Rapporter uønskede hendelser i en taubane

Hvis dere har en innretning med driftstillatelse, skal dere rapportere alle taubaneulykker, alvorlige taubanehendelser og taubanehendelser.

Rapportering av ulykke, alvorlig hendelse og hendelse
fall.svg

skjema-søknad.svg
Skjema for å rapportere taubaneulykke, alvorlig taubanehendelse og taubanehendelse

tid.svg
Hendelse: 8 dager
Alvorlige hendelser: 72 timer
Ulykker: 72 timer

  • Logg inn med Bank ID via ID-porten.
  • Fyll inn informasjon om hendelsen, inkludert tid og sted, og innretningen hendelsen handler om.
    • Dere må ikke fylle ut hele skjemaet på én gang. Det er mulig å fylle ut deler av skjemaet, lagre det, og så logge seg inn igjen senere for å fortsette.

Hvis dere har problemer med å bruke skjemaet, kan dere kontakte oss E-postsymbol

Hva er en uønsket hendelse?

Plikten til å rapportere omfatter alle uønskede hendelser som betyr noe for driftssikkerheten. En uønsket hendelse kan være både taubaneulykke, alvorlig taubanehendelse og taubanehendelse.

Se forklaring på begrepene taubaneulykke, alvorlig taubanehendelse og taubanehendelse Regelverkssymbol

Uønskede hendelser kan oppstå

  • under drift av taubanen
  • under arbeid med å montere, inspisere, kontrollere eller vedlikeholde taubanen

Uønskede hendelser omfatter

  • det som har gått galt
  • det som under andre forhold kunne ha ført til at noe gikk galt

Se veiledning om uønskede hendelser uønskede hendelser-symbol

Eksempler på uønskede hendelser

Her er eksempler på typer hendelser som skal rapporteres til oss. Dette er ikke en fullstendig liste.

Taubanehendelser – skal rapporteres innen 8 dager

Definisjon i taubaneforskriften:
Enhver annen uønsket hendelse enn en ulykke eller alvorlig hendelse, som har sammenheng med driften, og som virker inn på driftssikkerheten.

Hendelser er i utgangspunktet alle avvik som har noe med taubanen å gjøre, både under drift og under kontroller og vedlikehold. Noen avvik oppstår ofte, og det er lett å tenke at dere må vente noen typer brukerfeil og avvik under drift. Som virksomhet har dere ansvaret for sikkerheten til brukerne. Hvis et avvik som kunne ha ført til personskade oppstår ofte, må dere utføre tiltak for å redusere omfanget – for eksempel ved å gi mer eller annen type opplæring til de som skal bruke taubanen.

En hendelse er en følge av et avvik. Slik definisjonene av de uønskede hendelsene er bygd opp vil mindre personskader falle inn under kategorien taubanehendelse. Dersom skaden er alvorlig regnes det som en ulykke.

Taubanehendelser
  • Låsing av ruller grunnet ising fører til nedslitte gummiforinger.
  • Tråkkemaskin forårsaker skade på infrastruktur (utenfor åpningstid).
  • Delvis avsporing av tauet som havner i taufanger.
  • Havari av maskineri som gjør at heisen stopper.
  • Skitau begynner å løpe bakover.
  • Teknisk feil fører til tømming av stolheis eller gondoler på nøddrift.
  • Sikksakk-kjøring i traseen.
  • Dårlig demping i snorboksen/teleskopmedbringerne.
  • Skiløper krysser traseen på et sted det ikke er tilrettelagt.
  • Avstigning på steder som ikke er tilrettelagt for det.
  • Husking i stolheis.
  • Stolheis: Åpner bøylen litt for tidlig eller lukker den litt for sent.
  • Tauskade etter lynnedslag som oppdages.
  • Passasjerer hoper seg opp i avstigningsområdet og blir truffet av stol eller medbringer.
  • Passasjer blir truffet av snorboks i påstigningsområdet.
  • Snor til medbringer ryker uten fare for alvorlig skade.
  • Taubane settes i gang med passasjerer uten at daglig kontroll er gjennomført.
  • Stolheis settes i gang uten tilstrekkelig redningsberedskap.
  • Passasjer faller i heistraseen, sklir nedover og kolliderer med enten passasjer som kommer etter, master, trær osv. uten alvorlig skade.

Alvorlige taubanehendelser – skal rapporteres innen 72 timer

Definisjon i taubaneforskriften:
En uønsket hendelse som under litt andre omstendigheter kunne ha ført til en taubaneulykke.

Dette er hendelser med potensial til å gi alvorlige skader eller død, men som ikke gjorde det. Det er tilfeller hvor flaks gjorde at avviket ikke førte til personskader, eller utviklet seg til noe mer. Dersom hendelsen førte til alvorlig skade, skal den kategoriseres som en ulykke.

Det er samme rapporteringsfrist for alvorlige hendelser og ulykker. SJT kan endre klassifiseringen dersom vi mener den er feil. Det viktigste er at hendelsen rapporteres.  

Alvorlige taubanehendelser
  • Uvær fører til at trær kommer i kontakt med, eller velter over bæretrekktauet i stolheisen under drift.
  • Motvind fører til kollisjon av stoler i stasjon.
  • Skred eller ras inn mot mast eller stasjon under drift.
  • Svikt i fundamenter, bærende konstruksjoner eller sikkerhetskomponenter.
  • Totalavsporing av tauet.
  • Fastkjøring av kjøretøy/medbringer.
  • Havari av bremser eller driv-/vendeskivelager.
  • Utilsiktet oppstart av taubane under vedlikehold.
  • Redning ned fra stolheis eller gondol.
  • Passasjer henger fast med klærne i skitau.
  • Passasjer kjører over en nedsnødd stoppsnor.
  • Klemme til medbringer/kjøretøy sklir på tauet.
  • Klemmer kobler ikke riktig inn eller ut av stasjonene.
  • Passasjer blir hengende under stol, eller faller ut av stol ved på- eller avstigning.

Taubaneulykker – skal rapporteres innen 72 timer

Definisjon i taubaneforskriften:
En uønsket eller plutselig hendelse eller en bestemt rekke slike hendelser som har skadelige følger som fører til død eller alvorlig personskade, betydelige materielle skader på eiendom eller på miljø, og alle andre lignende ulykker.

Alvorlige skader er skader som krever sykehusinnleggelse, uavhengig av varigheten. Større skader på heisen eller omkringliggende infrastruktur regnes også som ulykker.

Taubaneulykker
  • Faller ut fra stolheis og dør.
  • Truffet av wire og dør.
  • Blir sittende fast i medbringer og dratt rundt vendehjulet og blir alvorlig skadet.
  • Henger etter medbringer og blir kvalt.
  • Kollisjon mellom stoler med skader på passasjerer.
  • Alvorlige skader ved passering av motslag.
  • Passasjer faller i heistraseen, sklir nedover og kolliderer med enten passasjer som kommer etter, master, trær osv. og skader seg alvorlig.

Hva skjer når dere har meldt fra?

Dere får en kvitteringsmelding når dere har meldt inn en uønsket hendelse via skjemaet vårt. Vi gir vanligvis ikke tilbakemelding om hendelser som er meldt inn.

Obs! Det er ikke bare vi som skal ha informasjon om uønskede hendelser. Dere skal selv registrere og følge opp taubaneulykke, alvorlig taubanehendelse og taubanehendelse internt. Det er en del av sikkerhetsstyringssystemet.

Vi har taushetsplikt

Ingen andre enn de ansatte i SJT og Statens havarikommisjon får lese rapportene om de uønskede hendelsene dere rapporterer fra om. Heller ikke politiet, mediene og offentligheten får tilgang. Rapporten om en uønsket hendelse kan heller ikke brukes hvis politiet skal etterforske.

Plikten til å varsle

Dere som driver en innretning har også plikt til å varsle oss hvis det skjer en taubaneulykke eller alvorlig taubanehendelse. Dette kommer i tillegg til kravet om å rapportere skriftlig om alle typer uønskede hendelser.

Varsle om taubaneulykke og alvorlig taubanehendelse telefon-ikon

Bekymringsmeldinger fra privatpersoner

Privatpersoner kan melde fra til oss om bekymring etter opplevelser eller om forhold i en taubane.

Se mer informasjon på siden «Bekymringsmelding» bekymringsmeldingssymbol