Sikkerhetsstyring
Juni 2022: Veilederne våre skal oppdateres på grunn av at den fjerde jernbanepakken er innført i Norge. Det materielle innholdet vil være det samme, men henvisningene til regelverk skal gjennomgås og endres ved behov.
Innkjøp
Føremålet med rettleiinga er å bidra til betre forståing av kva som skal til for å sikre at innkjøp oppfyller tryggleiksrelaterte krav.
Beredskap i jernbanevirksomhet
Jernbanevirksomhetene skal kunne håndtere og redusere skadevirkninger ved fare- og ulykkessituasjoner.
Oppfølging av avvik og uønskede hendelser
Her skisseres en arbeidsmetodikk for å identifisere og utføre sikkerhetstiltak.
Fareidentifisering
Veilederen skal bidra til at jernbanevirksomhetene legger relevante farer til grunn for sine risikovurderinger.
Interne revisjoner
Veiledningen utdyper kravene til interne revisjoner i regelverket og gir noen tips til en arbeidsmetodikk for å få til en god gjennomføring.
Ledelsens gjennomgåelse
Ledelsens gjennomgåelse skal være hjelpe virksomhetene med å bedømme om sikkerhetsstyringssystemet fungerer hensiktsmessig og er oppdatert.
Sikkerhetsstyringssystem for mindre jernbanevirksomheter
Veilederen skal bidra til arbeidet med å forebygge skader.
Kompetansestyring
Veilederen omhandler blant annet styring av kompetanse og opplæring med særlig vekt på å fastsette og bruke kompetansekrav.
Målstyring
Veilederen omhandler målformuleringer, tilpasning av sikkerhetsmål og praktisk bruk av målene i sikkerhetsarbeidet.
ECM – enhet med ansvar for vedlikehold
Enhet med ansvar for vedlikehold (ECM) er et begrep som brukes om den virksomheten som er ansvarlig for vedlikehold av et kjøretøy.
Barrierer for jernbane-virksomheter
Veilederen skal bidra til bedre forståelse av barrierebegrepet og bruken av barrierer.
Risikobildet og sikkerheten
Innrapporterte uønskede hendelser og revisjoner viser at foretakene ikke har et komplett risikobilde for driften. Det kan svekke sikkerheten.