Se eksempler på farer nederst. |
Effektiv risikovurdering krever en felles forståelse for fareidentifisering. Denne veilederen viser hvordan aktuelle farer kan identifiseres ved drift av stolheis.
Veilederen skal bidra til at dere som drifter stolheis legger relevante farer til grunn for risikovurderinger, og dermed kan drifte anlegg tilstrekkelig sikkert.
Veilederen er en «inspirasjonsliste» basert på hendelser som er rapportert inn til databasen vår og erfaringer fra tilsynsaktivitet.
Veilederen er ikke uttømmende eller bindende. Den representerer heller ikke et minstekrav for farer dere med skitrekk må vurdere. Dere må utføre en selvstendig fareidentifisering basert på egen virksomhet og aktivitet.
Krav
Taubaneforskriftens § 2-13 Krav til sikkerhetsstyringssystem bokstav c) stiller krav til å gjennomføre nødvendige risikovurderinger. For at vurderingen av virksomhetens risiko skal gi verdi, er det helt nødvendig at relevante farer er identifisert, og at farene behandles på riktig nivå i sikkerhetsstyringssystemet.
Identifisering av fare
Relevante farer
Når dere skal identifisere farer, er det viktig å ta utgangspunkt i egen aktivitet, organisasjon og eget anlegg. Dere må identifisere farer som er relevante for egen aktivitet.
For eksempel vil det være avgjørende for hvilke farer som er relevante, å se på måten virksomheten er organisert på, kapasiteten og hvordan stolheisen er plassert i terrenget. En god kilde til informasjon om farer er deres eget register over uønskede hendelser. Risikovurderingen gir liten verdi hvis den blir for generell.
Gode rutiner
For å få et så riktig bilde som mulig av hvilke farer som til enhver tid er relevante, er det viktig å ha gode rutiner for å rapportere farer eller observasjoner av situasjoner som kan utvikle seg til en fare. Disse skal da tas med ved nye eller oppdaterte risikovurderinger.
Ansattes ansvar
Alle ansatte i organisasjonen har et ansvar for å være med å forbedre sikkerheten ved å melde inn og følge opp sine observasjoner. Det er viktig at ledelsen kommuniserer dette til alle berørte parter for å bidra til en god sikkerhetskultur. Alle som jobber i anlegget har en rolle å spille i å utvikle et godt sikkerhetsstyringssystem.
Analyse av risiko
Når farene er identifisert er det klart for å analysere risikoen knyttet til den enkelte faren. Analyse av risiko er viktig for dere. Kunnskapen dere får her må gjøres kjent for alt relevant personell. Resultater fra gjennomførte risikovurderinger, og spesielt fareidentifiseringene, bør bli en del av opplæringen og tas med i sikkerhetsstyringssystemet.
Oppdatering av analyser og rutiner
Farene for en virksomhet er aldri konstante. Hvilke farer som er relevante vil variere over tid. Dere må systematisk oppdatere fareidentifisering og risikovurderinger. Det vil være naturlig å vurdere å oppdatere analyser og rutiner for eksempel etter hendelser, dersom dere skal bruke nytt utstyr, utføre endringer av taubane eller andre endringer som kan påvirke risikoen.
Vanlige spørsmål ved tilsyn
Disse spørsmålene må dere forvente at vi vil ha svar på i dokumentgjennomgang av styringssystemet eller i tilsynsintervjuer:
- Hvordan identifiseres farer, og på hvilket nivå?
- Er det benyttet personell med relevant kompetanse til å følge opp identifisering av fare i sikkerhetsstyringssystemet?
- Hvordan identifiseres farer som det trenger å knyttes beredskapstiltak til?
- Hvordan synliggjøres identifiserte farer i virksomheten (for eksempel farelogger, risikovurderinger, arbeidsinstrukser)?
- Hvordan holdes fareidentifiseringen levende, og hva skal til for at den oppdateres?
Eksempler på farer som kan oppstå
Klikk for å se tabell med eksempler.
Farer knyttet til ekstern påvirkning
Farer |
Mulige årsaker |
Mulige konsekvenser |
---|---|---|
Vind |
|
|
Nedbør/ising |
|
|
Ras |
|
|
Lynnedslag |
|
|
Brann |
|
|
Luftfartøy |
|
|
Snø preparerings utstyr |
|
|
Arbeid nær taubanen |
|
|
Sabotasje /hærverk |
|
|
Farer knyttet til infrastruktur
Farer |
Mulige årsaker |
Mulige konsekvenser |
---|---|---|
Fundamenter: Stabilitet, sprekker, tildekking |
|
|
Stasjoner: Styrke i bærende konstruksjoner, tilkomster, oversikt fra vaktbu |
|
|
Master og traverser: Innfesting, styrke tilkomster, arbeidsplattformer, drenering |
|
|
Farer knyttet til teknisk svikt i delsystemene
Farer |
Mulige årsaker |
Mulige konsekvenser |
---|---|---|
Tau og tauforbindelser: |
||
Avsporing i taufanger |
|
|
Totalavsporing |
|
|
Fast kjøring |
|
|
Drivmaskineri og bremser: |
||
Maskinhavari |
|
|
Defekte bremser |
|
|
Energisvikt |
|
|
Mekaniske innretninger: |
||
Svikt i oppheng rullebatteri |
|
|
Defekt på rulle |
|
|
Havari vendeskivelager |
|
|
Vogner: |
||
Svikt i sikkerhetsbøyle |
|
|
Svikt i oppheng |
|
|
Svikt i klemme |
|
|
Elektrotekniske innretninger: |
||
Svikt i styrestrøm krets |
|
|
Svikt i høyttaleranlegg |
|
|
Redningsutstyr: |
||
Manglende line for oppheising av redningsutstyr |
|
|
Svikt i redningsutstyr / redningsutstyr ikke komplett |
|
|
Redningsutstyr ikke tilpasset |
|
|
Svikt i mobilt tilkomstutstyr til kjøretøy (scooter, ATV, tråkkemaskin) |
|
|
Stiger til redning ikke tilgjengelige |
|
|
Farer knyttet til arrangement
Farer |
Mulige årsaker |
Mulige konsekvenser |
---|---|---|
Utforming køordning |
|
|
Utforming av påstigningsplass |
|
|
Utforming avstigningsplass |
|
|
Farer knyttet til å utføre redning
Farer |
Mulige årsaker |
Mulige konsekvenser |
---|---|---|
Utilfredsstillende informasjon til passasjerene |
|
|
Lav temperatur og/eller sterk vind |
|
|
Utilstrekkelig antall redningsmannskaper |
|
|
Manglende kompetanse hos redningsmannskap |
|
|
Nødvendig redningsutstyr ikke tilgjengelig |
|
|
Høydeskrekk hos passasjer |
|
|
Nødvendig førstehjelpsutstyr ikke tilgjengelig |
|
|
Utilstrekkelig kompetanse i bruk av førstehjelpsutstyr |
|
|
Blokkerte transportveier |
|
|
Nødvendige kjøretøy ikke disponible |
|
|
Nødvendige varme arealer ikke disponible |
|
|
Ikke tilkomstmulighet for utrykningskjøretøy |
|
|
Farer knyttet til menneskelige feil fra passasjerer
Farer |
Mulige årsaker |
Mulige konsekvenser |
---|---|---|
Gynging |
|
|
Bruk av rusmidler |
|
|
Uoppmerksomhet |
|
|
Medbrakt utstyr |
|
|
Dårlig bekledning |
|
|
Manglende eller overvurdering av egne ferdigheter |
|
|
For tidlig åpning av sikkerhetsbøyle |
|
|
Farer knyttet til menneskelige feil fra drifts- og vedlikeholdspersonell
Farer |
Mulige årsaker |
Mulige konsekvenser |
---|---|---|
Manglende opplæring i nøddrift og feilsøking |
|
|
Uoppmerksomhet |
|
|
Opptatt med andre pålagte oppgaver eller aktiviteter |
|
|
Uklarert oppstart av taubanen |
|
|
Manglende varsling av arbeid på taubanen |
|
|
Gjenglemte verktøy eller komponenter |
|
|
Manglende sikring ved arbeid i høyden |
|
|
Manglende bruk av verneutstyr |
|
|
Feilmontasje av komponenter |
|
|
Uklarerte endringer av taubanen |
|
|
Foreskrevne kontroller ikke gjennomført |
|
|
Foreskrevet vedlikehold ikke gjennomført |
|
|
Bruk av rusmidler |
|
|
Bruk av kjøretøy i traseen |
|
|
Farer knyttet til feil fra tredjeperson
Farer |
Mulige årsaker |
Mulige konsekvenser |
---|---|---|
Manglende respekt for sperringer og avskjerminger |
|
|
Arbeid inntil taubanen |
|
|
Bruk av kjøretøy i traséen |
|
|
Farer knyttet til svikt i sikkerhetsstyringssystem
Farer |
Mulige årsaker |
Mulige konsekvenser |
---|---|---|
Manglende avviksrapportering |
|
|
Manglende oppfølging av avvik |
|
|
Utilstrekkelig opplæring av bemanning |
|
|
Dårlige kontroll- og vedlikeholdsinstrukser |
|
|
Ikke oppdaterte instrukser |
|
|