Kapittel V. Kjøretøy
§ 19. Tillatelse til ibruktaking av kjøretøy
§ 19. Tillatelse til ibruktaking av kjøretøy
§ 20. Første tillatelse til ibruktaking av kjøretøy som er i samsvar med TSIer
§ 20. Første tillatelse til ibruktaking av kjøretøy som er i samsvar med TSIer
a. Der alle strukturelle delsystemer i et kjøretøy har tillatelse i overensstemmelse med bestemmelsene i kapittel IV, skal tillatelsen gis uten ytterligere undersøkelser. b. For kjøretøy som har alle nødvendig EF-verifiseringserklæringer som fastsatt i § 16 kan Statens jernbanetilsyn bare kontrollere: - teknisk forenlighet mellom kjøretøyets relevante delsystemer og sikker integrering av disse i samsvar med § 13 annet ledd, - teknisk forenlighet mellom kjøretøyet og jernbanenettet, - nasjonale regler som får anvendelse på åpne punkter i relevante TSIer, - nasjonale regler som får anvendelse på de særtilfeller som er identifisert i relevante TSIer.
§ 21. Ytterligere tillatelser til ibruktaking av kjøretøy som er i samsvar med TSIer
§ 21. Ytterligere tillatelser til ibruktaking av kjøretøy som er i samsvar med TSIer
§ 22. Søknad om ytterligere tillatelser til ibruktaking av kjøretøy som er i samsvar med TSIer
§ 22. Søknad om ytterligere tillatelser til ibruktaking av kjøretøy som er i samsvar med TSIer
a. Dokumentasjon på at kjøretøyet har tillatelse til ibruktaking i en annen EØS-stat som tilsvarer bestemmelsen i § 20. b. En kopi av den tekniske dokumentasjonen som omhandlet i vedlegg VI. For kjøretøy utstyrt med dataregistreringsutstyr skal informasjonen omfatte datainnsamlingsprosedyre som tillater lesing og evaluering, så lenge denne informasjonen ikke er harmonisert av den relevante TSIen. c. Registreringer som viser kjøretøyets vedlikeholdshistorikk og, der dette er relevant, tekniske endringer som er foretatt etter tillatelsen. d. Dokumentasjon på tekniske og driftsmessige egenskaper som viser at kjøretøyet er forenlig med infrastrukturene og faste installasjoner, herunder klimatiske forhold, energiforsyningssystem, system for styring, kontroll og signalering, sporvidde og infrastrukturens lasteprofiler, største tillatte aksellast og andre begrensninger på jernbanenettet.
§ 23. Behandling av søknader etter § 22
§ 23. Behandling av søknader etter § 22
- teknisk forenlighet (kompatibilitet) mellom kjøretøyet og jernbanenettet, - de nasjonale reglene som får anvendelse på åpne punkter i TSIene som er nødvendig for å sikre slik forenlighet, - de nasjonale reglene som får anvendelse på de særlige tilfellene som er identifisert i de relevante TSIene.
§ 24. Frister for behandling av søknader etter § 22
§ 25. Første tillatelse til å ta i bruk kjøretøy som ikke er i overensstemmelse med TSIer
§ 25. Første tillatelse til å ta i bruk kjøretøy som ikke er i overensstemmelse med TSIer
- For de tekniske forholdene som omfattes av en TSI får framgangsmåten for EF-verifisering i § 16 anvendelse. - For de andre tekniske forholdene får relevante nasjonale regler anvendelse.
§ 26. Ytterligere tillatelser til ibruktaking av kjøretøy som ikke er i overensstemmelse med TSIer
§ 26. Ytterligere tillatelser til ibruktaking av kjøretøy som ikke er i overensstemmelse med TSIer
a. Dokumentasjon på at kjøretøyet har tillatelse til ibruktaking i en annen EØS-stat, sammen med dokumentasjon av den framgangsmåte som er fulgt for å vise at kjøretøyet var i overensstemmelse med gjeldende sikkerhetskrav, herunder opplysninger om gjeldende unntak. b. Tekniske opplysninger, vedlikeholdsprogrammer og driftsparametre. For kjøretøy utstyrt med dataregistreringsutstyr skal informasjonen omfatte opplysninger om datainnsamlingsprosedyre som tillater lesing og evaluering, som fastlagt i jernbaneundersøkelsesloven § 9. c. Registreringer som viser kjøretøyets tidligere drift, vedlikehold og eventuelle tekniske endringer som er foretatt etter at tillatelsen ble gitt. d. Dokumentasjon på tekniske og driftsmessige parametre som viser at kjøretøy er forenlig med infrastruktur og faste installasjoner, herunder klimatiske forhold, energiforsyningssystem, system for styring, kontroll og signalering, sporvidde og infrastrukturens lasteprofiler, største tillatte aksellast og andre begrensninger på jernbanenettet.
§ 27. Frister for behandling av søknader etter § 26
§ 27. Frister for behandling av søknader etter § 26
a. fire måneder etter framleggingen av dokumentasjonen omhandlet i § 26 annet ledd, b. der dette er relevant, to måneder etter framleggingen av eventuell tilleggsinformasjon eller risikoanalyser etter § 26 fjerde ledd, c. der dette er relevant, to måneder etter framleggingen av resultatene av eventuelle tester etter § 26 fjerde ledd.
§ 28. Tillatelse til ibruktaking av typer kjøretøy
§ 28. Tillatelse til ibruktaking av typer kjøretøy
a. for kjøretøy som er i overensstemmelse med TSIene, verifiseringsframgangsmåtene i de relevante TSIene, b. for kjøretøy som ikke er i overensstemmelse med TSIene, verifiseringsframgangsmåtene definert i modul D eller E i beslutning 93/465/EØF.