Under tilsynet undersøkte SJT Bane NORs håndtering av hendelsen med tanke på sikkerhet og beredskap. SJT undersøkte også om Bane NORs beredskapsplaner ivaretar sikkerhet og beredskap på en tilfredsstillende måte med utgangspunkt i hendelsen, både med tanke på ulykkeshendelser og driftsavbrudd som kan ha betydning for sikkerheten.
SJT fant at Bane NOR:
- mangler kriterier for når et driftsavvik går over til å bli en nødsituasjon
- ikke har fulgt opp risikovurderinger og beredskapsanalyser med å vurdere behov for tiltak i forbindelse med langvarig stans i tunnel
- i for liten grad tar et helhetlig ansvar for å koordinere beredskapsarbeidet mellom aktørene på jernbanen
Vesentlige mangler med risikoanalyser og beredskap
Direktør for Statens jernbanetilsyn, Erik Ø. Reiersøl-Johnsen, mener at Bane NOR ikke håndterte hendelsen til passasjerenes beste. Han mener fire timer er uakseptabelt lang tid å stå stille med et passasjertog, og at dette viser en svikt i Bane NORs beredskapsanalyser.
– Vi mener også at Bane NOR ikke har fulgt opp egne risikovurderinger der de har pekt på denne type hendelser. De har ikke vurdert behov for tiltak selv om de har avdekket en risiko for at en slik stans kunne skje.
– Eksempelvis vil nødstrømsystemet allerede etter 45 minutter kunne stenge ned nødbelysning, kommunikasjonssystemene mellom togfører og de reisende, samt akustisk alarm ved døråpning. Dette gjør at det er svekket kontroll med hva som skjer i toget og om passasjerer forlater toget. Alt dette har betydning for sikkerheten, sier Reiersøl-Johnsen.
Også mangler hos Flytoget og Vy
SJT har også hatt tilsyn med Flytoget og Vy etter hendelsen i Romeriksporten. Her er ikke de endelige rapportene klare, men Reiersøl-Johnsen påpeker at det også hos disse virksomhetene ble avdekket mangler i beredskapsrutinene.
Kontakt:
Talsperson for Statens jernbanetilsyn:
Erik Ø. Reiersøl-Johnsen: 90 19 98 73
For skriftlige henvendelser:
ellen.kjeld.johnsen@sjt.no
FaktaHendelsen i Romeriksporten 12. desember 2022
|