Vedlegg I. Felles sikkerhetsindikatorer
- kollisjon mellom tog og jernbanekjøretøy, - kollisjon mellom tog og hindring i frittromsprofilen, - togavsporing, - ulykker på planoverganger, herunder ulykker der fotgjengere er innblandet, og en ytterlige fordeling for de fem planovergangstypene definert i nr. 6.2, - personulykker forårsaket av rullende materiell i bevegelse, unntatt selvmord og selvmordsforsøk, - brann i rullende materiell, - annet.
- passasjerer (også i forhold til samlet antall passasjerkilometer og passasjertogkilometer), - ansatt eller entreprenør, - bruker av planovergang, - uvedkommende, - annen person som befinner seg på en perrong, - annen person som ikke befinner seg på en perrong,
- ulykker der minst ett jernbanekjøretøy som transporterer farlig gods, som definert i tillegget, er innblandet, - antall slike ulykker med utslipp av farlig gods.
- skinnebrudd, - solslyng og andre sporgeometriske feil, - signalfeil, - passering av stoppsignal med påfølgende passering av et farepunkt, - passering av stoppsignal uten påfølgende passering av et farepunkt, - hjulbrudd på rullende materiell i trafikk, - akselbrudd på rullende materiell i trafikk.
- antall dødsfall og alvorlige skader multiplisert med verdien av å forebygge et dødsfall eller en alvorlig skade, - kostnad ved miljøskader, - kostnad ved materiell skade på rullende materiell eller infrastruktur, - kostnad ved forsinkelser som følge av ulykker.
- varsling, - varsling og automatisk stopp, - varsling og automatisk stopp og punktvis hastighetsovervåking, - varsling og automatisk stopp og kontinuerlig hastighetsovervåking,
a. planoverganger med passiv sikring b. planoverganger med aktiv sikring: i. manuell, ii. automatisk varsling for veifarende, iii. automatisk sikring for veifarende, iv. sikring mot skinnegangen.
Tillegg. Felles definisjoner av de felles sikkerhetsindikatorene og felles metoder for beregning av de økonomiske konsekvensene av ulykker
- lys- eller semaforsignaler ved sporet som med farge eller stilling signaliserer fare, eller en stoppordre på linjer der automatisk togkontroll ikke er i drift, - sluttpunktet i en sikkerhetsrelatert kjøretillatelse gitt gjennom automatisk togkontroll, - et bestemt punkt som er meddelt gjennom en muntlig eller skriftlig tillatelse fastsatt i forskrift, - stoppskilter (ikke sporstoppere) eller håndsignaler.
1. Egenverdien av sikkerhet: Verdien av betalingsviljen basert på undersøkelser av oppgitte preferanser gjennomført i de medlemsstatene denne verdien får anvendelse. 2. Direkte og indirekte økonomiske kostnader: anslag over kostnadene beregnet i medlemsstatene som består av - kostnader ved medisinsk behandling og rehabilitering, - saksomkostninger, kostnader til politi, kostnader ved privat etterforskning av kollisjonen, kostnader ved redningstjeneste og administrative kostnader ved forsikring, - produksjonstap: den verdien samfunnet setter på varer og tjenester som kunne ha blitt produsert av personen dersom ulykken ikke hadde inntruffet.
- estimatene skal være basert på et system for vurdering av redusert risiko for dødsfall i transportsektoren etter metoden som bygger på verdien av betalingsvilje i henhold til oppgitte preferanser, - det utvalg av respondenter som benyttes for å fastsette verdiene, skal være representativt for den berørte befolkningen. Utvalget skal særlig gjenspeile fordelingen på alder/inntekt i tillegg til andre relevante sosioøkonomiske/demografiske kjennetegn ved befolkningen, - metode for å finne fram til verdien av betalingsvilje: spørreundersøkelsen skal være utformet slik at spørsmålene er entydige/meningsfulle for respondentene.
VTP = [VT for arbeidsreisende] * [Gjennomsnittlig prosentandel av arbeidsreisende per år] + [VT for andre passasjerer] * [Gjennomsnittlig prosentandel av andre passasjerer per år]
VTF = [VT for godstog] * [(tonnkilometer)/(togkilometer)]
CMP = K1 * (VTP /60) * [(passasjerkilometer)/(togkilometer)]
CMF = K2 * (VTF /60)
- faktiske forsinkelser på jernbanelinjen der ulykken inntraff, målt på endestasjonen - faktiske forsinkelser eller, om dette ikke lar seg beregne, beregnede forsinkelser på andre berørte linjer.
a. Varsling som varsler føreren automatisk. b. Varsling og automatisk stopp: føreren varsles automatisk og toget stopper automatisk ved passering av stoppsignal. c. Varsling og automatisk stopp og punktvis hastighetsovervåking: beskyttelse ved farepunkter, der «punktvis hastighetsovervåking» betyr overvåking av hastigheten på visse steder (fartskontroller) når toget nærmer seg et signal. d. Varsling og automatisk stopp og kontinuerlig hastighetsovervåking: beskyttelse ved farepunkter og kontinuerlig overvåking av fartsgrensene på strekningen, der «kontinuerlig hastighetsovervåking» betyr kontinuerlig angivelse og overholdelse av høyeste tillatte målhastighet på alle delstrekninger av linjen.
- Sikring i form av fysiske innretninger omfatter: - halve eller hele bommer, - porter.
- Varsling i form av fastmontert utstyr ved planoverganger: - synlige innretninger: lys, - hørbare innretninger: klokker, horn, sirener osv.
a. Manuell: en planovergang der sikring eller varsling for veifarende aktiveres manuelt av en jernbaneansatt. b. Automatisk varsling for veifarende: en planovergang der varslingen for veifarende aktiveres av toget som nærmer seg. c. Automatisk sikring for veifarende: en planovergang der sikringen for veifarende aktiveres av toget som nærmer seg. Dette skal omfatte en planovergang med både sikring og varsling for veifarende. d. Sikring mot skinnegangen: en planovergang der et signal eller annet togsikringssystem lar toget fortsette når planovergangen er fullstendig sikret for veifarende og ingen er i ferd med å krysse sporet.