Formål med veilederen
Denne veilederen er ment som en hjelp til å sende inn melding og/eller søknad om tillatelse til å ta i bruk jernbaneinfrastruktur på jernbanenettet i henhold til samtrafikkforskriften og jernbaneinfrastrukturforskriften. Søknader i henhold til samtrafikkforskriften §5-7 om søknad om ny ERTMS-infrastruktur er ikke omfattet av denne veilederen.
Relevante forskrifter
Følgende forskrifter er relevante for prosessen med melding og søknad:
- Samtrafikkforskriften
- Forskrift om en felles sikkerhetsmetode for risikoevaluering (CSM RA)
- Jernbaneinfrastrukturforskriften
- Sikkerhetsforskriften
- Tekniske spesifikasjoner for samtrafikkevne (TSI-er)
- Modulforskriften
Figur 1: Relevant lovgivning (forskriftene med uthevet firkant er de mest relevante for melding og søknad for jernbaneinfrastruktur).
Jernbanesystemet
Figuren viser hva strukturelle og funksjonelle delsystemer er.
Figur 2: Jernbanesystemet. Kjøretøy og dets strukturelle delsystemer er ikke omhandlet i denne veilederen.
Begrepet jernbaneinfrastruktur og infrastruktur benyttes ofte om hverandre i dagligtale. Men jernbaneinfrastruktur består av delsystemet infrastruktur, de faste innretningene av delsystemet energi og de faste innretningene av delsystemet styring, kontroll og signal.
Samtrafikkforskriften deler inn jernbanesystemet i følgende delsystemer:
Strukturelle delsystemer:
- Infrastruktur
- Energi
- Styring, kontroll og signal langs sporet
- Styring, kontroll og signal om bord
- Rullende materiell
Funksjonelle delsystemer:
- Drift og trafikkstyring
- Vedlikehold
- Telematikkapplikasjoner for person- og godstrafikk
Det er kun nye strukturelle delsystemer eller endringer i de strukturelle delsystemene som krever tillatelse av oss til å ta i bruk. Innføring av nye funksjonelle delsystemer, eller endring i funksjonelle delsystemer, er ikke omfattet av kravet om tillatelse.
For hvert av delsystemene er det utarbeidet tekniske spesifikasjoner for samtrafikkevne (TSI-er) som stiller krav til delsystemene.
Figur 3: Sammenheng mellom delsystemer, TSI-er og samtrafikkomponenter.
Samtrafikkforskriften og TSI-ene bruker begrepet samtrafikkomponenter. Samtrafikkforskriften definerer ordet samtrafikkomponenter i §1-4, mens TSI-ene beskriver de ulike samtrafikkomponentene i kapittel 5 i TSI-ene. De nåværende samtrafikkomponentene er vist i figuren over.
Samtrafikkomponenter er mindre deler eller enheter som inngår i et delsystem. Årsaken til at man har definert samtrafikkomponenter er for å forenkle verifiseringsprosessen ved å kunne ha ferdigsertifiserte komponenter (i henhold til TSI-er) for bruk i et delsystem. Samtrafikkomponentene er like nødvendige som delsystemene for å oppnå samtrafikkevne.