Basert på antall omkomne har Norge et høyt sikkerhetsnivå på jernbanen i en europeisk sammenheng. Det viser Det europeiske jernbanebyråets statistikk for perioden 2021–2023 og SJTs gjennomgang av innmeldte uønskede hendelser i perioden 2016–2023.
Grafen viser antall omkomne i Europa per kjørte togkilometer i gjennomsnitt for perioden 2021–2023:
I Norge viser statistikken at alle dødsulykker i perioden 2016–2023 har skjedd på planoverganger – de fleste på planoverganger uten veisikringsanlegg. Gjennomsnittet er 3,1 omkomne i året. Tallene under viser omkomne både på planovergang og spor.
År | Antall |
2016 | 5 |
2017 | 3 |
2018 | 5 |
2019 | 3 |
2020 | 1 |
2021 | 0 |
2022 | 7 |
2023 | 4 |
Vi har ingen data som kan forklare hvorfor 2022 har det høyeste antallet omkomne.
Bane NORs og SJTs arbeid
Bane NOR utfører tiltak i situasjoner der det blir opplyst at det er personer i og ved sporet. Vi fikk i 2024 innrapportert 2.677 hendelser knyttet til ulovlig ferdsel i og ved spor i forbindelse med fremføring av tog. I 926 av disse tilfellene gjennomføres det tiltak som å redusere hastigheten på togene eller å stoppe trafikken i kortere eller lengre tid til situasjonen er avklart.
Meldinger til Bane NOR om ulov ferdsel i og ved sporet kommer i stor grad fra jernbanevirksomhetene. Vi ser også at Bane NOR mottar bekymringsmeldinger om dette temaet fra tredjepersoner og nødetater.
SJT vil gjennomføre tilsynsprogrammet som planlagt. Det inkluderer at vi skal følge opp uønskede hendelser ved planoverganger og sporbruk på stasjoner med personoverganger.
————————————————————————————————————
Sikring og nasjonal beredskap
Enkelte virksomheter innfrir ikke kravene
Gjennom tilsyn har vi avdekket at enkelte virksomheter ikke innfrir kravene som stilles i sikringsforskriften og forskrift om nasjonal beredskap.
I 2022 ble virkeområdet til forskrift om sikring på jernbane (sikringsforskriften) utvidet til også å gjelde for trikk og forstadsbane. Forskriften gjelder for arbeid rettet mot terror, sabotasje og trussel om dette, mot hærverk og tyveri med særlig stort skadepotensial.
Vi har gjennomført tilsyn etter forskrift om nasjonal beredskap på jernbane med både store og mindre jernbanevirksomheter. Da har vi avdekket en del mangler i planlegging og samordning av beredskap for å kunne bidra med jernbanetjenester i ekstraordinære situasjoner, krise og krig.
Samordning av beredskapsplaner
Hver enkelt jernbanevirksomhet skal samordne sine beredskapsplaner for sikring og nasjonal beredskap med andre relevante aktører og offentlige myndigheter. Andre relevante aktører kan være andre jernbanevirksomheter og leverandører m.m. med beredskapsressurser som virksomheten er avhengige av.
Sikringsforskriften og forskrift om nasjonal beredskap stiller krav om Samarbeidsforum for sikring og nasjonal beredskap (SNB). Forumet skal sørge for å samordne og evaluere sikringstiltak i sektoren, samordne nasjonal beredskap, planlegge beredskap og gjennomføre og evaluere øvelser. Hver jernbanevirksomhet skal bidra aktivt til samarbeid og samordning av beredskap for sikring og nasjonal beredskap.
Beredskapsplaner skal baseres på risikovurderinger og beredskapsanalyser. Disse skal være oppdatert og ta hensyn til det aktuelle trusselbildet og den sikkerhetspolitiske situasjonen.