SJT vurderer tilsyn og andre aktiviteter basert på et dynamisk risikobilde. Dette skal gi et godt og systematisk grunnlag for en risikobasert prioritering av aktiviteter. Risikobildet baserer seg på en rekke kvantitative og kvalitative kilder.
Temaer i 2025
Obs! Vær oppmerksom på at tidspunktene under er planlagt oppstart av tilsyn. Tidspunktene kan endre seg, og tilsyn kan vare lenger enn de angitte kvartalene. Den enkelte virksomheten vil få brev om når og hvordan tilsynet vil foregå, og mer spesifikk informasjon om temaene.
Feil og mangler med kjøretøy
Virksomhet |
Når |
Flytoget AS |
Q1 |
Go-Ahead Norge AS |
Q1 |
Vygruppen AS |
Q2 |
Vy Tog AS |
Q2 |
Opplæring av personell i godstogselskap
Virksomhet |
Når |
BLS Rail AB |
Q1 |
Green Cargo AS |
Q2 |
Tågåkeriet i Bergslagen AB |
Q2 |
Sikring
Virksomhet |
Når |
BLS Rail AB |
Q4 |
Boreal Bane AS |
Q1 |
Bybanen AS |
Q4 |
Sporveien Trikken AS |
Q4 |
Tide Buss og Bane AS |
Q3 |
Nasjonal beredskap
Virksomhet |
Når |
OnRail AS |
Q2 |
Sporveien T-banen AS |
Q4 |
Sikkerhetsstyring
Virksomhet |
Når |
Bybanen AS |
Q4 |
OnRail AS |
Q2 |
Sikkerhetsstyring (museumsbaner/sidespor)
Virksomhet |
Når |
Museene i Akershus |
Q2 |
Museene i Sør-Trøndelag AS |
Q1 |
Norsk Jernbaneklubb Krøderbanen |
Q1 |
Oslo Havn KF |
Q2 |
Vest-Agder-museet IKS |
Q1 |
Tilsyn med Bane NOR
Som før har vi et eget tilsynsprogram for Bane NOR.
Basert på risikobildet vil de prioriterte temaene overfor Bane NOR i 2025 være:
- feil og mangler i infrastrukturen (Q1)
- digital sikkerhet (Q1)
- beredskap (Q2)