Taubane september 2025

Flere stygge hendelser forrige sesong med barn i stolheis gjør det ekstra viktig å forberede seg før dere starter denne sesongen.

Gjør nødvendige tiltak i stolheisen før ny sesong

Flere alvorlige ulykker involverte barn i stolheis i fjor. Det var bare flaks at ingen omkom. Statens havarikommisjon har gransket to av hendelsene, og gitt sine anbefalinger til bransjen: Vi anbefaler alle å sette seg inn i rapportene.

Rapport om fall fra stolheis i SkiStars alpinanlegg i Trysil, 6. januar 2024

Rapport om fall fra stolheis i SkiStars alpinanlegg i Hemsedal, 23. januar 2024

Krav om å rapportere hendelser

Basert på antall rapporterte hendelser fra bransjen har vi grunn til å tro at det har oppstått flere hendelser som omhandler barn i stolheis enn vi har fått rapporter om. Inntrykket vårt er at i situasjoner der det var flaks som gjorde at det gikk bra, og det ikke oppsto skader, blir ikke hendelsen rapportert til oss.

Vi minner om at det ikke er et krav om at det må ha oppstått en skade før en hendelse skal rapporteres til oss.

En liste med punkter og farer

Barn i stolheis byr på egne utfordringer. For å sikre at de kan bruke stolheis trygt, er det viktig at alt det tekniske med heisen er i orden. Den må også driftes slik at det alltid er forutsetninger for sikker drift.

Under har vi en liste med punkter og farer dere bør være bevisste på for den tekniske løsningen på stolene og for driften av heisen. Bruk listen i forberedelsen til ny sesong og i den jevnlige risikovurderingen. Typen heis kan bety noe for hvilke utfordringer som kan oppstå.

Husk at alle modifikasjoner og endringer av stolene i heisen skal meldes til oss som en endring. Så kan vi vurdere om endringen krever ny driftstillatelse.

Trykk på pilen for å få opp teksten til hvert tema.

Sikker påstigning

Hva er viktig å tenke på (teknisk)?
  • Vinkel på sittepute: Er det lett å gli av fremover?
  • Dybde på sittepute: Kommer barn seg ordentlig inn på setet?
  • Type stoff på seter: Hardhet og glatthet påvirker hvor lett påstigningen er og om man kan gli av.
  • Høyde på seterygger: Høy rygg gjør det vanskeligere for kjøreren å se passasjerene.
  • Påstigningsplassen må være utformet i henhold til målsatte skisser fra leverandøren. Høyde fra bakken til setet er avgjørende for hvor lett det er å sette seg ordentlig inn på og ned i setet. (Vi foreslår 50 centimeter høyde mellom snødekket og overkanten på stolsetet, eller i henhold til anvisninger fra leverandøren der dette finnes.) Fotbøylene må ikke ta ned i snøen.
  • Slitasje av gummiadapter mellom stol og hengestenger kan føre til økt sideveispendling som medfører ulike høyder for stolen sideveis.
  • For stor avstand opp til sikkerhetsbøyler: Barn når ikke opp til bøylen.
  • Nedtrekksreim på sikkerhetsbøyler gjør det lettere for korte personer og barn å få ned bøylen.
  • Tyngde på sikkerhetsbøyler kan gjøre det vanskelig å få ned bøylen, spesielt for barn.
  • Unngå feil på spiralfjærer for lukking av sikkerhetsbøyle: Det påvirker hvor tung bøylen er å lukke.
  • Det må være riktig helning fra gate til påstigningspunkt slik at man lett glir frem til påstigningspunktet.
  • Unngå helning ved selve påstigningspunktet.
  • Unngå bruk av avsluttende treramme i enden på påstigningen. Stålkanter kan sette seg fast i trerammen.
  • «Kjeller» etter påstigningspunkt skal være utformet etter leverandørens anvisning. Passasjerer som faller ut av stolen skal ikke bli truffet av neste stol.
  • Det kan være klemfare når sikkerhetsbøyle og boble lukkes.
  • Inngjerding av drivstasjon i utkjøringssonen: Tverrgjerde må ikke kunne skade passasjerer hvis de faller av heisen. Valg av materialer er avgjørende. Tverrgjerdet må ha tilstrekkelig avstand til passasjerenes ski når de henger ned.
  • Kidsafe er en teknisk løsning for å hindre at barn kan skli ut av stolen. Husk at endringer krever melding til oss, og at ekstra utstyr på stolen gjør sikkerhetsbøylen tyngre å åpne.
Hva er viktig å tenke på (drift)?
  • Seter kan blåse opp og gjøre at passasjerer setter seg på rammen, for eksempel på grunn av slitte låsemekanismer.
  • Varierende snøforhold ved påstigning: Det er behov for kontinuerlig forming av snø for å sikre riktig høyde til stolene.
  • Snø og is på setene påvirker hvor glatte setene er og hvor enkel påstigningen blir.
  • Utforming av køsystem: Plassering av kortleser og gater.
  • Hastighet på stolheis ved påstigning bør tilpasses ferdighetene passasjerene har.
  • Pass på at tausperringen mellom tur og retur gjennom drivstasjonsområdet er montert slik at passasjerer ikke evakuerer over mot innkommende stoler.
  • Informasjonsskilter om innordning av kø og lukking av sikkerhetsbøyler må være riktig plassert og ha god lesbarhet.
  • Sørg for god markering for å plassere passasjerene riktig ved påstigningen, både sideveis og i lengderetningen.
  • Vakt og veiledning ved påstigningen vil bidra til at køen håndteres smidigere.
  • Tilpass bemanningen, særlig i en opplæringsfase og på tider med mange gjester.
  • Fokuser på barn og plassering i stolen i forhold til ansvarlig voksenperson. Virksomheten må ha grenser for hvor mange barn en voksen kan ha ansvar for.
  • Bestem alder og høyde på passasjerer som kan kjøre alene. Dette kan dere informere om på skilt eller med høydemarkering på heisen.
  • Oversikt fra kjørebua: Hvor godt ser dere påstigningsplassen og området etter påstigningen? Er det behov for én eller flere vakter ute.
  • Sørg for at vakter følger med på stolen helt til sikkerhetsbøyler er lukket.
  • Vær oppmerksom på passasjerer med ryggsekker og annet som kan sette seg fast, som løse bukseseler.
  • Instrukser for bemanning må omtale utfordringer med barn i stolheis.
  • Vakter skal ha nødstopper lett tilgjengelig.
  • Ha klare rutiner når noen mister staver og ski: Hvem skal hente ting? Dette må være tydelig for kjøreren og vakten(e).
  • Bruk av mobiltelefon og andre skjermer som distraherer vaktene og kjøreren må unngås. Heiskjøringen skal alltid være prioritert.
  • Reaksjon og handling fra kjøreren og vakten når noen er på vei til å falle ut av heisen. Ha en rutine for hva som skal gjøres og øv på den. (Gjør det eventuelt mulig å reversere heisen raskt.)
  • KI-kameraovervåking for varsling ved feil påstigning er nå tilgjengelig på markedet.
Tiltak som vil eliminere mange farer ved påstigning
  • Betjening av singelkø: Dette kan bidra til at påstigningen skjer smidigere, og det kan bli mindre usikkerhet om hvem som skal gå frem til stolen.
  • Små barn kan håndteres gjennom singelkø for å ha påstigningen i søkelyset.
  • Vakten(e) ute som har ansvar for å følge stolen til bøylen er nede, må ha god nok sikt og stå riktig plassert med nødstopp lett tilgjengelig.
  • Vær bevisst utfordringene med små barn i stolheis. Det gjelder både når de kjører alene og når større grupper har med seg få voksne.
  • Vær oppmerksom på utfordringer for skiskoleinstruktører som har med seg flere småbarn. De skal aldri ha mer enn et barn på hver side av seg.
  • Høydemarkering og informasjon til passasjerer tidlig i køen kan gjøre at færre avklaringer må tas rett før påstigningen.
  • Ta inn utfordringer med små barn i stolheis i instrukser til vakten og kjøreren av stolheiser.
  • Gjør gode risikovurderinger av farer som kan oppstå hos dere.
  • Gjennomfør tiltak for å redusere risikoen der det er mulig.

Sikker avstigning

Hva er viktig å tenke på (teknisk)?
  • Avstigningsplassen skal være utformet i henhold til målsatte skisser fra leverandøren. (Vi foreslår 60 centimeter høyde mellom snødekket og overkant på stolsetet, eller i henhold til anvisning fra leverandøren der dette finnes.) Lukkede fotbøyler må ikke ta ned i snøen.
  • Lengden på avstigningsplassen skal være 1,5–2,0 ganger høyeste kjørehastighet for en fastklemmeheis. Lengden kan være under 2 meter for en heis med koblingsbare klemmer.
  • Helningen på avkjøringen bør være på cirka 20 prosent.
  • Inngangsplattformen skal være utformet slik at skitupper ikke kan hekte seg fast.
  • Hvis det er montert fangnett foran inngangsplattformen, må rammen på denne være polstret.
  • Det skal være montert snorbryter eller stangbryter som stanser heisen dersom passasjerer ikke kommer seg av stolen.
  • Toppvakten må ha god utsikt til stolene for å sikre at alle kommer seg av og bort fra avstigningsområdet.
  • Toppvaktbua bør være lukket for uvedkomne.
  • Pass på at det er tydelig skilting av hvor bøylen skal åpnes før avstigningen.
  • Inngjerding ved øvre stasjon må utføres slik at det ikke oppstår fare hvis passasjerer skulle falle ned på gjerdet eller på gjerdestolper. Gjerdet må ha en tilstrekkelig avstand til stolene slik at å huke fast skiene ikke er mulig.
Hva er viktig å tenke på (drift)?
  • Riktig høyde til snødekket må følges opp gjennom hele driftsdagen. Det må ofte etterfylles eller fjernes snø for å sikre at høyden alltid er riktig.
  • Toppvakten skal senke hastigheten etter vurdering av passasjerene (fotgjengere, turløpere, små barn osv.).
  • Beskriv hva toppvakten skal gjøre dersom noen faller fra stolen før avstigningen, eller ikke kommer seg av stolen.