Redningstrening må gjøres jevnlig for å sikre at man er godt nok forberedt i en nødsituasjon. Funn på tilsyn viser at flere bør bli bedre til å dokumentere planen for redning og gjennomføre evalueringer etter redningsøvelser.
Med mange sesongansatte er det også grunn til å tro at ikke alle virksomheter er klar for en fullskala redningsaksjon tidlig i sesongen. Vi har inntrykk av at mange øver etter at anlegget har åpnet, fordi det er da de ansatte er på plass. Vi ser også at mange er for optimistiske med tanke på hvor raskt de klarer å tømme heisen.
Krav i taubaneforskriften
Vi minner derfor om kravet i forskriften: Stolheisen skal være tømt og alle gjester bragt i sikkerhet innen to timer fra stolheisen stoppet. Temperatur og vind vil påvirke om det er forsvarlig å bruke to timer, eller om dere har betydelig kortere tid på dere. Beredskapen må dimensjoneres slik at dere alltid klarer forskriftskravet, og alltid kan redde ned alle gjestene i heisen. For lukkede gondoler er kravet tre timer.
Vi minner også om kravet til å gjennomføre en fullskala øvelse, altså hvor hele beredskapsplanen øves på, inkludert redning fra stolheis. Vi anbefaler sterkt at dere øver før sesongstart, slik at dere er sikre på at beredskapen er tilstrekkelig og forberedt når anlegget åpner.
Kontakt med driftsledere
De siste årene har vi tatt kontakt med driftsledere i anlegg med stolheis og minnet om hvor viktig det er å ha redningsberedskapen på plass før sesongstart, og konsekvensene det kan få hvis de mangler beredskap i en nødsituasjon. Redning er noe de ansatte må få tid til å øve på.
Punktliste over forhold som kan påvirke sikkerheten
Vi har brukt erfaringen vår til å lage en liste over forhold virksomhetene bør være oppmerksomme på og kjent med når de skal lage en redningsplan og gjøre daglig kontroll av stolheis knyttet til beredskap. (Trykk på pilen for å se listen.) Punktene gjelder både tekniske forhold på heisen og driftsmessige forhold som påvirker sikkerheten.
Redningsberedskap – sjekklister og evaluering
Her er en oversikt over relevante faremomenter og sjekkpunkter som kan innarbeides i den daglige kontrollen og i arbeidet med beredskapsplanen. Listen nedenfor er utformet for å inspirere til å utvikle gode rutiner for beredskap og redning.
Daglig sjekkliste for redningsberedskap
- Kontroller at kompetente mannskaper er tilgjengelige for redningsaksjoner, inkludert kveldskjøring.
- Bekreft hvilke redningsansvarlige som er tilgjengelig.
- Vurder mannskapets fysiske form og bekledning.
- Sørg for oversikt over alt redningsutstyr, spesielt klatreseler.
- Sjekk at kommunikasjonsutstyr er ladet og kjøretøy er klare.
- Test funksjonaliteten til høyttaleranlegget.
- Vurder tilgjengeligheten i traseer og tilkomstveier under heisen.
- Overvåk vær og temperatur fortløpende, og sjekk værvarselet ut dagen.
- Bestem om kjøremønster skal endres eller heisen stoppes, med tydelige terskler.
- Vurder om returtransport skal tillates, for det påvirker redningsarbeidet.
- Test nøddriftsmotoren.
Oppsett av redningsberedskap
- Utarbeid en synlig og enkel redningsplan med dagens oppgaver og oppmøteplasser.
- Definer klare rutiner for å sette i gang og varsle redningsaksjoner.
- Utfør parallell feilsøking og varsling.
- Vurder bruk av automatisk telefonvarsling for rask kommunisering.
- Planlegg og utfør regelmessige øvelser for varsling og redning.
- Sikre opplæring av nyansatte, med vurdering av fysisk form.
- Gjennomfør hyppige redningsøvelser, inkludert i dårlig vær.
- Bruk eget personell til nedfiring og sørg for riktig forsikring.
- Øv på redning i ulike stolheiser og vanskelige partier.
- Forbered og test meldinger for høyttaleranlegget, også på engelsk.
- Vurder behov for ekstra ropert i områder med dårlig lyd.
- Følg opp og bytt ut utdatert redningsutstyr.
- Planlegg redning av store passasjergrupper.
- Ha rutiner for å følge opp redningspersonell etter aksjoner.
- Sikre at redningsutstyr alltid er klart og tilpasset bruk.
- Kartlegg utfordringer ved horisontale partier.
- Oppretthold redningsberedskap gjennom hele sesongen.
- Inkluder returtransport i redningsplanen.
- Planlegg selektiv redning av prioriterte passasjerer.
- Gi passasjerer informasjon om nødvendig påkledning ved påstigning.
- Kartlegg høydeskrekk hos ansatte ved ansettelser.
Evaluering av redningsøvelser
- Dokumenter hvilke redningsmetoder som ble brukt og hvor effektive de er.
- Øv spesifikt på redning av sit-ski-passasjerer.
- Utvikle metoder for å håndtere engstelige passasjerer.
- Vurder behov for å tilpasse infrastrukturen for enklere tilgang til tauet.
- Evaluer bruk av samme redningsutstyr på alle lag.
- Revurder valg av redningsutstyr.
- Revurder plassering av redningsutstyr.
- Revurder oversikten av redningsutstyret.
- Beskriv sikringsmetoder for tau og passasjerer ved nedfiring.
- Ha ulltepper tilgjengelig som backup.
- Vurder bemanning ved ulike driftstider.
- Test bekledning og utstyr på redningsmannskap.
- Øv på bruk av stiger ved selektiv redning.
- Sett klare kompetansekrav for redningspersonell.
- Sikre trygg tilgjengelighet i traseen for evakuering.
- Ha ekstra lysutstyr tilgjengelig for redning i mørket.
- Utvikle metoder for publikums håndtering under aksjoner.
- Ha en katastrofeplan og rutiner for værmelding.
- Iverksett rutiner for redusert drift ved dårlig vær.
- Kontroller redningsberedskap daglig før åpning.
- Unngå dobbeltroller ved nøddrift og feilsøking.