Slik behandles søknaden

Innen fire uker får dere en tilbakemelding på søknaden fra en saksbehandler.

Vi vurderer informasjonen i søknadsskjemaet og i dokumentene som er lastet opp.

Hvis søknaden dere har sendt inn dekker alle kravene, får virksomheten et vedtak om driftstillatelse. Da kan dere ta i bruk taubanen, som også vil bli inkludert i denne listen over taubaner med driftstillatelse.

Hvis det er mangler i søknaden får dere en skriftlig tilbakemelding. Vi setter som regel en frist for å sende inn ny dokumentasjon. Fristen må overholdes, ellers kan vi avslutte søknadsbehandlingen. Det får dere i så fall et varsel om først. Hvis vi gjentatte ganger får mangelfull dokumentasjon på ett eller flere krav, kan vi avslå søknaden.

Gebyr må betales selv om vi avslutter saksbehandlingen eller avslår søknaden.

All skriftlig kommunikasjon mellom dere og oss skjer gjennom Altinn, basert på virksomhetens organisasjonsnummer. Vi har ikke direkte dialog med leverandører eller andre parter dere har engasjert.

Ikke alle søknader er gode nok

Erfaringen vår viser at en del søknader ikke dekker alle kravene. Ofte handler det om at dokumentene i sikkerhetsstyringssystemet ikke beskriver godt nok hvordan kravene er ivaretatt. Det kan også handle om at den tekniske dokumentasjonen er mangelfull.

For å forstå kravene bedre, anbefaler vi å

Dere kan også få veiledning fra en saksbehandler, enten på telefon eller i et møte: 

Kontakt Statens jernbanetilsyn
22 99 59 00 Mandag–fredag 9–15 post@sjt.no