Spesielle inspeksjoner for bærende konstruksjoner i taubane

Alle taubaner skal gjennomgå spesielle inspeksjoner for de bærende konstruksjonene.

Reglene som gjelder spesielle inspeksjoner er ulike avhengig av om taubanen er godkjent etter taubaneforordningen eller ikke.  
 
Dere må derfor først avklare hvilket regelsett som gjelder for taubanen. Ta kontakt med SJT hvis dere er usikre:

Kontakt Statens jernbanetilsyn
22 99 59 00 Mandag–fredag 9–15 post@sjt.no

Beskrivelsen i oversikten under gjelder for taubaner som ikke er i samsvar med taubaneforordningen, og dermed følger krav som gjelder for taubaner godkjent etter regelverket som gjaldt før 3. mai 2004. Taubaner godkjent etter denne datoen skal følge leverandørens beskrivelser for spesielle inspeksjoner.

Hvordan gjennomføre spesielle inspeksjoner av taubaners bærende konstruksjoner

Klikk på lenkene for mer informasjon om de fleste stegene i prosessen.

1.svg Lag en god plan

Basert på taubanens alder må dere lage en kontrollplan som viser på hvilke tidspunkt dere må gjennomføre spesielle inspeksjoner. De neste punktene i denne lista vil hjelpe dere med å lage innholdet til denne planen.

2.svg Velg ut komponenter til kontroll

Identifiser hvilke komponenter som er mest utmattingsbelastet og derfor kritiske for sikker drift, og om det er andre påkjenninger på infrastruktur og taubane som påvirker strukturen.

3.svg Valg av kontrollmetoder

Velg passende NDT-metoder ut fra hvilket materiale komponenten består av. Det kan være behov for flere metoder på ulike komponenter, eller hvis du gjør funn du må undersøke videre.

4.svg Kompetanse og kvalifikasjoner

Sørg for at personell som utfører kontrollene har riktig kompetanse og nødvendig opplæring. For noen standarder gjelder egne sertifiseringsordninger.

5.svg Gjennomføring av kontrollen

Utfør inspeksjonene systematisk, følg etablerte prosedyrer, og bruk kalibrert utstyr tilpasset valgt metode.

6.svg Tolkning og vurdering av resultater

Analyser og vurder måleresultater og indikasjoner opp mot akseptkriterier fra standarder eller dine egne akseptkriterier.

7.svg Dokumentasjon og rapportering

Registrer alle funn, bilder og måledata, gjerne med GPS-koordinater og sporbarhet, og utarbeid en tydelig rapport med anbefalte tiltak.

8.svg Oppfølging og tiltak

Følg opp eventuelle avvik med nødvendige utbedringer og re-inspeksjon der det er påkrevd, og oppdater vedlikeholdsplaner og historikk.