Kapittel VI. Omsetning og ibruktaking av mobile delsystemer
§ 6-1. Omsetning av mobile delsystemer
§ 6-1. Omsetning av mobile delsystemer
§ 6-2. Tillatelse til å bringe kjøretøy i omsetning
§ 6-2. Tillatelse til å bringe kjøretøy i omsetning
§ 6-3. Søknad om tillatelse til å bringe kjøretøy i omsetning
§ 6-3. Søknad om tillatelse til å bringe kjøretøy i omsetning
a. opplysninger om andre søknader, fasene i de relevante framgangsmåtene i samsvar med vedlegg IV, og resultatene av dem, i tillegg til eventuelle anmodninger og beslutninger fra klageinstansen, b. EF-verifiseringserklæringene til alle kjøretøyets delsystemer, som viser at delsystemene tilfredsstiller de grunnleggende kravene, kravene i TSI-er og eventuelt i nasjonale regler, og er tekniske forenlige, c. dokumentasjon på at alle kjøretøyets delsystemer er tekniske forenlige og tilfredsstiller kravene i relevante TSI-er, eventuelt nasjonale regler og CSM for risikovurdering, d. dokumentasjon på sikker integrering av delsystemene i kjøretøyet, nevnt i bokstav c), fastslått på grunnlag av de relevante TSI-ene og eventuelt nasjonale regler, og CSM for risikovurdering, e. dokumentasjon på at teknisk forenlighet mellom kjøretøyet og jernbanenettet er kontrollert mot kravene i relevante TSI-er, eventuelt nasjonale regler og CSM for risikovurdering f. dokumentasjon på at sikker integrering mellom kjøretøy og jernbanenettet er kontrollert i samsvar med CSM for risikovurdering.
§ 6-4. Prøving for å verifisere kjøretøy
§ 6-4. Prøving for å verifisere kjøretøy
Bestemmelsen gjennomfører samtrafikkdirektivet artikkel 23 punkt 2 og gjelder prøving av kjøretøy som allerede har fått en tillatelse.
Prøvingen verifiserer at kjøretøyet faktisk er teknisk forenelig med infrastrukturen, både mellom kjøretøyet og de mobile delsystemene som inngår i kjøretøyet og mellom kjøretøyet og infrastrukturen, på grunnlag av blant annet TSI-ene og eventuelle nasjonale regler.
Testing etter kjøretøyforskriften kapittel 4 er mer omfattende, og er ment å benyttes for å gi dokumentasjon for at kjøretøy faktisk tilfredsstiller krav og er teknisk forenelig med infrastrukturen. Bestemmelsene i kapittelet gir Statens jernbanetilsyn en hjemmel til å kunne gi tillatelse til å teste kjøretøy uten at det nødvendigvis er del av en søknadsprosess om tillatelse.
§ 6-5. Byråets saksbehandling av søknad om tillatelse til å bringe kjøretøy i omsetning
§ 6-5. Byråets saksbehandling av søknad om tillatelse til å bringe kjøretøy i omsetning
Bestemmelsen gjennomfører direktivet art. 21 nr. 5. Bestemmelsen innebærer at Byrået ikke kan gi tillatelse til å bringe kjøretøy i omsetning dersom det er sendt en søknad om unntak fra TSI, og denne ikke er ferdigbehandlet ennå.
§ 6-6. Statens jernbanetilsyns saksbehandling av søknad om tillatelse til å bringe kjøretøy i omsetning
§ 6-6. Statens jernbanetilsyns saksbehandling av søknad om tillatelse til å bringe kjøretøy i omsetning
a. kjører til stasjoner i nabomedlemsstater med lignende egenskaper i jernbanenettet, b. disse stasjonene ligger nær grensen, og c. etter samråd med vedkommende nasjonale sikkerhetsmyndigheter. Slikt samråd kan foretas fra tilfelle til tilfelle eller angis i en tverrnasjonal avtale mellom nasjonale sikkerhetsmyndigheter.
Til femte ledd:
Denne bestemmelsen innebærer, som § 6-5, at Statens jernbanetilsyn ikke kan gi tillatelse til å bringe kjøretøy i omsetning dersom det er sendt en søknad om unntak fra TSI, og denne ikke er ferdigbehandlet ennå.
§ 6-7. Saksbehandlingsregler ved uenighet mellom Byrået og Statens jernbanetilsyn
§ 6-7. Saksbehandlingsregler ved uenighet mellom Byrået og Statens jernbanetilsyn
§ 6-8. Innholdet i tillatelsen til å bringe kjøretøy i omsetning
§ 6-8. Innholdet i tillatelsen til å bringe kjøretøy i omsetning
a. bruksområde(r), b. verdier for parametrene som er definert i TSI-ene, og eventuelt i de nasjonale reglene, for kontroll av den tekniske forenligheten mellom kjøretøyet og bruksområdet, c. kjøretøyets samsvar med de relevante TSI-ene og settene med nasjonale regler, med hensyn til parametrene nevnt i bokstav b, og d. vilkårene for bruk av kjøretøyet og andre begrensninger.
§ 6-9. Avslag på søknad om tillatelse
§ 6-9. Avslag på søknad om tillatelse
Bestemmelsens første ledd viderefører gjeldende rett om at et avslag, helt eller delvis, på en søknad om tillatelse skal være begrunnet.
Videre legges det opp til en to-trinns klagebehandling. Søkeren kan be om at Byrået eller Statens jernbanetilsyn, alt etter hvem som har tatt beslutningen, gjennomgår og vurderer saken på nytt. Dersom beslutningen opprettholdes, kan søkeren sende inn klage over beslutningen. Dersom det er Byrået som har tatt beslutningen, vil en klagenemnd oppnevnt av Byråets styre være klageinstans (Board of Appeal), jf. artikkel 55 i ERA-forordningen. For avgjørelser tatt av Statens jernbanetilsyn vil Samferdselsdepartementet være klageinstans.
§ 6-10. Fornyelse og oppgradering av kjøretøy
§ 6-10. Fornyelse og oppgradering av kjøretøy
a. det gjøres endringer i parameterverdiene som ligger utenfor området for akseptable parametrer som er definert i TSI-ene eller i nasjonale tekniske krav, b. sikkerhetsnivået til det aktuelle kjøretøyet kan påvirkes negativt av det planlagte arbeidet, eller c. den relevante TSI-en krever det.
Til bokstav a)
I direktivet artikkel 4 punkt 3 bokstav h) beskrives det at TSI-ene indikerer i hvilke tilfeller det kreves ny tillatelse etter oppgradering eller fornyelse. Indikasjonen knyttes opp mot de respektive parameterne i TSI-ene og kan i enkelte tilfeller angi en toleranse. Dersom oppgraderingen eller fornyelsen er utenfor denne toleransen må det søkes om ny tillatelse. Om oppgraderingen er innenfor toleransen må det likevel vurderes om kjøretøyet vil være av en annen variant eller versjon av typen. Påvirkes sikkerhetsnivået må det alltid søkes om ny tillatelse.
§ 6-11. Utvidelse av bruksområdet til et kjøretøy som har fått tillatelse
§ 6-11. Utvidelse av bruksområdet til et kjøretøy som har fått tillatelse
Et kjøretøy har et definert bruksområde og dette angis av søkeren på søknadstidspunktet. Begrepet bruksområde knyttes mot ett eller flere jernbanenett i en eller flere EØS-stater. I Norge har vi kun ett jernbanenett, og tillatelser vil derfor gis for hele nettet. Bruksområdet må ikke forveksles med enkeltstrekninger.
§ 6-12. Registrering i kjøretøyregister
§ 6-12. Registrering i kjøretøyregister
§ 6-13. Kontroll før kjøretøyet tas i bruk
§ 6-13. Kontroll før kjøretøyet tas i bruk
a. at kjøretøyet har tillatelse til å bringes i omsetning, og er registrert, b. at kjøretøyet er teknisk forenelig med jernbanestrekningen, vurdert på grunnlag av informasjon i infrastrukturregisteret og kravene i de relevante TSI-ene. Dersom det ikke finnes et slikt register, eller det er ufullstendig, skal infrastrukturforvalteren gi nødvendig informasjon gratis og innen en rimelig frist, og c. at kjøretøyet inngår riktig i sammensetningen av toget, idet det tas hensyn til jernbanevirksomhetens sikkerhetsstyringssystem og TSI-en for drift og trafikkstyring.
§ 6-14. Typetillatelse for kjøretøy
§ 6-14. Typetillatelse for kjøretøy
§ 6-15. Tillatelse til kjøretøyer som er i samsvar med en tillatt kjøretøytype
§ 6-15. Tillatelse til kjøretøyer som er i samsvar med en tillatt kjøretøytype
§ 6-16. Typesamsvarserklæring
§ 6-16. Typesamsvarserklæring
a. framgangsmåtene for verifisering i de relevante TSI-ene, eller b. framgangsmåtene for samsvarsvurdering som definert i modul B+D, B+F og H1 i europaparlaments- og rådsbeslutning nr. 768/2008/EF.
Til første ledd:
Søknad om tillatelse til å bringe kjøretøy i omsetning sendes elektronisk av søkeren til Byrået gjennom OSS. Dette gjelder uavhengig av om tillatelsen gis av Byrået eller Statens jernbanetilsyn. OSS er nærmere beskrevet i ERA-forordningen artikkel 12.
Det er vedtatt en gjennomføringsrettsakt som beskriver de praktiske ordningene rundt utstedelse av tillatelse til å bringe kjøretøy i omsetning, forordning (EU) 2018/545. I denne er ytterligere krav til dokumentasjonen som skal følge søknaden beskrevet, se særlig art. 30 nr.1 samt annex I i forordningen.