Samtrafikkforskriften
Innhold
- Introduksjon
- Kapittel I. Innledende bestemmelser
- Kapittel II. Tekniske spesifikasjoner for samtrafikkevne (TSI)
- Kapittel III. Samtrafikkomponenter
- Kapittel IV. Delsystemer
- Kapittel V. Omsetning og ibruktaking av faste anlegg
- Kapittel VI. Omsetning og ibruktaking av mobile delsystemer
- Kapittel VII. Registre
- Kapittel VIII. Overgangsbestemmelser og sluttbestemmelser
- Vedlegg I. Elementer i jernbanesystemet
- Vedlegg II. Delsystemer
- Vedlegg III. Grunnleggende krav
- Vedlegg IV. Framgangsmåte for EF-verifisering av delsystemer
EØS-henvisninger: EØS-avtalen vedlegg XIII nr. 37p (direktiv (EU) 2016/797).
Endret ved forskrift 27 sep 2021 nr. 2872 (EØS-henvisningsfelt), meddelelse 6 mai 2022 nr. 795 (ikrafttredelse).
Kapittel I. Innledende bestemmelser
§ 1-1.Formål
§ 1-1.Formål
§ 1-2.Virkeområde
§ 1-2.Virkeområde
a. tunnelbaner, sporvogner og lette skinnegående kjøretøy, og infrastruktur som brukes utelukkende av slike kjøretøy b. nett som er funksjonsmessig atskilt fra resten av jernbanesystemet i EØS, og som er beregnet bare på lokal persontransport eller persontransport i byer eller forsteder, og foretak som driver utelukkende på slike nett c. privateid jernbaneinfrastruktur, inkludert sidespor, som brukes av eieren eller en transportør til godstransportvirksomhet eller til persontransport for ikke-kommersielle formål, og kjøretøy som brukes utelukkende på slik infrastruktur d. infrastruktur og kjøretøy som er avsatt for strengt lokal, historisk eller turistmessig bruk e. forstadsbaneinfrastruktur som av og til brukes av jernbanekjøretøy under særlige vilkår på forstadsbanesystemet, utelukkende dersom det er nødvendig av hensyn til å oppnå forbindelse for disse kjøretøyene, og f. kjøretøy som hovedsakelig brukes på forstadsbaneinfrastruktur, men som er utstyrt med noen jernbanekomponenter som er nødvendige for å gjøre det mulig med en overgang på et avgrenset og begrenset avsnitt av jernbaneinfrastrukturen, utelukkende av hensyn til å oppnå forbindelse.
a. de berørte medlemsstatene skal sikre at nasjonale regler eller andre relevante tilgjengelige tiltak vedtas for å sikre at slike kombitrikker oppfyller de grunnleggende kravene, b. medlemsstatene kan vedta nasjonale regler for å angi framgangsmåten for tillatelse som skal gjelde for slike kombitrikker. Den myndigheten som utsteder kjøretøytillatelse, skal rådspørre den relevante nasjonale sikkerhetsmyndigheten for å sikre at blandet drift med kombitrikker og jernbanetog oppfyller alle grunnleggende krav og relevante felles sikkerhetsmål (CST-er), c. når det gjelder trafikk over landegrensene, skal som unntak fra § 6-2 jf. § 6-11, relevante vedkommende myndigheter samarbeide med sikte på å utstede kjøretøytillatelser.
Dette leddet gjelder ikke kjøretøy som er unntatt fra denne forskriftens virkeområde i samsvar med annet ledd.
§ 1-3.Myndighet
§ 1-3.Myndighet
§ 1-4.Overordnede definisjoner
§ 1-4.Overordnede definisjoner
a. jernbanesystemet i EØS: de elementene som er oppført i vedlegg I til denne forskriften, b. samtrafikkevne: et jernbanesystems evne til å muliggjøre sikker og kontinuerlig trafikk av tog som oppviser de påkrevde nivåene for yteevne, c. kjøretøy: et jernbanekjøretøy som kjører på egne hjul på jernbanelinjer, med eller uten egen trekkraft; et kjøretøy består av ett eller flere strukturelle og funksjonelle delsystemer, se vedlegg I nr. 2, d. jernbanenett: linjer, stasjoner, terminaler og alle typer fast utstyr som er nødvendig for å sikre sikker og kontinuerlig drift av jernbanesystemet, e. delsystemer: de strukturelle eller funksjonelle delene av jernbanesystemet, som angitt i vedlegg II til denne forskriften, f. mobilt delsystem: delsystemet «Rullende materiell» og delsystemet «Styring, kontroll og signal om bord», g. samtrafikkomponent: enhver enkeltstående komponent, gruppe av komponenter, underenhet eller fullstendig enhet av utstyr som inngår i eller er bestemt til å inngå i et delsystem, og som samtrafikkevnen til jernbanesystemet direkte eller indirekte er avhengig av, inkludert både materielle og immaterielle produkter, h. grunnleggende krav: alle vilkår fastsatt i vedlegg III til denne forskriften som må oppfylles av jernbanesystemet, delsystemene og samtrafikkomponentene, inkludert grensesnitt, i. europeisk spesifikasjon: en spesifikasjon som hører inn under en av følgende kategorier: en felles teknisk spesifikasjon som definert i vedlegg VIII til direktiv 2014/25/EU, en europeisk teknisk godkjenning som nevnt i artikkel 60 i direktiv 2014/25/EU, eller en europeisk standard som definert i artikkel 2 nr. 1 bokstav b i forordning (EU) nr. 1025/2012, j. teknisk spesifikasjon for samtrafikkevne (TSI): en spesifikasjon vedtatt i samsvar med direktiv (EU) 2016/797 som hvert delsystem eller del av et delsystem skal omfattes av for å oppfylle de grunnleggende kravene og sikre samtrafikkevnen i jernbanesystemet, k. særtilfelle: en hvilken som helst del av jernbanesystemet som krever midlertidige eller permanente særlige bestemmelser i TSI-ene, på grunn av enten geografiske, topografiske eller bymiljømessige begrensninger, eller av hensyn til forenlighet med det eksisterende systemet, særlig jernbanelinjer og -nett som ikke er forbundet med EØS-områdets øvrige jernbanenett, dessuten lasteprofil, sporvidde eller avstand mellom sporene, og kjøretøy utelukkende ment til lokal, regional eller historisk bruk, samt kjøretøy på vei fra eller til tredjestater, l. kombitrikk: et kjøretøy som er konstruert for bruk på både forstadsbaneinfrastruktur og jernbaneinfrastruktur, m. harmonisert standard: en europeisk standard som er vedtatt på grunnlag av en anmodning fra Kommisjonen, med henblikk på gjennomføringen av Unionens harmoniseringsregelverk, n. nasjonale regler: alle bindende regler vedtatt i en medlemsstat, uavhengig av hvilket organ som utsteder dem, som inneholder andre krav til jernbanesikkerhet eller tekniske krav enn de som er fastsatt i EØS-regelverket eller internasjonale regler, og som gjelder i den aktuelle medlemsstaten for jernbanevirksomhet eller tredjepart, o. jernbanevirksomhet: fellesbetegnelse for jernbaneforetak og infrastrukturforvalter, p. one-stop shop: informasjons- og kommunikasjonssystem blant annet for behandling av søknader om sikkerhetssertifikat og tillatelse til å ta i bruk kjøretøy, jf. artikkel 12 i ERA-forordningen, q. ERA-forordningen: Forordning (EU) 2016/796.
§ 1-5.Definisjoner knyttet til roller
§ 1-5.Definisjoner knyttet til roller
a. oppdragsgiver: et offentlig eller privat foretak som bestiller prosjektering, bygging, fornyelse eller oppgradering av et delsystem, b. innehaver: den fysiske eller juridiske personen som i egenskap av å være eier av et kjøretøy eller som har rett til å bruke det, benytter kjøretøyet som et transportmiddel og er registrert som sådan i et kjøretøyregister, c. søker: en fysisk eller juridisk person som anmoder om en tillatelse, det være seg et jernbaneforetak, en infrastrukturforvalter eller enhver annen person eller rettssubjekt, for eksempel en produsent, en eier eller en innehaver; i samsvar med § 4-5 menes med «søker» en oppdragsgiver eller dennes representant; i samsvar med § 5-7 menes med «søker» en fysisk eller juridisk person som anmoder om en beslutning fra Den europeiske unions jernbanebyrå (Byrået) vedrørende godkjenning av de planlagte tekniske løsningene for prosjekter for ERTMS-utstyr langs sporet, d. nasjonal sikkerhetsmyndighet: nasjonalt organ som er tillagt oppgaver knyttet til jernbanesikkerhet i samsvar med sikkerhetsforskriften, eller ethvert organ som av flere medlemsstater er tillagt slike oppgaver for å sikre en enhetlig sikkerhetsordning, e. Enhet ansvarlig for vedlikehold (ECM): en enhet som er ansvarlig for vedlikehold av et kjøretøy, og som er registrert som sådan i et kjøretøyregister, f. produsent: enhver fysisk eller juridisk person som produserer et produkt i form av samtrafikkomponenter, delsystemer eller kjøretøy, eller som får dette konstruert eller produsert, og som markedsfører det under sitt navn eller varemerke, g. representant: enhver fysisk eller juridisk person etablert i EØS som har fått skriftlig fullmakt fra en produsent eller en oppdragsgiver til å handle på produsentens eller oppdragsgiverens vegne i forbindelse med nærmere angitte oppgaver, h. samsvarsvurderingsorgan: et organ som er meldt eller utpekt til å være ansvarlig for samsvarsvurderingsvirksomhet, inkludert kalibrering, prøving, sertifisering og inspeksjon; et samsvarsvurderingsorgan klassifiseres som «meldt organ» etter melding fra en medlemsstat. Et samsvarsvurderingsorgan klassifiseres som «utpekt organ» etter utpeking av en medlemsstat, i. funksjonshemmet person og bevegelseshemmet person: enhver person som har en permanent eller midlertidig fysisk, mental, intellektuell eller sensorisk funksjonshemming, som i samhandling med forskjellige barrierer kan være til hinder for at vedkommende fullt ut og effektivt kan benytte transportmidler på like vilkår som andre passasjerer, eller en person hvis bevegelighet ved bruk av transportmidler er nedsatt på grunn av alder, j. infrastrukturforvalter: ethvert organ eller foretak som er ansvarlig for å opprette, forvalte og vedlikeholde jernbaneinfrastruktur, inkludert trafikkstyring og styring, kontroll og signal. Infrastrukturforvalters oppgaver på et nett eller en del av et nett kan tildeles forskjellige organer eller foretak, k. jernbaneforetak: ethvert offentlig eller privat foretak som har som virksomhet å yte tjenester for transport av gods og/eller passasjerer med jernbane, der foretaket forplikter seg til å sørge for trekkraften, herunder foretak som bare sørger for trekkraften.
§ 1-6.Definisjoner knyttet til tillatelser
§ 1-6.Definisjoner knyttet til tillatelser
a. oppgradering: ethvert større endringsarbeid på et delsystem eller en del av et delsystem som medfører en endring i den tekniske dokumentasjonen som følger EF-verifiseringserklæringen, dersom slik dokumentasjon finnes, og som forbedrer delsystemets generelle yteevne, b. fornyelse: ethvert større utskiftingsarbeid på et delsystem eller en del av et delsystem som ikke endrer delsystemets generelle yteevne, c. ibruktaking: alle operasjoner der et delsystem settes i tilsiktet bruk, d. langt framskredent prosjekt: ethvert prosjekt hvis planleggings- eller byggetrinn har nådd et punkt der en endring i de tekniske spesifikasjonene kan sette levedyktigheten for prosjektet i dets planlagte form i fare, e. type: en kjøretøytype som definerer de grunnleggende konstruksjonsmessige egenskapene til kjøretøyet som er omfattet av et sertifikat for typeprøving eller designkontroll som beskrevet i den relevante verifiseringsmodulen, f. serie: et antall identiske kjøretøyer av samme kjøretøytype, g. driftsklar tilstand: den normale driftstilstanden og de forutsigbare driftsforstyrrelsene (inkludert slitasje) innenfor det området og de bruksvilkårene som er angitt i den tekniske dokumentasjonen og vedlikeholdsplanen, h. et kjøretøys bruksområde: ett eller flere jernbanenett i en EØS-stat eller en gruppe av EØS-stater der kjøretøyet etter planen skal brukes, i. akseptable samsvarskriterier: ikke-bindende uttalelser avgitt av Byrået for å definere måter å fastslå samsvar med grunnleggende krav på, j. bringe i omsetning: første gang en samtrafikkomponent, et delsystem eller et kjøretøy som er klart til å brukes i driftsklar tilstand, gjøres tilgjengelig i EØS, k. samsvarsvurdering: en prosess for å fastslå om nærmere angitte krav til et produkt, en prosess, en tjeneste, et delsystem, en person eller et organ, er oppfylt.
§ 1-7.Grunnleggende krav
§ 1-7.Grunnleggende krav
Kapittel II. Tekniske spesifikasjoner for samtrafikkevne (TSI)
§ 2-1.Innhold i TSI-ene
§ 2-1.Innhold i TSI-ene
§ 2-2.Hvem som kan melde fra om mangler i TSI-er
§ 2-2.Hvem som kan melde fra om mangler i TSI-er
Et representativt organ er et nettverk med medlemmer fra jernbanesektoren som Byrået kan opprette i medhold av forordning (EU) 2016/796. Oppgaven til nettverket vil være å utveksle opplysninger om jernbanesikkerhet og samtrafikkevne, fremme god praksis og spre relevant kunnskap, og gi Byrået opplysninger om jernbanesikkerhet og samtrafikkevne. Ethvert medlem av et slikt nettverk kan gjøre Kommisjonen oppmerksom på mangler i TSI-er.
§ 2-3.Unntak fra TSI-er
§ 2-3.Unntak fra TSI-er
a. for langt fremskredne prosjekter eller prosjekter som er underlagt en kontrakt som er i ferd med å bli gjennomført på datoen for ikrafttredelse for den eller de aktuelle TSI-ene. Dette gjelder prosjekter som omfatter et nytt delsystem eller en del av det, for fornyelse eller oppgradering av et eksisterende delsystem eller del av det, eller for et hvilket som helst av elementene nevnt i § 1-2 første ledd, b. når det etter en ulykke eller naturkatastrofe er behov for en rask utbedring av jernbanenettet og de økonomiske eller tekniske vilkårene ikke gir rom for full eller delvis anvendelse av de relevante TSI-ene. Unntaket fra TSI-ene skal i slike tilfeller begrenses til tidsrommet før jernbanenettet blir gjenoppbygget, c. når et eksisterende delsystem eller en del av det fornyes, utvides eller oppgraderes, og anvendelsen av de aktuelle TSI-ene kan skade prosjektets økonomiske levedyktighet eller forenligheten med jernbanesystemet. Dette gjelder for eksempel i forbindelse med lasteprofil, sporvidde, avstand mellom sporene eller elektrisk spenning, d. for kjøretøy i trafikk fra eller til tredjestater, der sporvidden skiller seg fra sporvidden på hovedjernbanenettet i EØS, e. for et prosjekt som gjelder et nytt delsystem, fornyelse eller oppgradering av et eksisterende delsystem, dersom jernbanenett er atskilt eller isolert fra øvrige jernbanenett i EØS av hav eller av andre særlige geografiske forhold.
Det vil i svært begrenset grad være mulig å få unntak fra å anvende TSIer eller deler av disse.
§ 2-4.Hvordan Kommisjonen/ESA involveres ved unntak fra TSI
§ 2-4.Hvordan Kommisjonen/ESA involveres ved unntak fra TSI
Til første ledd:
Statens jernbanetilsyn skal sende over en liste til ESA over prosjekter som anses som langt fremskredne, men dette gjelder ikke automatisk for prosjekter som er underlagt en kontrakt som er i ferd med å bli gjennomført på det tidspunktet TSI-en trer i kraft. Prosjektet som er satt på listen over langt fremskredne prosjekter innebærer ikke at det er gitt et unntak. Det må i tillegg søkes om unntak fra TSI-en i henhold til denne bestemmelsen, enten til Statens jernbanetilsyn eller til Kommisjonen. Søknaden behandles innen fire måneder og dersom man ikke får et svar innen fristen, anses den som godkjent.
Til tredje ledd:
Med alternative bestemmelsene menes nasjonale regler på området.
§ 2-5.Hvordan Kommisjonen/ESA behandler søknader om unntak fra TSI
§ 2-5.Hvordan Kommisjonen/ESA behandler søknader om unntak fra TSI
Til første ledd:
Krav til innhold i søknader, format og hvordan den skal oversendes vil bli fastsatt i gjennomføringsrettsakter. Søknader fra Norge sendes til EFTAs overvåkningsorgan (ESA).
Til annet ledd:
Kommisjonens avgjørelse knyttet til søknad om unntak fra § 2-3 bokstav c) og d) kommer i gjennomføringsrettsakter.
Til tredje ledd:
Dersom man får innvilget unntak fra TSI-er, gjelder de nasjonale reglene i stedet for TSI-en.
Kapittel III. Samtrafikkomponenter
§ 3-1.Vilkår for å bringe samtrafikkomponenter i omsetning
§ 3-1.Vilkår for å bringe samtrafikkomponenter i omsetning
a. bare bringes i omsetning dersom de gjør det mulig å oppnå samtrafikkevne jernbanesystemet i EØS, samtidig som de oppfyller de grunnleggende kravene. b. Brukes i deres bruksområde til det formålet de er bestemt for, og er forsvarlig montert og vedlikeholdt.
§ 3-2.Når en samtrafikkomponent tilfredsstiller de grunnleggende kravene
§ 3-2.Når en samtrafikkomponent tilfredsstiller de grunnleggende kravene
§ 3-3.Framgangsmåte for EF-samsvarserklæring eller EF-erklæring om bruksegnethet
§ 3-3.Framgangsmåte for EF-samsvarserklæring eller EF-erklæring om bruksegnethet
a. at en samtrafikkomponent isolert sett er i samsvar med de tekniske spesifikasjonene den skal oppfylle og b. bruksegnetheten til samtrafikkomponenten sett i den sammenheng den er ment å inngå i.
§ 3-4.Samtrafikkomponenter som ikke oppfyller grunnleggende krav
§ 3-4.Samtrafikkomponenter som ikke oppfyller grunnleggende krav
a. at de grunnleggende kravene ikke er oppfylt b. at de europeiske spesifikasjonene er feilaktig anvendt c. at de europeiske spesifikasjonene er utilstrekkelige.
a. delvis eller fullstendig tilbaketrekking av den aktuelle spesifikasjonen i de publikasjonene der den inngår, b. dersom den relevante spesifikasjonen er en harmonisert standard, begrense eller trekke tilbake denne standarden i samsvar med forskrift om gjennomføring av forordning (EU) nr. 1025/2012 om europeisk standardisering, vedlegget artikkel 11, c. gå gjennom TSI-en i samsvar med artikkel 6 i direktiv (EU) 2016/797.
Statens jernbanetilsyn kan begrense anvendelsesområdet, forby bruk, trekke tilbake fra markedet eller tilbakekalle samtrafikkomponenter kun for det norske markedet.
Dersom en samtrafikkomponent som har EF-samsvarserklæring likevel ikke tilfredsstiller kravene, kan Statens jernbanetilsyn kun gjennomføre tiltak overfor meldte organer som er utpekt i Norge. For meldte organer som er utpekt i en annen EØS-stat enn Norge, vil tiltaket være å underrette den staten som har utpekt organet.
Kapittel IV. Delsystemer
§ 4-1.Fritt varebytte for delsystemer
§ 4-1.Fritt varebytte for delsystemer
a. som en del av framgangsmåten som fører fram til EF-verifiseringserklæringen, eller b. i andre EØS-medlemsstater, før eller etter at denne forskriften er trådt i kraft, med sikte på å verifisere at identiske krav ved identiske driftsforhold er oppfylt.
§ 4-2.Samsvar med TSI-er og nasjonale regler
§ 4-2.Samsvar med TSI-er og nasjonale regler
a. EF-verifiseringserklæring som er utstedt med henvisning til TSI-er, b. verifiseringserklæring som er utstedt med henvisning til nasjonale regler, eller c. både av EF-verifiseringserklæring og verifiseringserklæring.
a. TSI-ene helt eller delvis ikke dekker de grunnleggende kravene, inkludert åpne punkter i TSI-ene b. unntak fra kravet om en eller flere TSI-er eller deler av dem er meldt i samsvar med § 2-4 c. et særtilfelle krever bruk av tekniske forskrifter som ikke omfattes av den relevante TSI-en d. det brukes nasjonale regler til å angi eksisterende systemer, begrenset til vurderingen av kjøretøyets tekniske forenelighet med jernbanenettet e. jernbanenettet og kjøretøyet ikke er omfattet av TSI-er f. det er behov for midlertidig forebyggende hastetiltak, særlig etter en ulykke.
§ 4-3.Eksisterende nasjonale regler
§ 4-3.Eksisterende nasjonale regler
a. reglene endres b. det er levert en ny søknad om unntak fra kravet om en TSI c. nasjonale regler blir overflødige etter at den aktuelle TSI-en er offentliggjort eller revidert.
Det er strenge begrensninger for hvilke nasjonale regler som kan gjøres gjeldende. Statens jernbanetilsyn sender melding om endringer i eksisterende nasjonale regler og nye nasjonale regler til ESA. Dette er regulert i ERA-forordningen.
§ 4-4.Hvordan nye nasjonale regler fastsettes
§ 4-4.Hvordan nye nasjonale regler fastsettes
a. dersom en TSI ikke fullt ut regulerer alle grunnleggende krav, eller b. som et forebyggende hastetiltak, særlig etter en ulykke.
Det er svært begrenset adgang til å fastsette nye nasjonale regler. Dette følger av direktivets artikkel 14 nr. 4. I tillegg er det fastsatt krav til høring i øvrige EØS-stater, Kommisjonen og ERA.
§ 4-5.Manglende melding vedrørende nasjonale regler
§ 4-6.Hvordan en EF-verifiseringserklæring utstedes
§ 4-6.Hvordan en EF-verifiseringserklæring utstedes
a. har gjennomgått de relevante framgangsmåtene for verifisering, og b. oppfyller kravene i det relevante regelverket og eventuelle nasjonale regler.
§ 4-7.Når et delsystem ikke oppfyller grunnleggende krav
§ 4-7.Når et delsystem ikke oppfyller grunnleggende krav
a. at de grunnleggende kravene ikke er oppfylt, eller at en TSI ikke er overholdt. Kommisjonen/ESA informerer i slike tilfeller umiddelbart EØS-staten der vedkommende som utarbeidet EF-verifiseringserklæringen holder til, og ber om at medlemsstaten treffer egnede tiltak, eller b. at en TSI er utilstrekkelig, og i slike tilfeller gjelder fremgangsmåten for endring av TSI-en som nevnt i § 2-5.
§ 4-8.Når samtrafikkomponenter og delsystemer skal antas å oppfylle de grunnleggende kravene
§ 4-8.Når samtrafikkomponenter og delsystemer skal antas å oppfylle de grunnleggende kravene
Kapittel V. Omsetning og ibruktaking av faste anlegg
§ 5-1.Vilkår for bruk av faste anlegg
§ 5-1.Vilkår for bruk av faste anlegg
§ 5-2.Tillatelse til å ta i bruk faste anlegg
§ 5-2.Tillatelse til å ta i bruk faste anlegg
§ 5-3.Melding til Statens jernbanetilsyn om fornyelse eller oppgradering av faste anlegg
§ 5-3.Melding til Statens jernbanetilsyn om fornyelse eller oppgradering av faste anlegg
§ 5-4.Saksbehandling av melding
§ 5-4.Saksbehandling av melding
a. om det allmenne sikkerhetsnivået til det aktuelle delsystemet kan påvirkes negativt av det planlagte arbeidet, b. om den relevante TSI-en krever at det søkes om ny tillatelse, c. om de nasjonale gjennomføringsplanene krever at det søkes om ny tillatelse, eller d. om det er gjort endringer i parameterverdiene som ligger til grunn for den tillatelsen som allerede er gitt.
Til annet ledd:
Ved meldingen skal det tas stilling til om endringen krever ny tillatelse basert på faste kriterier.
Oppramsingen i bestemmelsen er alternative kriterier, dvs. det er tilstrekkelig at ett av kriteriene er oppfylt. I bokstav b) vises det til krav i TSI, dette innebærer at det er en forutsetning at TSI-ene legges til grunn for tillatelsen med mindre det er gitt et eksplisitt unntak iht. § 2-3.
§ 5-5.Søknad om tillatelse til å ta i bruk faste anlegg
§ 5-5.Søknad om tillatelse til å ta i bruk faste anlegg
a. EF-verifiseringserklæring, inkludert underlagsdokumenter, b. dokumentasjon av delsystemenes tekniske forenlighet med det systemet de integreres i, fastslått på grunnlag av de relevante TSI-ene, nasjonale regler, jf. jernbaneinfrastrukturforskriften og registre, c. dokumentasjon av sikker integrering av delsystemer, fastslått på grunnlag av TSI-ene, nasjonale regler og de felles sikkerhetsmetodene (CSM) definert i artikkel 6 i direktiv (EU) 2016/798.
Til annet ledd:
Samordningsprosessen er beskrevet i ERA-forordningen artikkel 30 nr. 2, og gjennomfører samtrafikkdirektivets artikkel 18 nr. 5. Denne prosessen benyttes når det gjøres endringer i prosjektet eller spesifikasjonen etter at Byrået har forhåndsgodkjent disse, og det er en risiko for manglende teknisk og driftsmessig forenlighet mellom delsystemet for ERTMS langs sporet og kjøretøyene. I disse tilfellene samarbeider Byrået med søker og Statens jernbanetilsyn for å finne en akseptabel løsning. Dersom partene ikke kommer til enighet innen en måned, henvises saken til voldgift hos klageinstansen.
§ 5-6.Saksbehandling av søknad om tillatelse til å ta i bruk faste anlegg
§ 5-6.Saksbehandling av søknad om tillatelse til å ta i bruk faste anlegg
§ 5-7.Søknad til Byrået i forbindelse med harmonisert gjennomføring av ERTMS i Unionen
§ 5-7.Søknad til Byrået i forbindelse med harmonisert gjennomføring av ERTMS i Unionen
a. utkastet til anbudsgrunnlag eller beskrivelsen av de planlagte tekniske løsningene, b. dokumentasjon av de vilkårene som kreves for delsystemets tekniske og driftsmessige forenlighet med de kjøretøyene som skal kjøre på det relevante jernbanenettet, c. dokumentasjon av at de planlagte tekniske løsningene er i samsvar med de relevante TSI-ene, d. alle andre relevante dokumenter, for eksempel uttalelser fra Statens jernbanetilsyn, verifiseringserklæringer eller samsvarssertifikater.
§ 5-8.Byråets saksbehandling av søknader om gjennomføring av ERTMS
§ 5-8.Byråets saksbehandling av søknader om gjennomføring av ERTMS
Kapittel VI. Omsetning og ibruktaking av mobile delsystemer
§ 6-1.Omsetning av mobile delsystemer
§ 6-1.Omsetning av mobile delsystemer
§ 6-2.Tillatelse til å bringe kjøretøy i omsetning
§ 6-2.Tillatelse til å bringe kjøretøy i omsetning
§ 6-3.Søknad om tillatelse til å bringe kjøretøy i omsetning
§ 6-3.Søknad om tillatelse til å bringe kjøretøy i omsetning
a. opplysninger om andre søknader, fasene i de relevante framgangsmåtene i samsvar med vedlegg IV, og resultatene av dem, i tillegg til eventuelle anmodninger og beslutninger fra klageinstansen, b. EF-verifiseringserklæringene til alle kjøretøyets delsystemer, som viser at delsystemene tilfredsstiller de grunnleggende kravene, kravene i TSI-er og eventuelt i nasjonale regler, og er tekniske forenlige, c. dokumentasjon på at alle kjøretøyets delsystemer er tekniske forenlige og tilfredsstiller kravene i relevante TSI-er, eventuelt nasjonale regler og CSM for risikovurdering, d. dokumentasjon på sikker integrering av delsystemene i kjøretøyet, nevnt i bokstav c), fastslått på grunnlag av de relevante TSI-ene og eventuelt nasjonale regler, og CSM for risikovurdering, e. dokumentasjon på at teknisk forenlighet mellom kjøretøyet og jernbanenettet er kontrollert mot kravene i relevante TSI-er, eventuelt nasjonale regler og CSM for risikovurdering f. dokumentasjon på at sikker integrering mellom kjøretøy og jernbanenettet er kontrollert i samsvar med CSM for risikovurdering.
Til første ledd:
Søknad om tillatelse til å bringe kjøretøy i omsetning sendes elektronisk av søkeren til Byrået gjennom OSS. Dette gjelder uavhengig av om tillatelsen gis av Byrået eller Statens jernbanetilsyn. OSS er nærmere beskrevet i ERA-forordningen artikkel 12.
Det er vedtatt en gjennomføringsrettsakt som beskriver de praktiske ordningene rundt utstedelse av tillatelse til å bringe kjøretøy i omsetning, forordning (EU) 2018/545. I denne er ytterligere krav til dokumentasjonen som skal følge søknaden beskrevet, se særlig art. 30 nr.1 samt annex I i forordningen.
§ 6-4.Prøving for å verifisere kjøretøy
§ 6-4.Prøving for å verifisere kjøretøy
Bestemmelsen gjennomfører samtrafikkdirektivet artikkel 23 punkt 2 og gjelder prøving av kjøretøy som allerede har fått en tillatelse.
Prøvingen verifiserer at kjøretøyet faktisk er teknisk forenelig med infrastrukturen, både mellom kjøretøyet og de mobile delsystemene som inngår i kjøretøyet og mellom kjøretøyet og infrastrukturen, på grunnlag av blant annet TSI-ene og eventuelle nasjonale regler.
Testing etter kjøretøyforskriften kapittel 4 er mer omfattende, og er ment å benyttes for å gi dokumentasjon for at kjøretøy faktisk tilfredsstiller krav og er teknisk forenelig med infrastrukturen. Bestemmelsene i kapittelet gir Statens jernbanetilsyn en hjemmel til å kunne gi tillatelse til å teste kjøretøy uten at det nødvendigvis er del av en søknadsprosess om tillatelse.
§ 6-5.Byråets saksbehandling av søknad om tillatelse til å bringe kjøretøy i omsetning
§ 6-5.Byråets saksbehandling av søknad om tillatelse til å bringe kjøretøy i omsetning
Bestemmelsen gjennomfører direktivet art. 21 nr. 5. Bestemmelsen innebærer at Byrået ikke kan gi tillatelse til å bringe kjøretøy i omsetning dersom det er sendt en søknad om unntak fra TSI, og denne ikke er ferdigbehandlet ennå.
§ 6-6.Statens jernbanetilsyns saksbehandling av søknad om tillatelse til å bringe kjøretøy i omsetning
§ 6-6.Statens jernbanetilsyns saksbehandling av søknad om tillatelse til å bringe kjøretøy i omsetning
a. kjører til stasjoner i nabomedlemsstater med lignende egenskaper i jernbanenettet, b. disse stasjonene ligger nær grensen, og c. etter samråd med vedkommende nasjonale sikkerhetsmyndigheter. Slikt samråd kan foretas fra tilfelle til tilfelle eller angis i en tverrnasjonal avtale mellom nasjonale sikkerhetsmyndigheter.
Til femte ledd:
Denne bestemmelsen innebærer, som § 6-5, at Statens jernbanetilsyn ikke kan gi tillatelse til å bringe kjøretøy i omsetning dersom det er sendt en søknad om unntak fra TSI, og denne ikke er ferdigbehandlet ennå.
§ 6-7.Saksbehandlingsregler ved uenighet mellom Byrået og Statens jernbanetilsyn
§ 6-7.Saksbehandlingsregler ved uenighet mellom Byrået og Statens jernbanetilsyn
§ 6-8.Innholdet i tillatelsen til å bringe kjøretøy i omsetning
§ 6-8.Innholdet i tillatelsen til å bringe kjøretøy i omsetning
a. bruksområde(r), b. verdier for parametrene som er definert i TSI-ene, og eventuelt i de nasjonale reglene, for kontroll av den tekniske forenligheten mellom kjøretøyet og bruksområdet, c. kjøretøyets samsvar med de relevante TSI-ene og settene med nasjonale regler, med hensyn til parametrene nevnt i bokstav b, og d. vilkårene for bruk av kjøretøyet og andre begrensninger.
§ 6-9.Avslag på søknad om tillatelse
§ 6-9.Avslag på søknad om tillatelse
Bestemmelsens første ledd viderefører gjeldende rett om at et avslag, helt eller delvis, på en søknad om tillatelse skal være begrunnet.
Videre legges det opp til en to-trinns klagebehandling. Søkeren kan be om at Byrået eller Statens jernbanetilsyn, alt etter hvem som har tatt beslutningen, gjennomgår og vurderer saken på nytt. Dersom beslutningen opprettholdes, kan søkeren sende inn klage over beslutningen. Dersom det er Byrået som har tatt beslutningen, vil en klagenemnd oppnevnt av Byråets styre være klageinstans (Board of Appeal), jf. artikkel 55 i ERA-forordningen. For avgjørelser tatt av Statens jernbanetilsyn vil Samferdselsdepartementet være klageinstans.
§ 6-10.Fornyelse og oppgradering av kjøretøy
§ 6-10.Fornyelse og oppgradering av kjøretøy
a. det gjøres endringer i parameterverdiene som ligger utenfor området for akseptable parametrer som er definert i TSI-ene eller i nasjonale tekniske krav, b. sikkerhetsnivået til det aktuelle kjøretøyet kan påvirkes negativt av det planlagte arbeidet, eller c. den relevante TSI-en krever det.
Til bokstav a)
I direktivet artikkel 4 punkt 3 bokstav h) beskrives det at TSI-ene indikerer i hvilke tilfeller det kreves ny tillatelse etter oppgradering eller fornyelse. Indikasjonen knyttes opp mot de respektive parameterne i TSI-ene og kan i enkelte tilfeller angi en toleranse. Dersom oppgraderingen eller fornyelsen er utenfor denne toleransen må det søkes om ny tillatelse. Om oppgraderingen er innenfor toleransen må det likevel vurderes om kjøretøyet vil være av en annen variant eller versjon av typen. Påvirkes sikkerhetsnivået må det alltid søkes om ny tillatelse.
§ 6-11.Utvidelse av bruksområdet til et kjøretøy som har fått tillatelse
§ 6-11.Utvidelse av bruksområdet til et kjøretøy som har fått tillatelse
Et kjøretøy har et definert bruksområde og dette angis av søkeren på søknadstidspunktet. Begrepet bruksområde knyttes mot ett eller flere jernbanenett i en eller flere EØS-stater. I Norge har vi kun ett jernbanenett, og tillatelser vil derfor gis for hele nettet. Bruksområdet må ikke forveksles med enkeltstrekninger.
§ 6-12.Registrering i kjøretøyregister
§ 6-12.Registrering i kjøretøyregister
§ 6-13.Kontroll før kjøretøyet tas i bruk
§ 6-13.Kontroll før kjøretøyet tas i bruk
a. at kjøretøyet har tillatelse til å bringes i omsetning, og er registrert, b. at kjøretøyet er teknisk forenelig med jernbanestrekningen, vurdert på grunnlag av informasjon i infrastrukturregisteret og kravene i de relevante TSI-ene. Dersom det ikke finnes et slikt register, eller det er ufullstendig, skal infrastrukturforvalteren gi nødvendig informasjon gratis og innen en rimelig frist, og c. at kjøretøyet inngår riktig i sammensetningen av toget, idet det tas hensyn til jernbanevirksomhetens sikkerhetsstyringssystem og TSI-en for drift og trafikkstyring.
§ 6-14.Typetillatelse for kjøretøy
§ 6-14.Typetillatelse for kjøretøy
§ 6-15.Tillatelse til kjøretøyer som er i samsvar med en tillatt kjøretøytype
§ 6-15.Tillatelse til kjøretøyer som er i samsvar med en tillatt kjøretøytype
§ 6-16.Typesamsvarserklæring
§ 6-16.Typesamsvarserklæring
a. framgangsmåtene for verifisering i de relevante TSI-ene, eller b. framgangsmåtene for samsvarsvurdering som definert i modul B+D, B+F og H1 i europaparlaments- og rådsbeslutning nr. 768/2008/EF.
§ 6-17.Når et kjøretøy eller en kjøretøytype ikke oppfyller grunnleggende krav
§ 6-17.Når et kjøretøy eller en kjøretøytype ikke oppfyller grunnleggende krav
§ 6-18.Sikkerhetstiltak når et kjøretøy eller en kjøretøytype ikke oppfyller grunnlag krav
§ 6-18.Sikkerhetstiltak når et kjøretøy eller en kjøretøytype ikke oppfyller grunnlag krav
§ 6-19.Informasjon om og offentliggjøring av tilbakekalling av eller endring i tillatelsen
§ 6-19.Informasjon om og offentliggjøring av tilbakekalling av eller endring i tillatelsen
§ 6-20.Informasjon om og offentliggjøring av tilbakekalling av eller endring i tillatelsen
§ 6-20.Informasjon om og offentliggjøring av tilbakekalling av eller endring i tillatelsen
§ 6-21.Konsekvenser for bruk og omsetning når en tillatelse tilbakekalles
§ 6-21.Konsekvenser for bruk og omsetning når en tillatelse tilbakekalles
Kapittel VII. Registre
§ 7-1.Nummereringssystem for kjøretøy
§ 7-1.Nummereringssystem for kjøretøy
§ 7-2.Kjøretøyregistre
§ 7-2.Kjøretøyregistre
a. overholde de felles spesifikasjonene nevnt i annet ledd bokstavene a-f, b. ajourføres av Statens jernbanetilsyn eller et organ som er uavhengig av alle jernbaneforetak, c. være tilgjengelig for Statens jernbanetilsyn og Statens havarikommisjon for transport, det skal også gjøres tilgjengelig som svar på enhver berettiget anmodning, for Byrået, jernbaneforetakene og infrastrukturforvaltere, samt for de personer eller organisasjoner som registrerer kjøretøy eller er identifisert i registeret.
a. EVN-nummeret, b. henvisninger til EF-verifiseringserklæringen og utstedende organ, c. henvisninger til det europeiske registeret over godkjente kjøretøytyper, d. identifisering av eieren og innehaveren av kjøretøyet, e. begrensninger på bruken av kjøretøyet, f. henvisninger til ECM.
a. det er endringer i de opplysningene som er registrert i kjøretøyregisteret, b. et et kjøretøy vrakes, eller c. et kjøretøy ikke lenger skal være registret som i bruk.
a. hvem som er innehaver av kjøretøyet, b. hvilken enhet som er ansvarlig for vedlikehold (ECM) av kjøretøyet, og c. begrensningene i hvordan kjøretøyet kan brukes.
§ 7-3.Det europeiske registeret over godkjente kjøretøytyper
§ 7-3.Det europeiske registeret over godkjente kjøretøytyper
a. være offentlig og elektronisk tilgjengelig, b. overholde de felles spesifikasjonene, og c. være koplet til relevante kjøretøyregistre.
a. tekniske egenskaper for kjøretøytypen som definert i de relevante TSI-ene, inkludert egenskaper som er knyttet til tilgjengelighet for personer med funksjonshemming eller bevegelseshemming, b. produsentens navn, og c. data for tillatelsene knyttet til bruksområdet for en kjøretøytype, inkludert begrensninger eller tilbakekallinger.
Til tredje ledd:
I henhold til artikkel 24 i direktivet registreres alle kjøretøytyper i det europeiske registeret over tillatte typer kjøretøy når de får sin første tillatelse til å bringes i omsetning.
§ 7-4.Infrastrukturregister
§ 7-4.Infrastrukturregister
Kapittel VIII. Overgangsbestemmelser og sluttbestemmelser
§ 8-1.Generelle saksbehandlingsregler
§ 8-1.Generelle saksbehandlingsregler
§ 8-2.Overgangsordning for bruk av kjøretøy
§ 8-2.Overgangsordning for bruk av kjøretøy
Til første ledd:
Kjøretøy som har tillatelse før forskriften trer i kraft trenger ikke å søke ny tillatelse.
Til andre ledd:
Kjøretøy som har tillatelse før forskriften trer i kraft, og som ønsker å utvide bruksområdet til ett eller flere jernbanenett, må søke om tillatelse for de nye nettene. Den nye søknaden påvirker ikke tillatelsen kjøretøyet allerede har.
§ 8-3.Andre overgangsbestemmelser
§ 8-3.Andre overgangsbestemmelser
§ 8-4.Ikrafttredelse
§ 8-4.Ikrafttredelse
Vedlegg I. Elementer i jernbanesystemet
1.Jernbanenett For denne forskriftens formål skal jernbanenettet inneholde følgende elementer: a. jernbanelinjer som er særskilt bygd for høyhastighetstog, og som er utstyrt for hastigheter i alminnelighet på minst 250 km/t, b. jernbanelinjer som er særskilt oppgradert for høyhastighetstog, og som er utstyrt for hastigheter på omkring 200 km/t, c. jernbanelinjer som er særskilt oppgradert for høyhastighetstog, og som har særegne trekk på grunn av topografiske eller overflatemessige begrensninger eller beliggenhet i byområder der hastigheten må tilpasses i hvert enkelt tilfelle. Denne kategorien omfatter sammenkoplede linjer mellom jernbanenettene for høyhastighetstog og konvensjonelle tog, linjer gjennom stasjoner, tilganger til terminaler, depoter osv. som trafikkeres i konvensjonell hastighet av rullende materiell for høyhastighetstog, d. jernbanelinjer for konvensjonelle tog, beregnet på persontransport, e. jernbanelinjer for konvensjonelle tog, beregnet på blandet trafikk (personer og gods), f. jernbanelinjer for konvensjonelle tog, beregnet på godstransport, g. knutepunkter for persontrafikk, h. knutepunkter for godstrafikk, herunder terminaler for ulike transportsystemer, i. jernbanelinjer som knytter disse elementene sammen.
Dette jernbanenettet omfatter trafikkstyrings-, posisjonerings- og navigeringssystemer, tekniske anlegg for databehandling og telekommunikasjon beregnet på person- og godstransport med fjerntog på jernbanenettet, med henblikk på å sikre sikker og enhetlig drift av jernbanenettet og en effektiv trafikkstyring. 2.Kjøretøy For denne forskrifts formål skal kjøretøy omfatte alle kjøretøy som sannsynligvis skal anvendes på hele eller deler av jernbanenettet. - lokomotiver og rullende materiell for persontrafikk, herunder lokomotiver, vogner og motorvognsett, - godsvogner, herunder lavgulvkjøretøy konstruert for hele jernbanenettet og kjøretøy konstruert for frakt av lastebiler, - spesialkjøretøy, for eksempel arbeidskjøretøy (OTM. som skal ha tillatelse til å kjøre på åpen linje.
Denne listen over kjøretøy skal omfatte de som er særlig konstruert for å kjøre på de forskjellige typene av høyhastighetslinjer som er beskrevet i nr. 1.
Vedlegg II. Delsystemer
a. strukturelle delsystemer: • infrastruktur, • energi, • styring, kontroll og signal langs sporet, • styring, kontroll og signal om bord, • rullende materiell, eller
b. funksjonelle delsystemer: • drift og trafikkstyring, • vedlikehold, • telematikkapplikasjoner for person- og godstrafikk.
a. applikasjoner for persontrafikk, herunder systemer som gir informasjon til reisende før og under reisen, reservasjons- og betalingssystemer, bagasjehåndtering og styring av forbindelser mellom tog og med andre transporttyper. b. applikasjoner for godstrafikk, herunder informasjonssystemer (sanntidsovervåkning av gods og tog), rangerings- og tildelingssystemer, reservasjons-, betalings- og faktureringssystemer, styring av forbindelser med andre transportsystemer og produksjon av elektroniske følgedokumenter.
Vedlegg III. Grunnleggende krav
- i områder i nærheten av jernbaneinfrastruktur, som definert i artikkel 3 nr. 3 i direktiv 2012/34/EU, og - i førerrommet.
- gjøre det mulig for togene å oppnå de spesifiserte nivåene for yteevne, - når det gjelder systemer for forsyning av elektrisk energi, være forenelige med strømavtakerne som togene er utstyr med.
- at databaser, programvare og datakommunikasjonsprotokoller er utviklet på en måte som muliggjør størst mulig datautveksling mellom ulike programmer og mellom ulike operatører, unntatt fortrolige forretningsdata, - at brukerne lett får tilgang til opplysningene.
Vedlegg IV. Framgangsmåte for EF-verifisering av delsystemer
a. samlet prosjektering, b. produksjon: oppføring, herunder særlig bygge- og anleggsarbeider, framstilling, montering av komponenter og samlet tilpasning, c. endelig prøving.
a. forsikre seg om at attestene for mellomliggende verifisering oppfyller de relevante kravene i TSI-ene, b. kontrollere alle forhold som ikke omfattes av attestene for mellomliggende verifisering, og c. kontrollere den endelige prøvingen av delsystemet som helhet.
a. opplysninger om de tekniske egenskapene knyttet til prosjekteringen, herunder helhetlige og detaljert tegninger som svarer til utførelsen, elektriske og hydrauliske diagrammer, styrekretsskjemaer, beskrivelser av databehandlingssystemet og automatiske systemer, i slik detalj at det er tilstrekkelig til å dokumentere den samsvarskontrollen som er utført, drifts- og vedlikeholdshåndbøker osv. som er relevante for det aktuelle delsystemet, b. en liste over delsystemets samtrafikkomponenter, nevnt i artikkel 4 nr. 3 bokstav d) i direktiv (EU) 2016/797, c. dokumentasjon nevnt i artikkel § 4-5 tredje ledd, satt sammen av hvert av de tekniske kontrollorganene som deltar i verifiseringen av delsystemet, som skal inneholde: - kopier av EF-verifiseringserklæringene og eventuelt EF-erklæringene om bruksegnethet som er utarbeidet for samtrafikkomponent nevnt i artikkel 4 nr. 3 bokstav d. i direktiv (EU) 2016/797, eventuelt vedlagt tilhørende beregninger og en kopi av rapportene om prøvinger og undersøkelser foretatt av de meldte organene på grunnlag av de felles tekniske spesifikasjonene, - eventuelle attester for mellomliggende verifisering som følger med verifiseringssertifikatet, herunder resultater av de det meldte organets kontroll av attestenes gyldighet, - verifiseringssertifikatet vedlagt tilhørende beregninger og undertegnet av det meldte organet med ansvar for verifiseringen, der det bekreftes at delsystemet oppfyller kravene i den eller de relevante TSI-ene og der eventuelle forbehold som er tatt under utførelsen av arbeidet og ikke er trukket tilbake, oppgis; verifiseringssertifikat skal også være vedlagt de inspeksjons- og kontrollrapportene som nevnte organ har utarbeidet som del av sin oppgave, som angitt i nr. 2.5.2 og 2.5.3,
d. verifiseringssertifikater utstedt i samsvar med andre unionsrettsakter, e. dersom det kreves sikker integrering i samsvar med § 5-5 og § 6-3 annet ledd, skal den relevante tekniske dokumentasjonen inneholde vurderingsrapporten(e) om de felles sikkerhetsmetodene for risikovurdering nevnt i artikkel 6 nr. 3 i direktiv 2004/49/EF.
a. mottatte søknader om verifisering og attester for mellomliggende verifisering, b. søknader om samsvarsvurdering og vurdering av bruksegnethet for samtrafikkomponenter, c. utstedte eller avslåtte attester for midlertidig verifisering, d. utstedte eller avslåtte verifiseringssertifikater og EF-sertifikater for bruksegnethet, e. utstedte eller avslåtte verifiseringssertifikater.
Til annet ledd:
Delsystemer og kjøretøy må være i samsvar med TSI-ene og gjeldende nasjonale regler på det tidspunktet søknaden om tillatelse blir sendt, og ikke på det tidspunktet de blir tatt i bruk. Det vil si at eventuelle endringer i TSI-er eller nasjonale regler som trer i kraft etter at søknaden ble sendt ikke får anvendelse.
Det fremgår av siste punktum at faste delsystemer og kjøretøys samsvar og overholdelse av krav i TSI-ene må opprettholdes så lenge de er i bruk. Det er de kravene som gjaldt på det tidspunktet søknaden om tillatelse ble sendt og som tillatelsen(e) er gitt på grunnlag av som må opprettholdes, ikke de til enhver tid gjeldende kravene i TSI-er og nasjonale regler.