Kapittel II. Tekniske spesifikasjoner for samtrafikkevne (TSI)
§ 2-1. Innhold i TSI-ene
§ 2-1. Innhold i TSI-ene
§ 2-2. Hvem som kan melde fra om mangler i TSI-er
§ 2-2. Hvem som kan melde fra om mangler i TSI-er
Et representativt organ er et nettverk med medlemmer fra jernbanesektoren som Byrået kan opprette i medhold av forordning (EU) 2016/796. Oppgaven til nettverket vil være å utveksle opplysninger om jernbanesikkerhet og samtrafikkevne, fremme god praksis og spre relevant kunnskap, og gi Byrået opplysninger om jernbanesikkerhet og samtrafikkevne. Ethvert medlem av et slikt nettverk kan gjøre Kommisjonen oppmerksom på mangler i TSI-er.
§ 2-3. Unntak fra anvendelse av TSI-er – vilkår for unntak
§ 2-3. Unntak fra anvendelse av TSI-er – vilkår for unntak
a. for langt fremskredne prosjekter eller prosjekter som er underlagt en kontrakt som er i ferd med å bli gjennomført på datoen for ikrafttredelse for den eller de aktuelle TSI-ene. Dette gjelder prosjekter som omfatter et nytt delsystem eller en del av det, for fornyelse eller oppgradering av et eksisterende delsystem eller del av det, eller for et hvilket som helst av elementene nevnt i § 1-2 første ledd, b. når det etter en ulykke eller naturkatastrofe er behov for en rask utbedring av jernbanenettet og de økonomiske eller tekniske vilkårene ikke gir rom for full eller delvis anvendelse av de relevante TSI-ene. Unntaket fra TSI-ene skal i slike tilfeller begrenses til tidsrommet før jernbanenettet blir gjenoppbygget, c. når et eksisterende delsystem eller en del av det fornyes, utvides eller oppgraderes, og anvendelsen av de aktuelle TSI-ene kan skade prosjektets økonomiske levedyktighet eller forenlighet med jernbanesystemet. Dette gjelder for eksempel lasteprofil, sporvidde, avstand mellom sporene eller elektrisk spenning, d. for kjøretøy i trafikk fra eller til tredjestater, der sporvidden skiller seg fra sporvidden på hovedjernbanenettet i EØS, e. for et prosjekt som gjelder et nytt delsystem, fornyelse eller oppgradering av et eksisterende delsystem, dersom jernbanenett er atskilt eller isolert fra øvrige jernbanenett i EØS av hav eller av andre særlige geografiske forhold.
Det vil i svært begrenset grad være mulig å få unntak fra å anvende TSIer eller deler av disse.
§ 2-4. Unntak fra anvendelse av TSI-er – involvering av ESA og Kommisjonen
§ 2-4. Unntak fra anvendelse av TSI-er – involvering av ESA og Kommisjonen
a. Byrået dersom søknaden om tillatelse til å bringe et kjøretøy i omsetning gjelder et kjøretøy med bruksområde i flere EØS-stater, eller b. Byrået eller, dersom søkeren ønsker det, til Statens jernbanetilsyn, dersom søknaden om tillatelse til å bringe et kjøretøy i omsetning gjelder et kjøretøy som har bruksområde utelukkende i Norge.
Til første ledd:
Statens jernbanetilsyn skal sende over en liste til ESA over prosjekter som anses som langt fremskredne, men dette gjelder ikke automatisk for prosjekter som er underlagt en kontrakt som er i ferd med å bli gjennomført på det tidspunktet TSI-en trer i kraft. Prosjektet som er satt på listen over langt fremskredne prosjekter innebærer ikke at det er gitt et unntak. Det må i tillegg søkes om unntak fra TSI-en i henhold til denne bestemmelsen, enten til Statens jernbanetilsyn eller til Kommisjonen.
Til tredje ledd:
Med alternative bestemmelsene menes nasjonale regler på området.
§ 2-5. Unntak fra anvendelse av TSI-er – Kommisjonens og ESAs behandling av søknader
§ 2-5. Unntak fra anvendelse av TSI-er – Kommisjonens og ESAs behandling av søknader
Til første ledd:
Søknaden behandles innen fire måneder. Dersom det ikke gis et svar innen fristen, anses den som godkjent.
Til annet ledd:
Dersom det blir innvilget unntak fra TSI-er, gjelder de nasjonale reglene i stedet for TSI-ene.
Til tredje ledd:
Kommisjonens avgjørelse knyttet til søknad om unntak fra § 2-3 bokstav c) og d) treffes i form av gjennomføringsrettsakter.
Til annet ledd:
Delsystemer og kjøretøy må være i samsvar med TSI-ene og gjeldende nasjonale regler på det tidspunktet søknaden om tillatelse blir sendt, og ikke på det tidspunktet de blir tatt i bruk. Det vil si at eventuelle endringer i TSI-er eller nasjonale regler som trer i kraft etter at søknaden ble sendt ikke får anvendelse.
Det fremgår av siste punktum at faste delsystemer og kjøretøys samsvar og overholdelse av krav i TSI-ene må opprettholdes så lenge de er i bruk. Det er de kravene som gjaldt på det tidspunktet søknaden om tillatelse ble sendt og som tillatelsen(e) er gitt på grunnlag av som må opprettholdes, ikke de til enhver tid gjeldende kravene i TSI-er og nasjonale regler.