Kapittel 3. Krav til forvaltning av infrastruktur
§ 6. Generelle krav til forvaltning av infrastruktur
§ 6. Generelle krav til forvaltning av infrastruktur
§ 7. Prinsipper for trafikkavvikling (romblokkprinsippet)
§ 7. Prinsipper for trafikkavvikling (romblokkprinsippet)
Romblokkprinsippet er et grunnprinsipp for sikkerheten på jernbanen og det er en forutsetning at romblokkprinsippet blir ivaretatt innenfor alle virksomhetsområder. Dette innebærer at drift og vedlikehold av infrastruktur må baseres på dette prinsippet. I driften ivaretas romblokkprinsippet gjennom f.eks. ruteplanlegging, trafikkstyring, vedlikehold av utstyr i sporet, snørydding, vegetasjonskontroll osv.
I enkelte tilfelle kan tog tillates å kjøre inn på et område reservert for et annet tog. I slike tilfeller må det gis tillatelse til dette, enten med spesielle signaler, fra trafikkledelsen eller på annen måte ifølge interne prosedyrer. Se § 13 om bestemmelser for sikker trafikkavvikling.
§ 8. Signalprinsipper
§ 8. Signalprinsipper
Prinsipper for tillatte signaler kan for eksempel inneholde krav til bruk av farger, avstand fra signal til farepunkt, skilt eller hvor det må være faste lydsignaler.
§ 9. Kontroll og vedlikehold av infrastruktur
§ 9. Kontroll og vedlikehold av infrastruktur
Første ledd:
Jernbanevirksomhetens må blant annet ha rutiner for visitasjon og inspeksjon samt korrektivt og periodisk vedlikehold. Det må også finnes rutiner eller bestemmelser relatert til spesielle værmessige forhold.
Annet ledd:
Med «kontroll på utført vedlikehold» menes at jernbanevirksomheten minst må ha dokumentasjon som viser tid, sted, vedlikeholdt objekt, samt hvem som har utført vedlikeholdet.
§ 10. Teknisk dokumentasjon
§ 10. Teknisk dokumentasjon
Teknisk dokumentasjon er i utgangspunktet den dokumentasjon som ble overlevert sammen med anlegget (sluttdokumentasjon), inkludert senere oppdateringer.
§ 11. Register over infrastrukturen
§ 11. Register over infrastrukturen
§ 12. Trafikkstyring
§ 12. Trafikkstyring
Første ledd:
Ved framføring etter romblokkprinsippet er det krav om å sikre at det til enhver tid er oversikt over det enkelte togs retning, posisjon og rekkefølge som f.eks. omfatter system for nummerering av togene, system for nummerering av signaler og spor, system for å endre rekkefølge, samt de manuelle og tekniske hjelpemidlene knyttet til å identifisere hvilken blokkstrekning toget befinner seg på.
Tredje ledd:
Med velegnet utstyr for å drive trafikkstyring menes her det utstyret som er formålstjenlig og nødvendig for å kunne ivareta at trafikkavviklingen skjer på en sikkerhetsmessig forsvarlig måte. Hvilket utstyr som er nødvendig vil være avhengig av blant annet trafikkomfanget på strekningen og hvordan romblokkprinsippet ivaretas ved framføringen av tog på de enkelte strekninger.
Kravet «kompatibilitet med infrastrukturen» gjelder alle de tekniske systemer som inngår i infrastrukturen.