Kapittel 3. Nasjonale tekniske krav til jernbaneinfrastruktur
§ 3-1. Generelle krav til jernbaneinfrastruktur
§ 3-1. Generelle krav til jernbaneinfrastruktur
§ 3-2. Bruk av assessor ved bygging av ny eller endring av jernbaneinfrastruktur
§ 3-2. Bruk av assessor ved bygging av ny eller endring av jernbaneinfrastruktur
§ 3-3. Trasé m.m.
§ 3-3. Trasé m.m.
§ 3-4. Plattformer m.m.
§ 3-4. Plattformer m.m.
§ 3-5. Tunneler og broer m.m.
§ 3-5. Tunneler og broer m.m.
§ 3-6. Planoverganger
§ 3-6. Planoverganger
Første ledd:
Med «veifarende» menes alle som benytter seg av veien som krysser planovergangen, f.eks. motorvogn, syklende og gående. Med «sikker passering» menes at de veifarende har en reell mulighet til å undersøke om planovergangen er klar eller om det kommer et tog. Dette kan f.eks. sikres gjennom gode siktforhold, lyd- og lyssignaler osv.
Annet ledd:
Med «offentlig vei» menes vei som er offentlig eid, det vil si statlig, fylkeskommunal eller kommunal vei. Med «veisikringsanlegg» menes bom og/eller lys- og lydsignaler med tilhørende tekniske innretninger. Grind er ikke å regne som et veisikringsanlegg etter denne bestemmelsen.
Tredje ledd:
De veifarende har plikt til å gi fri veg og om nødvendig stoppe for tog, se forskrift 21. mars 1986 nr. 747 om kjørende og gående trafikk (trafikkregler) § 10. Kravet i trafikkreglene § 10 fritar likevel ikke infrastrukturforvalter fra å legge til rette for at de veifarende kan overholde denne plikten. Tilstrekkelig tidsmargin innebærer at en veifarende som stopper ved planovergangen og ser seg godt for og deretter passerer planovergangen uten unødig tidsbruk, kan gjøre dette uten risiko for å bli påkjørt av toget. Hvis dette ikke lar seg gjøre på usikrede planoverganger, må infrastrukturforvalter gjøre tiltak for å sikre planovergangen, f.eks. ved å bedre sikten for de veifarende eller senke tillatt hastighet for toget over planovergangen.
§ 3-6a. Melding om ny eller endret jernbaneinfrastruktur
§ 3-6a. Melding om ny eller endret jernbaneinfrastruktur
a. navn og kontaktopplysninger til kontaktperson, b. planlagt fremdrift i prosjektet, c. kravgrunnlag, herunder standarder og TSI-er, d. systembeskrivelse, e. sikkerhetsplan, f. risikovurdering(er), g. vesentlighetsvurdering etter CSM-RA.
§ 3-6b. Søknad til å ta i bruk jernbaneinfrastruktur
§ 3-6b. Søknad til å ta i bruk jernbaneinfrastruktur
a. navn og kontaktopplysninger til kontaktperson, b. planlagt tidspunkt for ibruktaking, c. kravgrunnlag (dersom oppdatert fra melding), d. systembeskrivelse (dersom oppdatert fra melding), e. risikovurdering(er) (dersom oppdatert fra melding), f. sikkerhetsplan (dersom oppdatert fra melding), g. sikkerhetsrapport og sikkerhetsbevis der det er aktuelt, h. oversikt over virksomhetens behandling av unntak fra virksomhetsinterne bestemmelser, og de sikkerhetsmessige vurderingene som ligger til grunn for virksomhetens aksept av unntakene, h. farelogg, i. sikkerhetsoppfølgingsplan/driftsoppfølgingsplan, j. vedlikeholdsplan.
§ 3-7. Signalanlegg
§ 3-7. Signalanlegg
Annet ledd første punktum:
At anlegget skal være automatisk og uavhengig av den som betjener anlegget innebærer bl.a. at signal automatisk stilles tilbake til stopp etter at toget har passert. Kravet gjelder også midlertidige anlegg uansett hvor kort tid anlegget skal anvendes.
Annet ledd annet punktum:
Denne bestemmelsen sikrer at det ikke bygges nye anlegg som vil forhindre samtrafikkevnen. Det betyr i praksis at det må dokumenteres at det ikke finnes tekniske eller ressursmessige (økonomiske eller kompetansemessige) hindringer for at anleggene kan kobles opp mot ERTMS.
En større endring kan være:
- forbedring av delsystemets generelle ytelse
- endring av flere sikringsanlegg over en strekning
- utskifting av sentrale deler av sikringsanlegg
- flere endringer over tid på en strekning eller
- kombinasjoner av dette
Tredje ledd:
Plassering av og sikt til signaler må være førende for utforming av alle typer jernbanetekniske anlegg, plassering av installasjoner, utforming av stasjoner og holdeplasser osv. Dette må ligge til grunn for arkitektonisk utforming, plassering av informasjonstavler, plassering og omfang av reklameskilt osv. Plassering av signaler på linjen må også optimaliseres. Snø og vegetasjon som kan hindre sikt til signaler må fjernes.
Femte ledd:
Med ombygges menes alle endringer som gjøres i jernbaneinfrastrukturen på strekningen og som krever en ny tillatelse til å ta i bruk fra Statens jernbanetilsyn i henhold til samtrafikkforskriften. For å unngå F-ATC inne på en strekning med D-ATC, bør det ved ombygging av mindre områder på strekninger med D-ATC bygges ut til F-ATC på hele strekningen. Dette er særlig viktig på strekninger der en ombygging til ERTMS ligger langt frem i tid.
§ 3-8. Signalprinsipper
§ 3-8. Signalprinsipper
§ 3-9. Testing av styrings- og kontrollutstyr ved integrering i kjøretøy
§ 3-9. Testing av styrings- og kontrollutstyr ved integrering i kjøretøy
§ 3-10. Trafikkstyringssentral
§ 3-10. Trafikkstyringssentral
Hvilket utstyr som er nødvendig vil være avhengig av blant annet trafikkomfanget på strekningen og hvordan romblokkprinsippet ivaretas ved framføring av tog på enkelte strekninger.
§ 3-11. Kommunikasjonssystem
§ 3-11. Kommunikasjonssystem
Annet ledd:
Et system for nødkommunikasjon må ha full dekning på all jernbaneinfrastruktur, også i tunneler. Systemet må også ha meget høy tilgjengelighet. Et system som tilfredsstiller kravene til nødkommunikasjon på det nasjonale jernbanenettets hovedspor er GSM-R. Når det gjelder sidespor, skifteområder og lignende som er en del av det nasjonale jernbanenettet, må det foretas en individuell vurdering av den enkelte virksomhet for å avgjøre om kravet til nødkommunikasjon er tilfredsstilt. Momenter ved denne vurderingen er blant annet virksomhetens omfang og kompleksitet.
Første ledd:
Med «teknisk og funksjonelt harmonisert» menes at de forskjellige delene av jernbaneinfrastrukturen utformes slik at de samspiller teknisk og funksjonelt, og at de ikke har negativ innvirkning på hverandre, verken funksjonelt eller sikkerhetsmessig.
Annet ledd:
Begrepet standarder omfatter i denne sammenheng både standarder og normer.
Ved prosjektering og bygging av jernbaneinfrastruktur må det velges standarder som opprettholder eller forbedrer sikkerheten og samtrafikkevnen for det aktuelle systemet. Det er infrastrukturforvalters ansvar å forsikre seg om at standarder som blir benyttet ikke er i strid med krav gitt i eller i medhold av jernbaneloven. Prosessen rundt valg av standarder må tilpasses det enkelte tilfellet.