SJT vurderer tilsyn og andre aktiviteter basert på et dynamisk risikobilde. Dette skal gi et godt og systematisk grunnlag for en risikobasert prioritering av aktiviteter. Risikobildet baserer seg på en rekke kvantitative og kvalitative kilder.
Temaer i 2025
Obs! Vær oppmerksom på at tidspunktene under er planlagt oppstart av tilsyn. Tidspunktene kan endre seg, og tilsyn kan vare lenger enn de angitte kvartalene. Den enkelte virksomheten vil få brev om når og hvordan tilsynet vil foregå, og mer spesifikk informasjon om temaene.
Feil og mangler med kjøretøy
| Virksomhet | Når |
| Flytoget AS | Q1 |
| Vygruppen AS | Q2 |
| Vy Tog AS | Q2 |
Opplæring av personell i godstogselskap
| Virksomhet | Når |
| BLS Rail AB | Q1 |
| Green Cargo AB | Q2 |
| Tågåkeriet i Bergslagen AB | Q2 |
Sikring
| Virksomhet | Når |
| BLS Rail AB | Q4 |
| Boreal Bane AS | Q1 |
| Bybanen AS | Q4 |
| Sporveien Trikken AS | Q4 |
| Tide Bane AS | Q3 |
Nasjonal beredskap
| Virksomhet | Når |
| OnRail AS | Q2 |
| Sporveien T-banen AS | Q4 |
Sikkerhetsstyring
| Virksomhet | Når |
| Bybanen AS | Q4 |
| OnRail AS | Q2 |
Sikkerhetsstyring (museumsbaner/sidespor)
| Virksomhet | Når |
| Museene i Akershus | Q2 |
| Museene i Sør-Trøndelag AS | Q1 |
| Norsk Jernbaneklubb Krøderbanen | Q1 |
| Oslo Havn KF | Q2 |
| Vest-Agder-museet IKS | Q1 |
| Norsk Jernbanemuseum | Q2 |
Tilsyn med Bane NOR
Som før har vi et eget tilsynsprogram for Bane NOR.
Basert på risikobildet vil de prioriterte temaene overfor Bane NOR i 2025 være:
- feil og mangler i infrastrukturen (Q1 og Q2)
- digital sikkerhet (Q2)
- beredskap (Q3)