Tiltak mot brann langs jernbanesporet

Om våren og sommeren øker risikoen for brann i vegetasjonen nær jernbanen over store deler av landet.

Publisert: 30.04.2021   Endret: 30.04.2021

Vi i Statens jernbanetilsyn mottar innrapporteringer på denne tiden av året om brann hvor årsaken antas å være gnister fra togets bremser. I april ble jernbanen stengt på Kongsberg etter mange små gressbranner langs jernbanelinjen.

Virksomhetene er lovpålagt et ansvar for sikker drift av sin del av jernbanesystemet og kontroll på risikoer der de oppstår i jernbanesystemet. De skal dokumentere at de har kontroll på den risikoen som kjøringen deres innebærer for omgivelsene. Vi forventer at virksomhetene gjennom sikkerhetsstyringen planlegger og gjennomfører vurderinger av risiko som er nødvendige for å fastslå om driften er innenfor akseptabel risiko.

Tilfredsstillende svar på undersøkelse

I fjor vår sendte vi et brev til jernbanevirksomhetene for å få svar på hvilke vurderinger og tiltak de utfører for å begrense risikoen for brann i vegetasjonen nær jernbanen. Vi konkluderte med at virksomhetene generelt svarte tilfredsstillende. Flere svarte at brann er en topphendelse i risikovurderinger. Analyser og beslutninger fra Bane NOR er også vesentlig i vurderingene.

Vi forventer at svarene fra i fjor om vurderinger og tiltak også gjelder for i år.

Anbefalinger fra Bane NOR

Bane NOR sendte i fjor ut et notat der de ba alt personell som er på eller i nærheten av spor om å være ekstra oppmerksomme på alle mulige kilder til, og alle mulige tilløp til, varmgang eller brann.
I områdene hvor det var unormalt tørt, ble kjørende personale bedt om å være ekstra oppmerksomme på eget tog og på kryssende eller møtende tog for å oppdage varmgang i bremser eller andre mulige brannkilder.

I tillegg ga Bane NOR blant annet følgende anbefalinger:

  • Togekspeditører bør være ekstra oppmerksomhet på alle tog.
  • Hovedsikkerhetsvakter bør være spesielt oppmerksomme på passerende tog og mulige varmekilder ved arbeider.
  • Toglederen bør kontaktes umiddelbart hvis det blir oppdaget mulige tilløp til varmgang eller brann.
  • Spesielt førere av godstog bør kjøre og bremse på en slik måte at faren for gnister fra bremseklosser reduseres.