Tiltak mot brann langs jernbanesporet

Om våren og sommeren øker risikoen for brann i vegetasjonen nær jernbanen over store deler av landet.

Skogbrannfaren har vært stedvis høy i april og mai, særlig i Sør-Norge. Generelt mottar vi innrapporteringer på denne tiden av året om brann i og ved spor. Historisk sett vet vi at gnister fra bremsene på toget kommer ut i terrenget, eller at det bygger seg opp avfall fra tømmer rundt bremsekonstruksjonen. Da kan vegetasjonen ta fyr.

Årsaken til gnister fra bremser kan skyldes tekniske feil, eller at en håndbrems ikke er tilstrekkelig avskrudd. Dette viser hvor viktig kontrollrutinene er før avgang. 

Tidligere har det også oppstått brann på infrastrukturen og i terrenget som følge av varme arbeider (sveising, sliping osv.). Bane NOR har rutiner for å redusere sannsynligheten for brann ved slikt arbeid.

Drift innenfor akseptabel risiko

Virksomhetene er lovpålagt et ansvar for sikker drift av sin del av jernbanesystemet og kontroll på risikoer der de oppstår i jernbanesystemet. De skal dokumentere at de har kontroll på den risikoen som kjøringen deres innebærer for omgivelsene. Vi forventer at virksomhetene gjennom sikkerhetsstyringen planlegger og gjennomfører vurderinger av risiko som er nødvendige for å fastslå om driften er innenfor akseptabel risiko.

Anbefalinger fra Bane NOR

Bane NOR har tidligere sendt ut et notat der de ba alt personell som er på eller i nærheten av spor om å være ekstra oppmerksomme på alle mulige kilder til, og alle mulige tilløp til, varmgang eller brann.

I områdene hvor det var unormalt tørt, ble kjørende personell bedt om å være ekstra oppmerksomme på eget tog og på kryssende eller møtende tog for å oppdage varmgang i bremser eller andre mulige brannkilder.

I tillegg ga Bane NOR blant annet følgende anbefalinger:

  • Togekspeditører bør være ekstra oppmerksomme på alle tog.
  • Hovedsikkerhetsvakter bør være spesielt oppmerksomme på passerende tog og mulige varmekilder ved arbeider.
  • Toglederen bør kontaktes umiddelbart hvis det blir oppdaget mulige tilløp til varmgang eller brann.
  • Spesielt førere av godstog bør kjøre og bremse på en slik måte at de reduserer faren for gnister fra bremseklosser.

SJT mener at anbefalingene kan redusere sannsynligheten for brann.