Rådsvedtak om passasjerpakken 2023

EUs ministerråd har nylig vedtatt sin forhandlingsposisjon for den såkalte «passasjerpakken 2023» som skal styrke passasjerrettighetene for reiser med flere typer transportmidler.

Rådets vedtak 5. desember gjelder to hovedforslag fra EU-kommisjonen:

  • håndheving av passasjerrettigheter
  • passasjerrettigheter ved multimodale reiser
    (en reise med flere transportmidler)

Vedtaket viser Rådets syn på saken som de tar seg med inn i forhandlingene videre.

Nå som Rådet har en forhandlingsposisjon, vil Rådet, EU-kommisjonen og EU-parlamentet møtes for å forhandle, en såkalt trilogforhandling. EØS-prosessen starter når forslaget er ferdigbehandlet i EU.

Håndheving av passasjerrettigheter

Hovedmålet med denne reguleringen er å styrke rettighetene til passasjerer, inkludert å forenkle regelverket og håndheve det strengere, spesielt for passasjerer med nedsatt funksjonsevne. Alle transportformer er inkludert.  
 
Noen av de viktigste endringene i Rådets posisjon inkluderer:

  • en ny definisjon av godkjent førerhund
  • forenkling av prosedyrer for refusjon og erstatning
  • klargjøring av refusjonsrettigheter for billetter bestilt gjennom mellomledd

Kommisjonens forslag om bestemmelser knyttet til overvåking av overholdelse og om samarbeid mellom medlemslandene og Kommisjonen er slettet.

Multimodale reiser

Dette forslaget klargjør passasjerrettighetene når man reiser med flere transportmidler eller booker reiser via mellomledd, men som ikke er dekket av pakkereisedirektivet. Forslaget setter opp et rammeverk for forpliktelsene reiseoperatørene har og myndighetenes tilsynsforpliktelser. 
 
Viktige endringer i Rådets posisjon inkluderer:

  • nærmere definisjon av rettsaktens omfang
  • klargjøring av forholdet til andre EU-rettsakter
  • forenkling av prosedyren for å sende inn refusjons- og erstatningskrav
  • etablering av standarder for informasjon- og tilgangskrav for personer med nedsatt funksjonsevne

Reaksjoner fra organisasjoner

Den europeiske forbrukerorganisasjonen (BEUC) og The European Disability Forum (EDF) er skuffet over Rådets posisjon. BEUC mener at forslagene ikke går langt nok for å beskytte forbrukerne. EDF er skuffet over at viktige bestemmelser er fjernet – som forslaget om gratis ledsager for personer med funksjonsnedsettelse.

Se også Norges posisjon til Kommisjonens opprinnelige forslag.