Etter prosessen for kapasitetsfordeling for ruteplan R25 mottok SJT en klage fra BLS Rail om Bane NORs kapasitetsfordeling på Sørlandsbanen. SJT har vurdert klagen etter reglene om fordeling av kapasitet i jernbaneforskriften.
Vår konklusjon er at Bane NOR ikke har fulgt regelverket på flere punkter:
- Bane NOR har ikke gjort en tilstrekkelig samordning etter regelverket.
- Bane NOR vurderte ikke søknadskonfliktene for søknadene fra BLS om ruteleier i tråd med reglene i jernbaneforskriften. Dette er fordi Bane NOR la til grunn andre forutsetninger og ikke gjorde beregningene i den samfunnsøkonomiske modellen basert på de innleverte dataene fra BLS. I tillegg innhentet ikke Bane NOR dokumentasjon om opplysningene de mottok fra jernbaneforetakene.
- Bane NOR lot være å tildele ruteleier fordi det ikke finnes infrastrukturkapasitet til «returrute» eller hensettingskapasitet. Dette er i strid med jernbaneforskriften.
Vedtak med pålegg
SJT har truffet vedtak med følgende pålegg til Bane NOR:
- Bane NOR må endre ruteplanen for R25. Togene til BLS, som Bane NOR urettmessig ikke tildelte virksomheten, må bli tildelt BLS.
- Fra og med ruteplanperioden 2026 skal Bane NOR be om dokumentasjon for data de bruker i den samfunnsøkonomiske modellen ved fordeling etter jernbaneforskriften § 9- 5 (2).
- Bane NOR skal behandle interessekonflikter i tråd med reglene i jernbaneforskriften kapittel 9 om interessekonflikter og overbelastet infrastruktur.