Statens jernbanetilsyn (SJT) pålegger CargoNet AS å gi Onrail AS tilgang til vedlikehold i verkstedet på Alnabru på ikke-diskriminerende vilkår. Bane NOR er pålagt det samme for Onrails tilgang til hensetting av tog ved Kongsvinger stasjon.
Dette er slått fast i et vedtak fra SJT av 25. februar 2025.
SJT har vurdert klagen etter reglene om tilgang til serviceanlegg og jernbanerelaterte tjenester i slike anlegg.
Vi har konkludert med at CargoNet er driveren av verkstedet for vedlikehold av togmateriell på Alnabru og at Bane NOR er driveren av hensettingssporene for tog ved Kongsvinger stasjon. Verksteder og hensettingsområder er serviceanlegg etter jernbanereglene.
Reglene er brutt på flere punkter
SJT har pålagt CargoNet og Bane NOR hver for seg, som drivere av de to serviceanleggene, å gi Onrail tilgang ut fra behov og hva som er en forholdsmessig andel av kapasiteten i anleggene. Tilgangen skal gis på ikke-diskriminerende vilkår.
Vi har også konkludert med at CargoNet og Bane NOR har brutt reglene om tilgang til serviceanlegg og tjenester i anleggene på flere punkter. SJT har pålagt CargoNet og Bane NOR å følge regelverket når de behandler anmodninger om tilgang.
Pålegg til CargoNet og Mantena
SJT har også pålagt CargoNet og Mantena å endre avtalen de har om å levere vedlikeholdstjenester i verkstedet på Alnabru. Pålegget innebærer at CargoNet ikke lenger kan kreve å godkjenne Mantenas levering av vedlikeholdstjenester til andre som søker om dette i verkstedet på Alnabru.
CargoNet er også pålagt å lage og publisere en beskrivelse av anlegget på Alnabru, slik regelverket krever. Dette vil gi søkerne nødvendig informasjon om blant annet tilgangsvilkårene til anlegget, hvilke tjenester som tilbys der og priser.
Veiledning om bankgarantier og kapasitet
I vedtaket har SJT veiledet CargoNet om at drivere ikke kan kreve bankgarantier eller lignende for at søkere skal få tilgang til serviceanlegg og tjenester i anleggene. Drivere kan bare stille slike vilkår hvis søkere har misligholdt betalingsforpliktelsene.
Vi har også veiledet CargoNet om at Onrail ikke skal måtte kjøpe større kapasitet i anlegget og flere tjenester enn de har søkt om og har behov for. Prisen på tilgangen til anlegget, og tjenestene der, kan etter jernbanereglene ikke overstige kostnadene ved å yte tilgang og tjenester med et tillegg av en rimelig fortjeneste.
Nødvendige tjenester for aktørene
SJT er kjent med at togselskapene har betydelig knapphet på verksteder og tjenester der. Slike tjenester er likevel helt nødvendig for å kunne drive godstransport med jernbane. Derfor må alle aktørene i markedet få tilgang til slike tjenester på ikke-diskriminerende vilkår.