Økning og reduksjon for jernbanemarkedet i 2023

Den årlige markedsrapporten fra IRG-Rail for 2023 viser at passasjertrafikken økte fra 2022, mens godstrafikken ble redusert.

Publisert: 02.05.2025 – Endret: 02.05.2025

Den årlige markedsrapporten fra IRG-Rail for 2023 er publisert. Resultatene i rapporten viser at passasjertrafikken økte betydelig både i Norge og resten av Europa i 2023. Imidlertid gikk godstrafikken ned fra 2022 til 2023.

Statistikken i rapporten viser utviklingen i det europeiske jernbanemarkedet, inkludert det norske. Tallene viser blant annet nivået på infrastrukturavgifter, størrelsen på passasjer- og godstrafikken og utnyttelse av jernbanenettene i europeiske land.

Godstransporten gikk ned fra 2022

I 2023 falt godstransporten i Europa, målt i netto tonnkilometer, med 8 prosent sammenlignet med 2022. IRG-Rail mener nedgangen hovedsakelig skyldes redusert etterspørsel på grunn av lavere økonomisk aktivitet, økte kostnader, ulykker og streikeaksjoner, samt effektene av krigen i Ukraina.

I Norge sank godstrafikken med 6 prosent sammenlignet med 2022. Vi mener denne nedgangen kan tilskrives hendelser som kollapsen av Randklev bru og avsporingen på Ofotbanen, som påvirket flere aktører i bransjen.

informasjonssymbol Netto tonnkilometer er måleenheten for transporten av ett tonn gods med jernbane over én kilometer, inkludert emballasje og taravekt, men ekskludert vekten av jernbanemateriell som lokomotiv og godsvogner. Beregningen inkluderer kun avstanden på det nasjonale jernbanenettet.

Persontransporten økte betydelig

Resultater i rapporten viser at passasjertransporten i Europa økte med 12 prosent målt i passasjerkilometer fra 2022 til 2023. Dette er en betydelig vekst. Sammenligner vi derimot med nivået i 2019 (før pandemien), var økningen på én prosent.

Veksten i passasjertransporten i Norge var på 18 prosent fra 2022, men viste en nedgang på 6 prosent sammenlignet med 2019. Den store økningen i Norge fra 2022 til 2023 må trolig sees i sammenheng med at markedet har tatt seg opp etter pandemien.

informasjonssymbol Passasjerkilometer er måleenheten for transporten av én passasjer med jernbane over én kilometer. Beregningen inkluderer kun avstanden på det nasjonale jernbanenettet.

Resultatene i rapporten viser at i 2023 økte både PSO-transporten og den kommersielle passasjertransporten i Europa betydelig. PSO-tjenester står fortsatt for den største delen av passasjertransporten i Europa, men de kommersielle persontransporttjenestene har økt sin markedsandel med 3 prosentpoeng siden 2019.

I 2023 utgjorde PSO-tjenestene 64 prosent av passasjertrafikken i Europa. Andelen av PSO-tjenester varierer mye mellom land. I Norge utgjør offentlig kjøpte persontransporttjenester 99 prosent i 2023, mens de bare utgjør 36 prosent i Finland og Frankrike. I Norge er den kommersielle trafikken i stor grad rettet mot turister.

informasjonssymbol En PSO-avtale (public service obligation) er en avtale mellom en togoperatør og staten, hvor togoperatøren forplikter seg til å levere et avtalt togtilbud.

Nivået på avgifter som jernbaneforetakene betaler for bruk av spor

Resultatene i rapporten viser at det er store forskjeller i avgiftene som jernbaneforetakene må betale for å bruke spor innad i Europa. Frankrike har de høyeste avgiftene. Persontransportselskapene betalte i gjennomsnitt 5,6 euro per togkilometer. Godsselskapene betalte i gjennomsnitt 2,8 euro per togkilometer. Infrastrukturavgiftene i Norge var godt under det europeiske gjennomsnittet, hvor persontransportselskapene og godstogselskapene betalte henholdsvis gjennomsnittlig 1,4 euro og 1,8 euro per togkilometer.

IRG-Rail: track access charges

Avgifter for å bruke spor. (Klikk på bildet for en større versjon.)

Disse gjennomsnittstallene viser ikke at det i Norge er store forskjeller i avgiftene godsselskapene må betale til Bane NOR for bruk av spor. I 2023 betalte blant annet selskapene som frakter jernmalm på Ofotbanen en stor andel av infrastrukturavgiftene. Dette skyldes blant annet at avgiften basert på den direkte kostnaden er satt lavt i Norge bortsett fra på Ofotbanen. I 2023 var det dessuten høye påslagssatser for jernmalmtransporten på Ofotbanen.

Infrastrukturforvalteres kostnader knyttet til driften av jernbanenettet

IRG-Rails rapport viser også infrastrukturforvalternes kostnader knyttet til jernbanenettet i 2023.

For å kunne sammenligne infrastrukturkostnader mellom land, har IRG-Rail vurdert kostnadene basert på den totale lengden på jernbanenettet. I Norge rapporterte Bane NOR kostnader på omkring 624 000 euro per kilometer jernbane, mens det europeiske gjennomsnittet var rundt 300 000 euro. Bare Luxembourg, Nederland og Tsjekkia hadde høyere infrastrukturkostnader per kilometer jernbane enn Norge.

Om Market Monitoring-rapporten

Tallene i denne rapporten stammer fra den 13. markedsrapporten fra den internasjonale samarbeidsorganisasjonen IRG-Rail (Independent Regulators Group). Statens jernbanetilsyn har deltatt i arbeidet med rapporten sammen med resten av deltakerne i «Market Monitoring Group». Gruppen publiserer årlig en rapport som gir en oversikt over de viktigste utviklingstrekkene i jernbanemarkedet i Europa. Rapporten analyserer konkurransen og de økonomiske betingelsene i markedet.