Det er den årlige markedsrapporten fra IRG-Rail som viser utviklingen for det europeiske jernbanemarkedet, inkludert det norske.
Økning i infrastrukturavgifter
Infrastrukturavgiftene (Track Access Charges (TAC)) betalt av jernbanemarkedet i Europa i 2022 for passasjertjenester, gikk opp med 15 prosent fra 2021. Infrastrukturavgiftene for godstransport gikk opp 36 prosent.
Tilsvarende tall for Norge var henholdsvis 31 prosent og seks prosent. Bane NOR har forklart at høy inflasjon og økningen i antall bruttotonn kilometer er hovedårsakene til veksten. For inflasjonsjustering av infrastrukturavgiftene benytter Bane NOR Statistisk sentralbyrås kostnadsindeks for drift og vedlikehold av veier.
Persontransport
IRG-Rails rapport viser at den europeiske passasjertransporten økte med 52 prosent fra 2021 til 2022, mens veksten i Norge var på 35 prosent. Denne økningen må sees i sammenheng med lettelser i koronarestriksjonene i 2022. Til tross for veksten er antall passasjerkilometer i 2022 fortsatt 10 prosent lavere enn i 2019, året før pandemien. I Norge var tilsvarende nedgang 26 prosent.
Passasjerkilometer er måleenheten for transporten av én passasjer med jernbane over én kilometer. Beregningen inkluderer kun avstanden på det nasjonale jernbanenettet. |
Godstransport
Netto tonnkilometer for godstransport i 2022 ble redusert med gjennomsnittlig én prosent i de europeiske landene sammenlignet med 2021. I Norge økte tilsvarende tall med fire prosent i 2022.
I Europa var det en nedgang på 0,2 prosent i 2022 sammenlignet med 2019. I Norge økte markedet med ni prosent i samme periode. Tallene tyder på at godsmarkedet i liten grad ble påvirket av koronapandemien, i motsetning til passasjermarkedet.
Netto tonnkilometer er måleenheten for transporten av ett tonn gods med jernbane over én kilometer, inkludert emballasje og taravekt, men ekskludert vekten av jernbanemateriell som lokomotiv og godsvogner. Beregningen inkluderer kun avstanden på det nasjonale jernbanenettet. |
Utnyttelse av infrastrukturen
IRG-Rails rapport analyserer i hvilken grad de ulike europeiske jernbanenettene ble utnyttet. Utnyttelsesintensitet av jernbanenettet presenteres vanligvis som antall togkilometer i forhold til den totale lengden på jernbanenettet.
I Norge var det 32 togkilometer per kilometer med jernbane i 2022. Gjennomsnittet i Europa, var 52 togkilometer. Kapasiteten i det norske jernbanenettet var altså noe mindre utnyttet enn ellers i Europa.
Medlemmene i IRG-Rail rapporterer også tall på infrastrukturkostnader. Bane NOR rapporterte at de hadde totale infrastrukturkostnader på 27,8 milliarder kroner i 2022.
For å sammenligne landenes infrastrukturkostnader, har IRG-Rail vurdert kostnadene opp mot den totale lengden på jernbanenettet. I Norge var Bane NORs kostnader på infrastrukturen per kilometer med jernbane 702 000 euro. Det europeiske gjennomsnittet var 260 000 euro. Bare Luxembourg, Nederland og Sveits hadde høyere infrastrukturkostnader per kilometer med jernbane.
————————————————————————————————
Om Market Monitoring-rapporten
Tallene i denne rapporten stammer fra den 12. markedsrapporten fra den internasjonale samarbeidsorganisasjonen IRG-Rail (Independent Regulators Group). Statens jernbanetilsyn har deltatt i arbeidet med rapporten sammen med resten av deltakerne i «Market Monitoring Group». Gruppen publiserer årlig en rapport som gir en oversikt over de viktigste utviklingstrekkene i jernbanemarkedet i Europa. Rapporten analyserer konkurransen og de økonomiske betingelsene i markedet.