Her er en oppsummering av endringene i jernbaneforskriften:
- Ny § 3-5a stiller krav til at Bane NOR planlegger alle infrastrukturarbeider på en måte som gir størst mulig samfunnsøkonomisk lønnsomhet og som begrenser negative virkninger for søkerne og brukere av jernbanetjenester.
- Koordineringsmekanismen i § 3-8 blir styrket. Bane NOR må ta i betraktning innspillene de får og gi en begrunnelse om innspillene ikke blir tatt til følge.
- Endret § 8-2 (3) om krav i netterklæringen til søknader om infrastrukturkapasitet. Bane NOR kan kreve at søknadene inneholder dokumentasjon på at søkeren har en plan for å oppfylle planforutsetninger som angitt i netterklæringen.
- Endret § 8-6 (3) om utkast til ruteplan. Bane NOR kan foreslå justeringer i omsøkte ruteleier når dette kan begrunnes i kjøreplantekniske forutsetninger og prinsippene for ruteplanen slik de fremgår av netterklæringen.
- Endringer i § 9-5 om prioritering og fordeling av overbelastet infrastruktur. Frem til 1. januar 2026 blir vedlikeholdsarbeider satt øverst på prioriteringslisten i § 9-5 (1). Etter 1. januar 2026 tas vedlikeholdsarbeider helt ut av listen.