Bane NOR må endre og informere bedre om sin metode for samfunnsøkonomiske analyser

Pålegget fra Statens jernbanetilsyn (SJT) startet med en klage fra Flytoget.

SJTs vedtak pålegger Bane NOR å endre metoden for samfunnsøkonomiske analyser etter jernbaneforskriften § 9-5 (2).  
 
Bane NOR må blant annet

  • ta hensyn til alle virkninger for samfunnet som er relevante i en søknadskonflikt
  • informere bedre om metoden i netterklæringen for 2026 for å oppfylle kravene til innhold i erklæringen og for å gi alle søkere transparente og like vilkår i søknadsprosessen

Flere forhold har ført til at SJT har pålagt Bane NOR å endre modellen:

  • Bane NORs metode og modell, slik den er beskrevet i netterklæringen for 2025, mangler flere samfunnsøkonomiske virkninger. Eller så undervurderer den virkninger som er relevante for flere av togtjenestene som kan være i en søknadskonflikt.
  • Bane NOR har ikke nevnt i netterklæringen for 2025 at det er mulig å levere mer informasjon om transporttjenesten som søknadskonflikten gjelder slik at Bane NOR kan gjøre tilleggsanalyser for en søknadskonflikt.
  • Bane NOR gjennomfører kun tilleggsberegninger av samfunnsøkonomiske virkninger dersom togtjenestene er verdsatt nokså likt etter en første beregning av transporttjenestenes samfunnsøkonomiske verdi i modellen. Dette kan føre til at togtjenestene med størst verdi for samfunnet ikke blir tildelt kapasitet fordi ikke alle virkninger blir tatt hensyn til.
  • At informasjonen nevnt i punktene over, mangler i metode- og modellbeskrivelsen, kan føre til tilfeldige og feilaktige resultater ved bruk av modellen avhengig av hvilke aktører som er involvert i konflikten. Vår vurdering er at dette kan føre til diskriminering i behandling av søknader.

Se avgjørelsen etter klagen fra Flytoget. PDF-symbol

informasjonssymbol

Fakta om Bane NORs metode

Metoden for samfunnsøkonomisk verdsetting av ruteleier brukes for å avgjøre søknadskonflikter og fordele ruteleier i den årlige prosessen for kapasitetsfordeling når infrastrukturen er erklært overbelastet. Metoden er en modell i en Excel-mal. Den sammenligner verdien ulike transporttjenester har for samfunnet. Verdien kombineres med ulike tilleggsberegninger Bane NOR kan gjøre i det enkelte tilfellet.