Arbeidet med TSI-revisjonen fortsetter i EU og Norge

Planen er at første pulje med forslag til endringer skal kunne sendes til EU-kommisjonen sent i 2026.

Det europeiske jernbanebyrået (ERA) arbeider videre med TSI-revisjonen 2024–2030. Det pågår et intensivt arbeid i ERA og i mange arbeidsgrupper i ERA.

Første pulje med endringer

Første pulje med endringer omfatter blant annet:

  • spesifikasjoner for DAC (Digital automatic coupling)
  • spesifikasjoner for FRMCS (Future Railway Mobile Communication System)
  • utvikling av felles kriterier og prioriteringer for å innføre TSI PRM
  • å gjøre data om tilgjengelige stasjoner tilgjengelige gjennom felles begreper
  • bestemmelser om hviletid for lokførere etter ulykker

Statens jernbanetilsyn i flere arbeidsgrupper

Statens jernbanetilsyn (SJT) følger arbeidet i EU tett. Vi deltar i den overordnede arbeidsgruppen som følger TSI-revisjonen. I tillegg er vi med i arbeidsgrupper som blant annet ser på  

  • endringer i TSI CCS knyttet til for eksempel ETCS, DAC og togdeteksjon
  • endringer i grensesnittet mellom plattform og tog (TSI INF)
  • endringer i lydkrav for parkerte tog og endringer knyttet til komposittbremseklosser (TSI WAG)
  • inkludering av flere spesialkjøretøy i TSI WAG og TSI LOC&PAS

Høringen om endringer i TSI WAG

Vi minner om den nasjonale høringen om endringer i TSI WAG. Endringene gjelder krav til gnistfangere, festeanordning for semitrailere på brønnvogner og overføring av krav RID til TSI WAG. Endringene trådte i kraft i EU 4. november (EU 2025/2064).

Innspill eller kommentarer

Har du eller dere innspill eller kommentarer til TSI-revisjonen eller ønsker mer informasjon? Ta gjerne kontakt med Thomas Berg i SJT. Send e-post til post@sjt.no og merk den med «TSI-revisjonen».