31 jernbaneulykker i 2024, mot 38 året før

Over 50 prosent av ulykkene skyldes sammenstøt med gjenstand (nedriving av kjøreledning og sammenstøt med trær).

I 2024 var det én storulykke som følge av jord- og steinras hvor en ansatt omkom. Ulykken forårsaket store skader på infrastruktur og kjøretøy. Det var også et kraftig sammenstøt med en endebukk, med avsporing som følge. Sammenstøtet førte til store materielle skader for både infrastruktur og kjøretøy.

Det er SJTs årsrapport for 2024 som viser dette

3,3 omkomne i gjennomsnitt

De siste 15 årene er det i snitt 3,3 omkomne på jernbanen. I 2024 var det fem døde i jernbaneulykker, hvorav én ansatt og fire tredjepersoner. Tre personer omkom i ulykker på planovergang, én person omkom i forbindelse med ferdsel i spor og én ansatt i forbindelse med sammenstøt med gjenstand.

Antall omkomne per år varierer, men de siste tre årene har gjennomsnittet vært høyere sammenlignet med gjennomsnittet de siste 15 årene.

Trikk og T-bane

For trikk og T-bane var det 11 jernbaneulykker i 2024, mot 8 i 2023. Økningen skyldes flere jernbaneulykker i forbindelse med nedriving av kjøreledning. Avsporing, sammenstøt med kjøretøy og sammenstøt med gjenstand dominerer fortsatt rapporteringen for 2024.