Jernbaneulykker etter andre tertial 2025
Antallet jernbaneulykker gikk ned når vi sammenligner årets to første tertialer i 2024 og 2025.
1. og 2. tertial 2024 |
1. og 2. tertial 2025 |
|
---|---|---|
Øvrige type hendelser (annet) |
0 |
1 |
Av- og påstigning |
2 |
0 |
Avsporing |
3 |
3 |
Planovergang |
4 |
2 |
Sammenstøt med person |
2 |
0 |
Sammenstøt med gjenstand |
11 |
6 |
Brann i og ved spor |
0 |
0 |
Brann i kjøretøy |
0 |
0 |
Sammenstøt mellom jernbanekjøretøy |
1 |
0 |
|
23 |
12 |
For begge årene er det ulykker vi venter på mer informasjon om. Informasjonen kan påvirke om ulykkene blir klassifisert som jernbaneulykker, altså kan totalen bli endret.
Her er detaljer om tallene for personer involvert i jernbaneulykkene:
Omkomne
- 2024: 3 personer på planovergang uten veisikringsanlegg, 1 person ved sammenstøt i spor.
- 2025: 2 personer på planovergang uten veisikringsanlegg.
Alvorlig skadde
- 2024: 1 tredjeperson i spor, 2 ansatte ved av- og påstigning på persontog (glatte plattformer).
- 2025: 1 ansatt ved skifting.
Digitalsikkerhetsloven trer i kraft 1. oktober |
---|
Hver enkelt jernbanevirksomhet må undersøke om loven gjelder for dem. |
Vi oppfordrer jernbanevirksomheten til å se på digitalsikkerhetsloven og den tilhørende digitalsikkerhetsforskriften. Hvis dette regelverket gjelder for dere, må det meldes til Nasjonal sikkerhetsmyndighet. SJT mener digitalsikkerhetsloven er et viktig virkemiddel. Regelverket for jernbane har manglet bestemmelser om digital sikkerhet som stiller tydelige krav til virksomhetens ansvar for å forebygge og håndtere digitale hendelser m.m. SJT har også manglet informasjon om virksomhetens evne til styring av digital sikkerhet. Slik informasjon er viktig for at vi kan utvikle et mer velfundert risikobilde for bransjen. Se gjerne loven og forskriften om digital sikkerhet i sammenheng med:
|