Jernbane november 2025

Rapportering til Statens jernbanetilsyn (SJT) viser at sparkesykler kan føre til uønskede hendelser, inkludert ulykker.

Sparkesykler har blitt et vanlig transportmiddel, også til og fra stasjoner. Samtidig utgjør de en betydelig risiko i områder med tog, T-bane og trikk. Skinnegående transportmidler har lengre bremselengde enn andre kjøretøy. Sammenstøt eller andre hendelser kan få alvorlige konsekvenser for sparkesyklister, andre reisende og jernbanevirksomheten.

Hendelser og risikoer

Rapportering til SJT viser at sparkesykler kan føre til ulike typer hendelser, blant annet:

  • sammenstøt mellom sparkesyklister og reisende på plattformer
  • henslengte eller parkerte sparkesykler som hindrer ferdsel eller utgjør en fare
  • på planoverganger
  • sparkesykler som havner i sporene og forårsaker sammenstøt med tog
  • fall fra plattform til spor
  • ustabil frakt av sparkesykkel om bord i tog

Eksempler på uønskede hendelser med sparkesykkel

Uønskede hendelser med sparkesykkel rapporteres ikke spesifikt til SJT. Ut fra beskrivelser kan vi likevel konkludere med at cirka 70 rapporterte hendelser fra september til medio november 2025 kan knyttes til sparkesykkel.

Dette er noen eksempler på uønskede hendelser vi har fått rapportert:

  • Fall fra plattform ned i sporet
    • En person på sparkesykkel falt på plattformen og havnet nedi sporet. Dette førte til at politiet sperret stasjonen inntil situasjonen var avklart.
  • Nestenulykke på planovergang
    • To ungdommer på hver sin sparkesykkel krysset en planovergang rett etter at toget hadde passert. En tredje person stanset i siste liten da toget tutet.
  • Glatt plattform – fall og stor fare
    • En ungdomsskoleelev gled på en våt og glatt plattform, falt og ble liggende slik at hodet var mot sporet. Dette skapte en svært farlig situasjon, spesielt siden området er i blindsonen for togføreren.
  • Sparkesykkel liggende i skinnegangen
    • En sparkesykkel ble funnet liggende i skinnegangen, cirka 500 meter før en innkjøring. Sykkelen måtte fjernes fra sporet for å unngå risiko for sammenstøt.
  • Kjøring i høy fart på plattform
    • Flere ungdommer kjørte i full fart mellom tog og andre reisende på plattformen etter å ha gått av toget. Dette skapte utrygghet for både reisende og togpersonell.
  • Uansvarlig kjøring nær plattformkanten
    • En ung person kjørte sparkesykkel nær plattformkanten i høy hastighet mens et tog nærmet seg. Togføreren måtte bruke togfløyten for å avverge potensielt fall foran toget.
  • Sparkesykkel i sporet ved stasjon
    • En person ble observert i sporet med sparkesykkel. Vedkommende snudde og gikk ut av sporet før noen skade skjedde, men situasjonen var svært risikabel.
  • Teknisk feil og fare ombord i toget
    • En stor el-sparkesykkel slo gnister og utviklet røyk inne i toget på grunn av kontakt mellom en metallgjenstand og en åpen ladeport. Dette førte til frykt blant de reisende og risiko for brann.

Anbefalte tiltak

For å redusere risikoen knyttet til sparkesykler på og rundt jernbaneområder, anbefaler SJT at virksomheten vurderer tiltak:

  • Kartlegg situasjonen
    • Undersøk omfanget av sparkesykkelbruk på egne områder, og identifiser hvor risikoen er størst.
  • Vurder lokale tiltak
    • Vurder om det bør innføres forbud mot bruk av sparkesykkel på hele eller deler av stasjonsområdet, spesielt på plattformer og i nærheten av spor.
  • Informasjon og holdningsskapende arbeid
    • Sørg for tydelig skilting og informasjon til reisende om risikoene ved å bruke sparkesykkel på stasjonsområder.
  • Bruk av vektere og annet personale
    • Instruer vektere og annet personale til å påpeke farene ved bruk av sparkesykkel på plattformer og andre områder, både for sparkesyklister og andre reisende.
  • Sikker frakt om bord
    • Gi klare rutiner og informasjon om hvordan sparkesykler skal sikres om bord i tog, for å unngå velt og skader.