Skriftlig kommunikasjon mellom dere og oss skjer gjennom Altinn, og sendes til virksomhetens organisasjonsnummer. Vi har ikke direkte dialog med leverandører eller andre parter dere har engasjert.
Saksbehandleren vurderer om søknaden oppfyller kravene i regelverket. Vi ser på om beskrivelsene dere har gitt, dekker det regelverket krever, og om dere har sendt inn alle dokumentene vi trenger for å avgjøre saken.
Hvis søknaden dere har sendt inn dekker alle kravene, får virksomheten et vedtak om driftstillatelse. Da kan dere ta fornøyelsesinnretningen i bruk.
Hvis innholdet i søknaden ikke dekker alle kravene, får dere en skriftlig tilbakemelding om hva som mangler. Vi setter en frist for å sende inn ny dokumentasjon. Det er viktig at fristen overholdes, ellers kan vi avslutte søknadsbehandlingen, eller søknaden kan blir avslått. Det får dere i så fall et varsel om først. Vi gjør oppmerksom på at saksbehandlingsgebyret må betales selv om vi avslutter saksbehandlingen eller avslår søknaden.
Av og til tar saksbehandler initiativ til en samtale om søknaden for å klargjøre eventuelle misforståelser eller hente inn mer informasjon.
Ikke alle søknader er gode nok
Erfaringen vår viser at en del søknader ikke dekker alle kravene i første omgang. Ofte handler det om at dokumentene i sikkerhetsstyringssystemet ikke beskriver godt nok hvordan kravene er ivaretatt. Det kan også handle om manglende sikkerhetsstillelse eller manglende dokumentasjon på akseptabelt sikkerhetsnivå.
For å få bedre forståelse for kravene som stilles, kan dere:
- se nærmere på kravene i tivoliforskriften
- se nærmere på standardene for fornøyelsesinnretninger
- lese om sikkerhetsstyring
- snakke med andre i bransjen eller bransjeforeningen
Veiledningsmøte
Dere kan få veiledning fra en saksbehandler, enten på telefon eller i et møte:
Kontakt Statens jernbanetilsyn | |||
---|---|---|---|
22 99 59 00 | Mandag–fredag 9–15 | post@sjt.no |