Hva er et avvik?
Et avvik er at det dukker opp noe uventet eller uønsket i rutiner og ordinær drift. Se eksempler i nedtrekksmenyen:
Eksempler på avvik
-
En gjest besvimer før vedkommende går ut av innretningen.
-
Unormal slitasje som oppdages under kontroll – fordi det peker på at noe større er galt.
-
Alle former for evakuering som krever bistand fra de ansatte.
-
Personer oppholder seg på farlige områder i nærheten av innretningen, for eksempel fordi gjerder mangler.
-
Starte opp driften med for få personer på jobb.
-
Starte opp driften uten å ha gjort daglig kontroll.
-
En gjest setter fast et klesplagg i bevegelige deler. Det burde vært oppdaget før innretningen ble tatt i bruk/satt i gang.
-
Gjester går inn i klatreparken uten at sele osv. er sjekket av ansatte.
-
Bryter skli-regler i vannrutsjebane, sklir flere, for raskt etter hverandre osv.
-
Forlater ikke bremsebassenget.
-
Går ut i kjørefeltet i gokart uten å bli påkjørt.
-
Tekniske feil i sikkerhetskomponenter i innretningen. Uavhengig av om det oppdages under kontroll og vedlikehold eller fordi det har utløst en hendelse i drift.
-
Drift med for lav bemanning.
-
Noen skader seg på skjøter eller skarpe kanter i vannrutsjebanen (skulle ha vært oppdaget under daglig kontroll).
-
Besvimelse som følge av mindre skade.
-
Forstuet ankel, håndledd osv. som følge av bruk av innretningen.
Alle virksomheter opplever avvik, og alle avvik trenger ikke å ende galt.
Se nettseminaret vårt om avvik:
Hvorfor trenger dere å registrere avvikene?
Avvikene i virksomheten viser svakheter i rutiner og drift, og kan hjelpe dere å se svakheter som kan bidra til hendelser i fremtiden. Her ligger et stort potensial til læring for virksomheten. Gjennom avviksregistreringen lærer dere mye om hvor svakhetene ligger for akkurat deres virksomhet. På den måten blir dere også bedre kvalifisert til å gjøre risikovurderinger i virksomheten, og på den måten forebygge ulykker.
I tillegg krever tivoliforskriften at systemet for sikkerhetsstyring skal ha et system for å registrere avvik.
Les mer om hva som ellers inngår i et sikkerhetsstyringssystem.
Hvordan registrerer dere avvik?
Virksomhetene må organisere avviksregistreringen sin på en måte som passer til virksomheten. Det finnes ingen krav til hvordan dere registrerer avvikene. Avviksregistrering kan like gjerne være å bruke en app som å bruke en ringperm med ark, der de ansatte registrerer avvikene for hånd. Dere vil ha mye igjen for å involvere de ansatte i oppfølgingen, og for å gi nyansatte grundig innføring i avviksregistrering
Dette kjennetegner et godt system for registrering av avvik:
- Alle avvikene registreres og lagres skriftlig.
- Tiltakene som utføres for å bøte på avvikene registreres og lagres skriftlig.
- Alle ansatte forstår og bruker avvikssystemet.
- Det framgår hvilke avvik som skal rapporteres videre.
Dersom dere leier ut innretningen, må dere legge til rette for at også den som leier skal registrere avvik.
Hvilke avvik skal rapporteres skal rapporteres til myndighetene?
Her er eksempler på konkrete uønskede hendelser som forventes registrert og følges opp av virksomheten:
- En sprekkdannelse i en viktig konstruksjonsdel på fornøyelsesinnretning oppdages like før publikum gis adgang til innretningen, eller etter at de er gitt adgang.
- En bruker av en fornøyelsesinnretning setter fast et klesplagg i bevegelige deler, og dette oppdages i siste liten av en observant vakt eller publikum.
- En bruker i en berg-og-dal-bane mister en gjenstand (for eksempel en mobiltelefon) som lander i et område som er tilgjengelig for publikum.
- Det er farlig skade på en sele i en zipline som ikke er avdekket under ordinær kontroll.
Det vil ofte være nyttig og nødvendig at virksomheten formidler til sine ansatte konkrete eksempler på uønskede hendelser.
Henvendelser
SJT ønsker å sikre at virksomhetene er kjent med gjeldende regelverk. Derfor fokuserer vi på veiledning. Kontakt oss gjerne for utdypende informasjon eller kommentarer til veiledningen på denne siden. Kom også gjerne med tips om andre emner som kan være tema for veiledning.
Kontakt Statens jernbanetilsyn | |||
---|---|---|---|
22 99 59 00 | Mandag–fredag 9–15 | post@sjt.no |