Taubaneforskriften
Innhold
- Introduksjon
- Kapittel 1. Innledende bestemmelser
- Kapittel 2. Generelle krav til taubanevirksomheten
- Kapittel 3. Krav til drift, driftskontroller og vedlikehold av taubaner
- Kapittel 4. Bestemmelser om tilgjengeliggjøring på markedet av og fri bevegelse for delsystemer og sikkerhetskomponenter til taubaner for persontransport. Krav til utforming, bygging og ibruktaking av nye taubaneanlegg
- Kapittel 5. Krav til godstaubaner
- Kapittel 6. Krav til kabelkraner
- Kapittel 7. Forskjellige bestemmelser
- Forordninger
EØS-henvisninger: EØS-avtalen vedlegg II kap. XXIV nr. 1e (forordning (EU) 2016/424).
Endret ved forskrift 18 des 2023 nr. 2221 (i kraft 1 jan 2024).
Kapittel 1. Innledende bestemmelser
§ 1-1. Formål
§ 1-1. Formål
§ 1-2. Virkeområde
§ 1-2. Virkeområde
a. taubaner omfattet av artikkel 2 nr. 2 i forordning (EU) 2016/424 gjennomført i kapittel 4 i denne forskriften b. godstaubaner som er to kilometer eller kortere, eller som går over egen grunn c. kabelkraner for godstransport som er to kilometer eller kortere, eller som går over egen grunn.
§ 1-3. Definisjoner
§ 1-3. Definisjoner
a. Taubane: anlegg konstruert, produsert, montert og tatt i bruk for det formål å transportere personer eller gods i vogner eller med trekkinnretninger som bæres av og/eller beveges med tau plassert i eller langs en trasé b. Godstaubane: taubane beregnet for transport av gods c. Taubanevirksomhet: foretak, enkeltpersonforetak eller forvaltningsorgan som har driftstillatelse for en eller flere taubaner d. Driftspersonell: personer med operative oppgaver av betydning for sikkerheten e. Taubaneulykke: en uønsket eller plutselig hendelse eller en bestemt rekke slike hendelser som har skadelige følger som fører til død eller alvorlig personskade, betydelige materielle skader på eiendom eller på miljø, og alle andre lignende ulykker f. Alvorlig taubanehendelse: en uønsket hendelse som under litt andre omstendigheter kunne ha ført til en taubaneulykke g. Taubanehendelse: enhver annen hendelse enn en ulykke, som har sammenheng med driften og som innvirker på driftssikkerheten.
§ 1-4. Unntak og utpeking av teknisk kontrollorgan
§ 1-4. Unntak og utpeking av teknisk kontrollorgan
Det kan gis unntak for en hel taubane, eller det kan gis unntak fra ett eller flere krav i forskriften. Det er Statens jernbanetilsyn som etter søknad avgjør om det kan gis unntak. Dersom det søkes om unntak fra krav i forskriften, må det dokumenteres at sikkerheten er ivaretatt.
Bestemmelsen er en snever unntaksregel som praktiseres strengt. Bestemmelsen er ment å fange opp uforutsette virkninger og urimelige konsekvenser av regelverket. Som hovedregel vil virksomhetens egne forhold, som for eksempel organisering, økonomi eller andre subjektive forhold, ikke gi grunnlag for å gi unntak. Unntak skal heller ikke bidra til å gi et uberettiget konkurransefortrinn for virksomheten.
§ 1-5. Tilsyn med omsetning av delsystemer og sikkerhetskomponenter (markedstilsyn)
§ 1-5. Tilsyn med omsetning av delsystemer og sikkerhetskomponenter (markedstilsyn)
Kapittel 2. Generelle krav til taubanevirksomheten
§ 2-1. Ansvar for taubanevirksomheten
§ 2-1. Ansvar for taubanevirksomheten
§ 2-2. Akseptabelt sikkerhetsnivå
§ 2-2. Akseptabelt sikkerhetsnivå
a. den er konstruert etter den harmoniserte europeiske standarden eller det kan dokumenteres tilsvarende sikkerhetsnivå, eller når den har driftstillatelse fra før 3. mai 2004 uten at det er gjort vesentlige endringer på taubanen. b. den drives i henhold til en anerkjent standard eller det kan dokumenteres et tilsvarende sikkerhetsnivå.
Til første ledd bokstav a:
Det tekniske sikkerhetsnivået er knyttet opp mot harmoniserte europeiske standarder. Det legges til grunn at taubaner bygget etter 1995 og fram til nytt regelverk ble vedtatt i 2004, vil ha et akseptabelt sikkerhetsnivå. Det kan dokumenteres et tilsvarende sikkerhetsnivå på annen måte, for eksempel ved dokumentasjon fra en uavhengig tredjepart eller produsenten, noe som vil være særlig relevant for taubaner bygget før 1995.
En vesentlig endring av en taubane med driftstillatelse fra før 3. mai 2004 kan være å ha byttet ut medbringere eller rullebatterier av en annen type enn den er levert med. Det betyr at bytte av komponenter en til en ikke anses som en vesentlig endring.
Til annet ledd:
Statens jernbanetilsyn kan kreve at det benyttes en uavhengig tredjepart eller dokumentasjon fra produsenten for å dokumentere et akseptabelt sikkerhetsnivå. Dette vil særlig være aktuelt ved flytting av eldre taubaner, eller når det av andre grunner søkes om ny driftstillatelse for eldre taubaner. Harmoniserte europeiske standarder må ligge til grunn for vurderingen av om sikkerhetsnivået er akseptabelt.
Med uavhengig tredjepart menes en som tilfredsstiller kravene til uavhengighet i for eksempel NS-EN 17020:2012 tillegg A.
§ 2-3. Melding
§ 2-3. Melding
Hvis det gjøres vesentlige endringer etter § 2-4 tredje ledd, vil det være nødvendig å søke om ny driftstillatelse for endringen. De vesentlige endringene og konsekvensene av dem som helhet skal tilfredsstille de grunnleggende kravene i kapittel 4 i forskriften. Kapittel 4 gjennomfører taubaneforordningen (EU) 2016/424.
§ 2-4. Driftstillatelse og endringer av betydning for driftstillatelsen.
§ 2-4. Driftstillatelse og endringer av betydning for driftstillatelsen.
Til tredje ledd:
Skifte av komponenter med sikkerhetsfunksjon på en taubane med driftstillatelse fra før 2004 vil vurderes som en vesentlig endring med mindre det byttes til originale deler fra leverandøren.
Til fjerde ledd:
Skifte av komponenter med sikkerhetsfunksjon på en taubane med driftstillatelse fra før 2004 vil vurderes som en vesentlig endring med mindre det byttes til originale deler fra leverandøren.
§ 2-5. Søknad om driftstillatelse
§ 2-5. Søknad om driftstillatelse
Til første ledd:
Dersom virksomheten er ny, og dette er den første taubanen virksomheten har, må hele sikkerhetsstyringssystemet vedlegges søknaden. For taubanevirksomheter som allerede har en eller flere taubaner, må de deler av sikkerhetsstyringssystemet som det har vært nødvendig å endre på i forbindelse med i driftsettelse av den nye taubanen vedlegges søknaden.
Krav til teknisk dokumentasjon som må vedlegges søknaden for nye taubaner for persontransport, følger av artikkel 9 i taubaneforordningen (2016/424) som er gjennomført i kapittel 4 i forskriften.
§ 2-6. Fjerning av taubane
§ 2-6. Fjerning av taubane
§ 2-7. Forsikringsplikt
§ 2-7. Forsikringsplikt
a. Virksomheter som har driftstillatelse for et eller flere skitau, skal være forsikret med en dekning på minst 200 G. b. Virksomheter som har driftstillatelse for et eller flere skitrekk, skal være forsikret med en dekning på minst 400 G. c. Virksomheter som har driftstillatelse for en eller flere godstaubaner, skal være forsikret med en dekning på minst 200 G.
Det er taubanevirksomheten som må ta stilling til om minimumsnivåene for forsikringsdekning i forskriften er tilstrekkelig. Det forutsettes at forsikringen er tilstrekkelig til å dekke eventuelle erstatningskrav.
Til tredje ledd:
Manglende sikkerhetsstillelse for forsikringen medfører tilbakekall av driftstillatelsen etter taubaneloven § 17 første ledd og innebærer at virksomheten må søke om ny driftstillatelse dersom den ønsker å gjenoppta driften.
§ 2-8. Varsling til politiet og Statens havarikommisjon
§ 2-8. Varsling til politiet og Statens havarikommisjon
Til annet ledd:
Hensikten med et varsel til Statens jernbanetilsyn er å informere om ulykken eller den alvorlige hendelsen. Det kan varsles både muntlig og skriftlig. Begrepene ulykke og alvorlig hendelse er definert i § 1-3 bokstav e og f.
§ 2-9. Rapportering til Statens jernbanetilsyn og Statens havarikommisjon
§ 2-9. Rapportering til Statens jernbanetilsyn og Statens havarikommisjon
Rapporteringsplikten etter denne bestemmelsen kommer i tillegg til varslingsplikten etter § 2-8 og omfatter ulykker, alvorlige hendelser og hendelser. Begrepene er definert i § 1-3 bokstav e, f og g.
§ 2-10. Årsrapport
§ 2-10. Årsrapport
§ 2-11. Forbud mot overdragelse o.l.
§ 2-11. Forbud mot overdragelse o.l.
Driftstillatelsen er knyttet til virksomheten. Dette innebærer at ved salg av taubanen må kjøper må søke om ny driftstillatelse. Dersom det opprettes et nytt selskap, eller virksomheten som har driftstillatelsen bytter navn, vil det vanligvis ikke være nødvendig å søke om ny driftstillatelse så lenge sikkerhetsstyringssystem, bemanning mv. videreføres. I slike tilfeller må Statens jernbanetilsyn kontaktes for en individuell vurdering.
§ 2-12. Krav om sikkerhetsstyringssystem
§ 2-12. Krav om sikkerhetsstyringssystem
§ 2-13. Krav til sikkerhetsstyringssystem
§ 2-13. Krav til sikkerhetsstyringssystem
a. hvem som har myndighet til å fatte beslutninger av betydning for sikkerheten b. systemet for avvikshåndtering c. hvordan jevnlige risikovurderinger og de tilhørende handlingsplanene skal gjennomføres. d. instrukser for i. sikker drift ii. kontroll iii. vedlikehold
e. kompetanse- og opplæringskrav for driftspersonellet, inkludert krav til førstehjelps- og redningskompetanse f. beredskapsplaner for nødsituasjoner og andre situasjoner som kan true sikkerheten g. dokumentasjon som inneholder oversikt over tekniske data og driftsdata, journaler over reparasjoner, ombygginger, undersøkelser, prøvinger og kontroller, og rapporter fra disse.
Et sikkerhetsstyringssystem må være tilpasset virksomheten. Bestemmelsen er bygget på kravene i internkontrollforskriften. Dette betyr at de fleste taubanevirksomheter allerede vil ha bestemmelser for å håndtere risiko. Det de må ha i tillegg er bestemmelser og rutiner/instrukser for drift, kontroller og vedlikehold av den eller de taubanene virksomheten har.
§ 2-14. Krav til risikovurderinger og instrukser
§ 2-14. Krav til risikovurderinger og instrukser
Til første ledd:
En anerkjent metoder for risikovurderinger kan være Arbeidstilsynets veiledning for risikovurdering eller Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskaps temaveileder for risikoanalyse. En kan også benytte 3-stegsmodellen fra maskinforskriften. I tillegg vil NS-5814:2021 vil også kunne benyttes.
§ 2-15. Krav til beredskapsplaner
§ 2-15. Krav til beredskapsplaner
a. intern og ekstern varslingsliste b. oversikt over førstehjelps- og redningsutstyr og hvor det er plassert.
a. en detaljert redningsplan b. rutiner for å planlegge og gjennomføre regelmessige redningsøvelser c. rutiner for å evaluere og følge opp redningsøvelsene d. oversikt over kommunikasjonsutstyr, utstyr for evakuering eller nedfiring for personer og hvor utstyret er plassert.
Beredskapsplanen må sannsynliggjøre at taubanevirksomheten etterlever kravene i § 3-6. Beredskapen må dimensjoneres ut fra de største risikoene forbundet med driften.
§ 2-16. Oppsyn under drift
§ 2-16. Oppsyn under drift
Det er taubanevirksomheten som på bakgrunn av sine risikovurderinger avgjør om det er behov for oppsyn med avstigningsområdet.
§ 2-17. Generelle krav
§ 2-17. Generelle krav
Kapittel 3. Krav til drift, driftskontroller og vedlikehold av taubaner
§ 3-1. Generelle krav til driftspersonellet
§ 3-1. Generelle krav til driftspersonellet
§ 3-2. Driftslederen
§ 3-2. Driftslederen
§ 3-3. Krav til driftslederen
§ 3-3. Krav til driftslederen
a. taubaneloven og taubaneforskriften b. styrings- og ledelseskompetanse c. sikkerhetsstyringssystemets hensikt og innhold d. beredskap e. teknisk kompetanse, inkludert taubanens oppbygging og virkemåte, risikomomenter forbundet med drift og taubanens sikkerhetsfunksjoner f. kompetanse knyttet til drift og driftskontroll, inkludert vurdering av tilstrekkelig bemanning, krav til kontroller av taubanen før og under drift og hvilke forhold som krever stans av driften g. kompetanse knyttet til vedlikehold, inkludert planlegging, gjennomføring og oppfølging av forebyggende vedlikehold og periodiske kontroller h. for svevende transport: kompetanse om redningsøvelser og -beredskap, inkludert planlegging, gjennomføring og evaluering av redningsøvelser og bemanning, gjennomføring og ledelse av redningsaksjoner.
a. skitau: 1 uke b. skitrekk: 1 måned c. andre taubaner: 4 måneder.
Det stilles minimumskrav til en driftsleder, og virksomheten må ta en vurdering av hvilke behov virksomheten har ut over minimumskravene i forskriften. Se også Statens jernbanetilsyn sin veiledning om hva som bør inngå i vurderingene.
§ 3-4. Bemanningskrav for taubaner
§ 3-4. Bemanningskrav for taubaner
Til annet ledd:
Om virksomheten fraviker leverandørens bemanningskrav så må det foreligge en vurdering som viser hvorfor en annen ordning gir tilsvarende eller bedre sikkerhet.
§ 3-5. Krav til informasjon og kommunikasjon
§ 3-5. Krav til informasjon og kommunikasjon
§ 3-6. Beredskap for svevebaner og kabelbaner
§ 3-6. Beredskap for svevebaner og kabelbaner
Kravet om beredskap må ses i sammenheng med kravet om redningsøvelser i § 3-7 og kravet til beredskapsplaner i § 2-15.
§ 3-7. Redningsøvelser for svevebaner og kabelbaner
§ 3-7. Redningsøvelser for svevebaner og kabelbaner
Kravene i denne bestemmelsen er en forutsetning for å kunne etterleve kravet om beredskap i § 3-6.
Til annet ledd:
Alle som har en rolle i beredskapen må delta på minst en redningsøvelse. Med «alle parter som inngår i redningsplanen» betyr at en må benytte eget personell i redningsøvelser, og at det ikke må benyttes brukere av taubanen eller andre i øvelser.
§ 3-8. Brannslukningsutstyr
§ 3-8. Brannslukningsutstyr
§ 3-9. Førstehjelpsutstyr
§ 3-9. Førstehjelpsutstyr
§ 3-10. Driftskontroll
§ 3-10. Driftskontroll
For taubaner godkjent etter regelverket som gjaldt før 2004 må driftskontroller som et minimum omfatte NS-EN 1709:2019, kapittel 7.2, 7.3 og 7.4.
§ 3-11. Magnetinduktiv prøving
§ 3-11. Magnetinduktiv prøving
For hvor ofte et ståltau må prøves, se NS-EN 12927:2019 kapittel 13.
Strammetau er ikke omfattet av kravet til magnetinduktiv prøving. Disse må byttes hvert 12. år, se NS-EN 12927:2019.
§ 3-12. Kontroll og vedlikehold
§ 3-12. Kontroll og vedlikehold
Til første ledd:
Med «kvalifisert personell» betyr personell med relevant opplæring i den type taubane som taubanevirksomheten har.
Til annet ledd:
For taubaner godkjent etter regelverket som gjaldt før 2004 må kontroll og vedlikehold som et minimum omfatte NS-EN 1709:2019, kapittel 6.
§ 3-13. Spesielle inspeksjoner
§ 3-13. Spesielle inspeksjoner
a. Første spesielle inspeksjon. Senest innen 22 500 driftstimer eller 15 år etter første idriftsettelse b. Andre spesielle inspeksjon. Senest innen 15 000 driftstimer eller 10 år etter første spesielle inspeksjon c. Tredje og etterfølgende spesielle inspeksjoner: Senest innen 7500 driftstimer eller fem år etter forrige spesielle inspeksjon d. For bærende konstruksjoner skal spesielle inspeksjoner utføres hvert 15. år eller senest innen 22 500 driftstimer.
Til første ledd:
Med deler som utsettes for «utmattingsbelastning eller utmattingsspenninger» menes driv- og vendehjulsaksling, rullebatterier, strammesystem mv.
§ 3-14. Skilting
§ 3-14. Skilting
Kapittel 4. Bestemmelser om tilgjengeliggjøring på markedet av og fri bevegelse for delsystemer og sikkerhetskomponenter til taubaner for persontransport. Krav til utforming, bygging og ibruktaking av nye taubaneanlegg
§ 4-1.
§ 4-1.
§ 4-2.
§ 4-2.
Kapittelet gjennomfører taubaneforordningen (EU) 2016/424.
Det vises til Guide to application of the Regulation (EU) 2016/424 on cableway installations.
Kapittel 5. Krav til godstaubaner
§ 5-1. Konstruksjon og dimensjonering
§ 5-1. Konstruksjon og dimensjonering
§ 5-2. Bremser
§ 5-2. Bremser
§ 5-3. Dokumentasjon ved søknad om driftstillatelse
§ 5-3. Dokumentasjon ved søknad om driftstillatelse
a. oversiktstegning som viser anleggets vertikaltrasé (profil) med tauføring, stasjoner og master: Målestokken skal være minst 1:1000. På tegningen skal det angis: 1. høyde- og lengdekoordinater for topp av mastefundamenter, driv- og vendeskiver og opplagringspunkter for bære-, trekk- og balansetau 2. nyttelast
b. beregning av bære-, trekk- og balansetau, helnings- og brytningsvinkler, opplagertrykk i master, pilhøyder og motvektbevegelse. Spesifikasjon av bæretau, trekk- og balansetau med angivelse av: taufabrikat, taudiameter, taukonstruksjon, nominell strekkfasthet av tråder, minimum effektiv bruddlast og masse pr. lengdeenhet. For bæretau som ikke er strammet med motvekt, skal E-modul angis. c. beregning av sikkerhet mot glidning av trekktauet på drivskiven d. stasjoner, med nærmere informasjon: 1. sammenstillingstegninger 2. detaljtegninger av - kraftoverførende deler mellom drivmaskineri og drivskive - driv-, vende- og ledeskiver - bremser - bærende stålkonstruksjoner - fundamentering - forankring av bæretau
3. styrkeberegning av delene angitt i punkt 2. For roterende aksler skal det foreligge utmattingsberegninger.
e. strammeanordning 1. sammenstillingstegning(er) med spesifikasjon av strammetau og tyngde av motvekt for bæretau og trekktau. Hvis det benyttes andre strammeanordninger enn motvekt (for eksempel hydraulisk stramming), skal det følge med systembeskrivelse og konstruksjonstegninger med spesifikasjoner. Spesifikasjonen av strammetau skal omfatte - taufabrikant - taudiameter - taukonstruksjon - nominell strekkfasthet i trådene - spesifisert minste effektive bruddlast
2. konstruksjonstegninger av opphengingsanordninger, bærende stålkonstruksjoner og tauskiver 3. styrkeberegninger
f. master 1. konstruksjonstegninger med detaljer av skivebatterier og bæretausko 2. fundamenttegninger 3. styrkeberegninger
g. løpeverk, hengestell, vogn 1. sammenstillingstegninger av løpeverk, hengestell og vogn med angivelse av hoveddimensjoner og vekter 2. konstruksjonstegninger av løpeverk, hengestell og vogn og forbindelse mellom trekktau og hengestell 3. styrkeberegning av delene angitt i punkt 2 4. beregning av hvilken vindhastighet som gir en ubelastet vogn et utsving på 12 grader på tvers av banen
h. elektrisk utstyr spesifisert med prinsipp- og koblingsskjema i. hydraulisk utstyr med systemtegninger og styrkeberegninger j. sikkerhetsstyringssystem der det angis materialkvaliteter og eventuell ikke-destruktiv prøving av materialet. For sveiste forbindelser skal angis sveisemetode og tilsettingsmaterialer, eventuell varmebehandling etter sveising og omfanget av eventuell ikke-destruktiv prøving.
§ 5-4. Kontroll av ståltau
§ 5-4. Kontroll av ståltau
Reduksjon i prosent | Målelengde | Reduksjon i prosent | Målelengde | Reduksjon i prosent | Målelengde | Tillegg | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bæretau | |||||||
– lukket | 10 | 180 x D | 5 | 30 x D | Trådbrudd i profiltråder som ligger ved siden av hverandre skal ha en minsteavstand på 18 x D. | ||
– partspiral | 20 | 180 x D | 10 | 20 x D | Partspiraltau skal i en part ha maksimalt 35 % tverrsnittsreduksjon på grunn av trådbrudd over en lengde på 4 x D. | ||
spiraltau | 10 | Alle trådbrudd i yttertråder over hele taulengden skal medregnes. | |||||
Trekk- og balansetau | 25 | 500 x D | 10 | 40 x D | 6 | 6 x D | Som over. |
Strammetau | 8 | 40 x D | 4 | 6 x D | Som over. |
Til annet ledd:
Med «den delen av taubanen som er omfattet av plan- og bygningsloven» betyr at master og fundamenter samt bygninger (infrastrukturen) ikke er omfattet av denne forskriften. Når det er sendt søknad om driftstillatelse faller taubanen inn under SJTs myndighetsområde.