§ 3. Krav om plan for opplæring
§ 3. Krav om plan for opplæring
- a. - betegnelse på opplæringen, 
- b. - krav til forkunnskaper, 
- c. - innlæringsmål, samt innhold med pensumoversikt, 
- d. - varighet fordelt på teori og praksis, 
- e. - arbeidsform, 
- f. - maksimalt antall deltakere, 
- g. - kompetansekrav til opplæringspersonell, 
- h. - prinsipper for prøving, 
- i. - krav til eventuell praksis etter endt opplæring. 
 
                
For å utarbeide en læreplan må det kartlegges hva slags opplæring som er nødvendig i forhold til de enkelte arbeidsoppgaver. Arbeidsoppgavenes sikkerhetskritiske deler bør være klarlagt, slik at disse blir tilstrekkelig ivaretatt i opplæringen.
Annet ledd bokstav c–e:
Her menes mål for kunnskaper, ferdigheter og holdninger. For å nå ferdighetsmål er det viktig med tilstrekkelig praktisk trening med veiledning, noe som bør framgå av læreplanen.
Annet ledd bokstav g:
Her omfattes både faglige og eventuelle pedagogiske krav.
Annet ledd bokstav h:
Bestemmelsen viser til prinsipper for gjennomføring av prøve etter § 4.