Kapittel 9. Krav til forvaltning av infrastruktur
§ 9-1. Generelle krav til forvaltning av infrastruktur
§ 9-1. Generelle krav til forvaltning av infrastruktur
§ 9-2. Prinsipper for trafikkavvikling (romblokkprinsippet)
§ 9-2. Prinsipper for trafikkavvikling (romblokkprinsippet)
Romblokkprinsippet er et grunnprinsipp for sikkerheten på jernbanen og det er en forutsetning at romblokkprinsippet blir ivaretatt innenfor alle virksomhetsområder. Dette innebærer at prosjektering, bygging, drift og vedlikehold av infrastruktur skal baseres på dette prinsippet. Ved prosjektering og bygging skal romblokkprinsippet være utgangspunkt for trasévalg, plassering og utforming av stasjoner, plassering og utforming av holdeplasser, plassering av signaler osv. I driften ivaretas romblokkprinsippet gjennom f.eks. ruteplanlegging, trafikkstyring, vedlikehold av utstyr i sporet, snørydding, vegetasjonskontroll osv.
Det legges til grunn at begrepet «romblokk» dekker både systemer med faste blokkstrekninger og dynamiske systemer hvor det dedikerte området følger toget. I enkelte tilfeller kan tog tillates å kjøre inn på et område reservert for et annet tog. I slike tilfeller må det gis tillatelse til dette enten med spesielle signaler, fra trafikkledelsen eller på annen måte ifølge interne prosedyrer.
§ 9-3. Signalprinsipper
§ 9-3. Signalprinsipper
§ 9-4. Kontroll og vedlikehold av infrastruktur
§ 9-4. Kontroll og vedlikehold av infrastruktur
Første ledd:
Det følger av den generelle bestemmelsen i § 3-2 at det skal finnes interne bestemmelser om kontroll av infrastruktur.
Tredje ledd:
Dokumentasjonen må minst vise tid, sted, vedlikeholdt objekt og hvem som har utført vedlikeholdet.
§ 9-5. Teknisk dokumentasjon
§ 9-5. Teknisk dokumentasjon
Teknisk dokumentasjon er den dokumentasjon som ble overlevert sammen med anlegget (sluttdokumentasjon), inkludert senere endringer. Dokumentasjonen som overleveres med et anlegg skal oppdateres med de endringer som skjer i driftsfasen.
For nye anlegg og systemer legges det til grunn en livsløpstilnærming i dokumentasjonen, se EN 50126.
For eldre anlegg må dokumentasjon som lå til grunn når det ble tatt i bruk som et minimum vedlikeholdes på det opprinnelige nivået og reflektere dagens utforming og bruk.
Ved større endringer på eldre anlegg, må den dokumentasjonen som berøres av endringene oppdateres slik at nivået på dokumentasjonen tilsvarer det som er vanlig i dag.
§ 9-6. Register over infrastrukturen
§ 9-6. Register over infrastrukturen
§ 9-7. Kjøring av tog i forbindelse med drift av infrastruktur
§ 9-7. Kjøring av tog i forbindelse med drift av infrastruktur
§ 9-8. Trafikkstyring
§ 9-8. Trafikkstyring
Annet ledd:
Dette omfatter f.eks. system for nummerering av togene, system for nummerering av signaler og spor, system for å endre rekkefølge, samt de manuelle og tekniske hjelpemidlene knyttet til å identifisere hvilken blokkstrekning toget befinner seg på.
Tredje ledd:
Med velegnet utstyr for å drive trafikkstyring menes her det utstyret som er formålstjenlig og nødvendig for å kunne ivareta at trafikkavviklingen skjer på en sikkerhetsmessig forsvarlig måte. Hvilket utstyr som er nødvendig vil være avhengig av blant annet trafikkomfanget på strekningen og hvordan romblokkprinsippet ivaretas ved framføringen av tog på de enkelte strekninger.
§ 9-9. Bestemmelser for sikker trafikkavvikling
§ 9-9. Bestemmelser for sikker trafikkavvikling
§ 9-10. Tillatelse til kjøring av tog og skifting
§ 9-10. Tillatelse til kjøring av tog og skifting
Tillatelse gis av trafikkstyrer.
§ 9-11. Bestemmelser for sikring av arbeid i spor
§ 9-11. Bestemmelser for sikring av arbeid i spor
a. retningslinjer for oppstart av arbeid, b. hvordan man sikrer arbeidsstedet slik at tog ikke kommer utilsiktet inn på det angitte området og c. retningslinjer for å sikre at personell og utstyr ikke kommer i konflikt med tog som kjøres på nabospor.
Første ledd:
For utdypende forklaring av begrepet «sikker drift», se kommentarene til § 2-1.
Kravet om at adgang kun skal gis til kjøretøy som er kompatibelt med infrastrukturen gjelder alle de tekniske systemer som inngår i infrastrukturen. Med kompatibilitet menes blant annet at kjøretøyet må være avstemt etter konstruksjonsprofil, under- og overbygning, plattformutrustning, kontaktledningsanlegg, strømforsyningsanlegg, signalanlegg og kommunikasjonsanlegg.
Annet ledd:
Begrepet «standarder» omfatter i denne sammenhengen både standarder og normer. Med internasjonale standarder menes her EN-standarder, herunder prosesstandarden EN 50126, og standarder fra blant annet BS, DIN, EIC, UIC og BOStrab. Standarder som blir benyttet, må ikke være i strid med krav i jernbanelovgivningen.
Tredje ledd:
På grunn av forutsetninger knyttet til infrastrukturens utforming kan det f.eks. være nødvendig med en prosedyre for brøyting av plattformer uten varmekabler. Eksempel på begrensninger knyttet til infrastrukturens utforming kan være antall tog eller en spesiell hastighet på stedet.