Kapittel 5. Tillatelse til test
§ 5-1. Søknad om testtillatelse for kjøretøy uten tillatelse
§ 5-1. Søknad om testtillatelse for kjøretøy uten tillatelse
- EF-verifiseringserklæring med midlertidige sertifikater og dokumentasjon for de delsystemene i kjøretøyet som er omfattet av TSI-er, - verifiseringserklæring med midlertidige sertifikater og dokumentasjon utarbeidet av DeBo for samsvar med de relevante kravene gitt i vedlegget her, - Sikkerhetsvurderingsrapport som bekrefter tilfredsstillende nivå for sikker integrering av kjøretøyets relevante delsystemer i henhold til CSM RA. Risikovurdering som følger CSM RA-prinsippene kan benyttes ved prosjekter av mindre omfang. Dette skal avtales med Statens jernbanetilsyn på forhånd. - testplan med aktiviteter og risikovurdering knyttet til den aktuelle testplanen.
§ 5-2. Søknad om testtillatelse for kjøretøy med tillatelse fra et annet EØS-land
§ 5-2. Søknad om testtillatelse for kjøretøy med tillatelse fra et annet EØS-land
- Dokumentasjon på at kjøretøyet har tillatelse til å ta i bruk i en annen EØS-stat, og eventuelle vilkår for denne tillatelsen. - EF-verifiseringserklæring med sertifikater og dokumentasjon for de delsystemene i kjøretøyet som er omfattet av TSI-er, - verifiseringserklæring med midlertidige sertifikater og dokumentasjon utarbeidet av DeBo for samsvar med de relevante kravene gitt i vedlegget her, - Sikkerhetsvurderingsrapport som bekrefter tilfredsstillende nivå for sikker integrering av kjøretøyets relevante delsystemer i henhold til CSM RA. Risikovurdering som følger CSM RA-prinsippene kan benyttes ved prosjekter av mindre omfang. Dette skal avtales med SJT på forhånd. - Testplan med aktiviteter og risikovurdering knyttet til den aktuelle testplanen.
Gjelder for eksisterende kjøretøy som allerede har en tillatelse fra et annet EØS-land, og som trenger testtillatelse for å utføre tester på jernbanenettet i Norge. Hovedforskjellen på § 3-1 og § 3-2 er at et kjøretøy som allerede har en tillatelse fra et annet EØS-land kun må testes for å verifisere kompatibilitet mot den norske infrastrukturen.
Bekreftelsen på tillatelse fra et annet EØS-land må være utstedt fra den nasjonale sikkerhetsmyndigheten i det aktuelle landet, eller fra ERA.
§ 5-3. Søknad om testtillatelse ved endring av kjøretøy
§ 5-3. Søknad om testtillatelse ved endring av kjøretøy
- dokumentasjon på at kjøretøyet har tillatelse til å tas i bruk i Norge, - EF-verifiseringserklæring med midlertidige sertifikater og dokumentasjon for de delsystemene i kjøretøyet som er omfattet av TSI-er, - verifiseringserklæring med midlertidige sertifikater og dokumentasjon utarbeidet av DeBo for samsvar med de relevante kravene gitt i vedlegget her, - sikkerhetsvurderingsrapport som bekrefter tilfredsstillende nivå for sikker integrering av kjøretøyets relevante delsystemer i henhold til CSM RA. Risikovurdering som følger CSM RA-prinsippene kan benyttes ved prosjekter av mindre omfang. Dette skal avtales med SJT på forhånd. - testplan med aktiviteter og risikovurdering knyttet til den aktuelle testplanen.
Søker må dokumentere at kjøretøyet er sikkert i bruk etter endringen. Dokumentasjonen må gjenspeile størrelsen på endringen. Datasimulering kan aksepteres hvis endringen er liten og ikke påvirker sikkerheten i stor grad.
§ 5-4. Krav i forbindelse med testing av delsystem styring, kontroll og signal om bord (CCS) – klasse A eller klasse B
§ 5-4. Krav i forbindelse med testing av delsystem styring, kontroll og signal om bord (CCS) – klasse A eller klasse B
- EF-verifiseringserklæring med tilhørende sertifikater eller midlertidige sertifikater og dokumentasjon for de delsystemene i kjøretøyet som er omfattet av TSI-er. - Verifiseringserklæring med tilhørende sertifikater eller midlertidige sertifikater og dokumentasjon for samsvar med de kravene gitt i vedlegget her. - Sikkerhetsvurderingsrapport som bekrefter tilfredsstillende nivå for sikker integrering av kjøretøyets relevante delsystemer iht CSM RA. - Sikkerhetsvurderingsrapport som bekrefter tilfredsstillende nivå for sikker integrering mellom kjøretøyet og det norske jernbanesystemet iht CSM RA.
Bestemmelsen stiller dokumentasjonskrav i forbindelse med søknad om å teste ombordutrustningen i kjøretøyet. Disse kommer i tillegg til det som følger av §§ 3-1 til 3-3. Det er et krav at det gjøres tester av kjøretøyet når signalsystemet endres eller kjøretøyet er nytt.
Testtillatelse må foreligge for nye kjøretøy som ikke har tillatelse, men som trenger å testes på jernbanenettet før det søkes om tillatelse. Egne krav for testing av ombordutrustningsutstyr følger av § 3-4. Slike kjøretøy må gjøre omfattende tester av delsystem rullende materiell (RST), og delsystem styring, kontroll og signal om bord (CCS) der hvor det er aktuelt, og kompatibilitet mot jernbanenettet for både RST og CCS. Se § 5-4 når det gjelder CCS særskilt.