Virksomhetene må skjerpe seg

For mange taubanevirksomheter har sluntret unna kravet om magnetinduktiv prøving (MIP) og rapportering. Dette er uakseptabelt. Nå varsler SJT strengere reaksjoner.

Slitasjeskader kan føre til ulykker med svært alvorlige konsekvenser hvis tauet ryker. Magnetinduktiv prøving avdekker slike slitasjeskader, og er derfor et helt essensielt sikkerhetstiltak.

Erik Ø. Reiersøl-Johnsen, direktør i SJT. Foto: Nadia FrantsenBåde for 2022 og 2023 var det mange som måtte purres på. Dette har direktør i Statens jernbanetilsyn, Erik Reiersøl-Johnsen, sett seg grundig lei på. Han mener virksomhetene må skjerpe seg.

– Det er et ufravikelig krav å gjennomføre prøvingen og sende rapporter til oss, og vi godtar ingen unnskyldninger.

Heldigvis gjør mange det de skal, men nå skjerper SJT innsatsen mot dem som sluntrer unna.

– Vi kommer til å ta i bruk strengere reaksjoner og sanksjoner for de som ikke oppfyller kravene om prøving og rapportering til oss. Manglende rapportering er grunnlag for stansvedtak, sier Reiersøl-Johnsen.

Fire baner stengt etter kontrollen i 2023

I 2023 sendte SJT varsel til 133 virksomheter som ikke hadde levert inn dokumentasjon på at de hadde gjennomført MIP i 2022 eller tidligere, slik regelverket krever. Det dreide seg om i alt 247 taubaner.

Resultater:

  • De aller fleste hadde gjennomført prøvingen, men ikke sendt dokumentasjonen til SJT.
  • Noen hadde sendt, men ikke brukt riktig skjemaløsning.
  • På 25 taubaner avdekket SJT at det ikke hadde vært gjennomført MIP i tråd med regelverket, og disse fikk varsel om stans.
  • Det ble gjennomført MIP på 21 av disse før standsvedtaket trådte i kraft, mens fire baner fikk stansvedtak.

Av de virksomhetene som skulle ha gjennomført MIP i 2023, manglet rapport fra 19 virksomheter ved utgangen av året. Tre av disse har nå fått stansvedtak.

Mest lønnsomt å planlegge prøvingen

Reiersøl-Johnsen sier at virksomhetene har mye å tjene på å planlegge MIP i god tid. Da kan de slå seg sammen med andre virksomheter i samme område for å dele på inspeksjonsorganets reisekostnader. Enkeltbesøk i siste liten er mye dyrere for virksomheten.

– Denne prøvingen er ikke noe virksomheten kan velge bort av økonomiske årsaker. Baner uten prøving får vedtak om stans. Derfor bør virksomhetene heller være ute i god tid, og sende rapporten til oss så fort den foreligger, for å slippe unødige utgifter.

Skjema for rapportering etter magnetinduktiv prøving. Skjemasymbol