Sørg for riktig kontroll av snor på medbringere i skitrekk

At snora til medbringere i skitrekk ryker, er en rapporteringspliktig hendelse.

SJT får mange rapporter om uønskede hendelser etter at snora har røket. Det er fortsatt få virksomheter som rapporterer hendelser jevnlig til SJT, selv om det er blitt flere. Vi har likevel grunn til å tro at dette er et problem mange andre virksomheter opplever.

Snora kan ryke når den utsettes for mye vekt, noe den gjerne gjør der heistraseen er bratt. Da er risikoen for skade på brukere ekstra stor. Å skli bakover i en heistrasé medfører risiko for å treffe master, trær og andre ting i traseen, og samtidig kollidere med andre passasjerer som kommer bak.

Jevnlig kontroll avgjørende

Jevnlige kontroller i de intervallene som leverandøren har beskrevet, er avgjørende for å sikre at ingen snorer er i bruk lenger enn anbefalt levetid. Dersom snora blir slitt eller ryker før intervallet er nådd, må dere lage rutiner som sikrer at den skiftes ut hyppigere. Ikke vent til snora er utslitt og ryker før dere bytter den ut!

Ofte ryker snora inne i snorboksen. Der er det vanskelig å oppdage slitasje på daglig kontroll. Noter avvik ved snorbrudd. Denne informasjonen er viktig når dere skal vurdere om vedlikeholdsintervallene for skifte av snor passer for driften deres.

Egne beskrivelser

Dersom dere mangler beskrivelser fra leverandøren, må dere lage egne. Da kan dere ta utgangspunkt i det andre leverandører anbefaler. For eksempel opererer Doppelmayr med at snora skal skiftes senest hvert tredje år. Lokale forhold hos dere kan gjøre at dere må skifte hyppigere.

Ansvarlige for sikkerheten til brukerne

Dere er ansvarlige for sikkerheten til de som bruker anlegget deres, og ulykker er alltid dårlig PR. Vær derfor grundige i kontrollene dere gjør, følg anbefalingene fra leverandøren og dokumenter vedlikeholdet dere gjør – også når det gjelder snorbytte.