Flere virksomheter rapporterer uønskede hendelser

Kunnskapen vi og dere får fra uønskede hendelser kan bidra til bedre sikkerhet for brukerne og mer effektiv drift.

Antallet virksomheter som rapporterer uønskede hendelser til Statens jernbanetilsyn (SJT)  har økt i perioden desember–januar sammenliknet med samme periode forrige sesong. Det er totalt 40 taubanevirksomheter som har sendt inn rapporter.

Totalt har cirka 330 taubanevirksomheter driftstillatelse. Da er det fortsatt rom for å rapportere mer. Husk at å rapportere uønskede hendelser er et krav i taubaneforskriften.

Hendelser som betyr noe for driftssikkerheten

Plikten til å rapportere omfatter alle uønskede hendelser som betyr noe for driftssikkerheten. En uønsket hendelse er et samlebegrep, og selve hendelsen kan enten være en taubaneulykke, en alvorlig taubanehendelse eller en taubanehendelse.

Les mer om hvordan dere rapporterer uønskede hendelser.

Eksempler på uønskede hendelser

Her er typiske uønskede hendelser vi har fått innrapportert nå i januar:

  • tekniske feil på taubanen
  • feil på snor og snorboks i forbindelse med medbringeren
  • avsporing av tau
  • hendelser ved påstigning og avstigning i stolheis
  • sikksakk-kjøring i trasé
  • feil bruk av stolheis under transport (brukerfeil)

Blant de rapporterte uønskede hendelsene var det 15 hendelser med mindre alvorlige personskader.