Beredskap for evakuering fra stolheiser

Klarer dere å evakuere alle passasjerene fra en full stolheis, i litt vind og nedbør, i løpet av to timer?

redningsovelse-trysil-2024-nedfiring.jpgEtter tilsyn og kommunikasjon med virksomhetene har SJT sett en del utfordringer som går igjen når det gjelder beredskap og evakuering. Vi utfordrer dere til å bruke erfaringene under i en ekstra utsjekk for å se om dere er forberedt på å kunne evakuere og bringe alle passasjerer i trygghet innen to timer fra heisen har stanset.  

Erfaringene viser hvor viktig det følgende er:

  • Å øve på fullstendige eller helhetlige ulykkesscenarier for å få:
    • en fullstendig forståelse av om dere klarer å evakuere og bringe alle i trygghet innen to timer fra stolheisen stanset
    • erfaring med hvor krevende fysisk og mentalt evakueringen er for redningspersonellet slik at det tas hensyn til i redningsplanen

  • Å øve på redning når det er mørkt. Selv om planlagt stans av heisen skjer før det er mørkt, kan redningsoperasjon strekke seg til etter mørkets frembrudd.

  • At redningslederen har oversikt og leder og koordinerer hele redningsoperasjonen.

  • Å ha tilstrekkelig med ressurser til:
    • å følge opp pårørende, nødetater og presse
    • å transportere nedfirte passasjerer til trygt område
    • å ta vare på passasjerer som kan ha behov for hjelp etter å ha blitt nedkjølt eller skadet

  • Å ha planlagt for selektiv redning av særlig utsatte, for eksempel ut fra bekledning på heispassasjer og ulike vindforhold i heistraseen. Det kan være barn som trenger ekstra hjelp.

  • At redningspersonell i beredskapsplanen er tilgjengelig raskt nok og ikke befinner seg fysisk for langt unna anlegget.

  • At redningspersonell er godt nok kledd og utstyrt for å gjennomføre redning, for eksempel at de har hansker som er tilpasset værforholdene. Ha gjerne ekstra hansker å bytte til når det er vått.

  • At bruk av samme type redningsutstyr i hele anlegget kan:
    • forkorte redningstiden
    • forenkle opplæring
    • gi redningspersonell økt trygghet

  • Å ta hensyn til været, vind, nedbør, (følt) temperatur:
    • i planlegging av drift og redning
    • for hele dagen og fortløpende
    • i vurdering av behov for redusert drift og puljevis pålasting ved dårlig vær