Etter tilsyn og kommunikasjon med virksomhetene har SJT sett en del utfordringer som går igjen når det gjelder beredskap og evakuering. Vi utfordrer dere til å bruke erfaringene under i en ekstra utsjekk for å se om dere er forberedt på å kunne evakuere og bringe alle passasjerer i trygghet innen to timer fra heisen har stanset.
Erfaringene viser hvor viktig det følgende er:
- Å øve på fullstendige eller helhetlige ulykkesscenarier for å få:
- en fullstendig forståelse av om dere klarer å evakuere og bringe alle i trygghet innen to timer fra stolheisen stanset
- erfaring med hvor krevende fysisk og mentalt evakueringen er for redningspersonellet slik at det tas hensyn til i redningsplanen
- Å øve på redning når det er mørkt. Selv om planlagt stans av heisen skjer før det er mørkt, kan redningsoperasjon strekke seg til etter mørkets frembrudd.
- At redningslederen har oversikt og leder og koordinerer hele redningsoperasjonen.
- Å ha tilstrekkelig med ressurser til:
- å følge opp pårørende, nødetater og presse
- å transportere nedfirte passasjerer til trygt område
- å ta vare på passasjerer som kan ha behov for hjelp etter å ha blitt nedkjølt eller skadet
- Å ha planlagt for selektiv redning av særlig utsatte, for eksempel ut fra bekledning på heispassasjer og ulike vindforhold i heistraseen. Det kan være barn som trenger ekstra hjelp.
- At redningspersonell i beredskapsplanen er tilgjengelig raskt nok og ikke befinner seg fysisk for langt unna anlegget.
- At redningspersonell er godt nok kledd og utstyrt for å gjennomføre redning, for eksempel at de har hansker som er tilpasset værforholdene. Ha gjerne ekstra hansker å bytte til når det er vått.
- At bruk av samme type redningsutstyr i hele anlegget kan:
- forkorte redningstiden
- forenkle opplæring
- gi redningspersonell økt trygghet
- Å ta hensyn til været, vind, nedbør, (følt) temperatur:
- i planlegging av drift og redning
- for hele dagen og fortløpende
- i vurdering av behov for redusert drift og puljevis pålasting ved dårlig vær