Kapittel 1. Innledende bestemmelser

§ 1-1.Formål

§ 1-1.Formål

Formålet med denne forskriften er å fastsette minimumskrav for å sikre at virksomhetene arbeider systematisk og proaktivt slik at det etablerte sikkerhetsnivået opprettholdes og i den grad det er nødvendig forbedres, samt at jernbaneulykker, alvorlige jernbanehendelser og jernbanehendelser unngås.
I tillegg er formålet å fastsette minimumskrav til universell utforming.

§ 1-2.Virkeområde

§ 1-2.Virkeområde

Forskriften gjelder for drift av sporvei, tunnelbane, forstadsbane m.m.

§ 1-3.Definisjoner

§ 1-3.Definisjoner

I forskriften her forstås med:
  1. a.
    alvorlig jernbanehendelse: en uønsket hendelse som under litt andre omstendigheter kunne ha ført til en jernbaneulykke,
  2. b.
    automatisk hastighetsovervåkning: den del av signalanlegget som overvåker togets hastighet og aktiverer togets bremser dersom hastigheten overstiges,
  3. c.
    barrierer: tekniske, operasjonelle, organisatoriske eller andre planlagte og iverksatte tiltak som har til hensikt å bryte en identifisert uønsket hendelseskjede,
  4. d.
    infrastruktur: trasé, over- og underbygning, strømforsyningsanlegg, signalanlegg og kommunikasjonssystem,
  5. e.
    infrastrukturforvalter: den som har tillatelse til å drive infrastruktur,
  6. f.
    jernbanehendelse: enhver annen uønsket hendelse enn en jernbaneulykke, som har sammenheng med jernbanedriften, og som innvirker på sikkerheten,
  7. g.
    jernbaneulykke: en uønsket eller utilsiktet plutselig hendelse eller en bestemt rekke slike hendelser som har skadelige følger, herunder som medfører at noen dør eller blir alvorlig skadet, som medfører betydelig skade på jernbanemateriell, på infrastruktur, på eiendom utenfor jernbanen eller på miljø, og alle andre lignende ulykker,
  8. h.
    jernbanevirksomhet: drift av infrastruktur, trafikkstyring og/eller trafikkvirksomhet eller den som driver infrastruktur, trafikkstyring og/eller trafikkvirksomhet,
  9. i.
    kjøretøy: et kjøretøy som kjører på egne hjul på jernbane, herunder sporvei, tunnelbane og forstadsbane, med eller uten egen trekkraft,
  10. j.
    kompetanse: kunnskaper, ferdigheter og holdninger,
  11. k.
    risikoakseptkriterier: kriterier som legges til grunn for beslutning om akseptabel risiko,
  12. l.
    risikoanalyse: systematisk bruk av all tilgjengelig informasjon for å identifisere farer og estimere risiko,
  13. m.
    risikoevaluering: prosess for å sammenligne beskrevet eller beregnet risiko med gitte risikoakseptkriterier,
  14. n.
    risikovurdering: den samlede prosessen som omfatter en risikoanalyse og en risikoevaluering,
  15. o.
    sikkerhetsstyring: systematiske tiltak en organisasjon iverksetter for å oppnå, opprettholde og videreutvikle sikkerhetsnivå i overensstemmelse med fastlagte mål,
  16. p.
    sikkerhetsstyringssystem: organisasjon og systemer opprettet av en jernbanevirksomhet med henblikk på sikker forvaltning av deres virksomhet,
  17. q.
    signal: de fastsatte lyssignal, skilt, stolper, flagg, tegn og lyder som brukes ved togframføring og ved skifting,
  18. r.
    signalanlegg: teknisk anlegg som blant annet kan inkludere sikringsanlegg, optiske signaler, linjeblokk, fjernstyring og automatisk hastighetsovervåkning,
  19. s.
    sikringsanlegg: den del av signalanlegget som sikrer at kjørsignal bare gis dersom bestemte betingelser er oppfylt,
  20. t.
    skift: kjøretøy som flyttes under skifting,
  21. u.
    skifting: flytting av kjøretøy som ikke er tog,
  22. v.
    tog: ett eller flere sammenkoblede kjøretøy som skal framføres fra et bestemt utgangssted til et bestemt ankomststed,
  23. w.
    trafikkstyring: togledelse og andre funksjoner som koordinerer og ivaretar sikkerheten for framføringen,
  24. x.
    trafikkutøver: den som har tillatelse til å drive trafikkvirksomhet,
  25. y.
    universell utforming: utforming eller tilrettelegging av hovedløsningen i de fysiske forholdene slik at virksomhetens alminnelige funksjon kan benyttes av flest mulig.

§ 1-1.Formål

Formålet med denne forskriften er å fastsette minimumskrav for å sikre at virksomhetene arbeider systematisk og proaktivt slik at det etablerte sikkerhetsnivået opprettholdes og i den grad det er nødvendig forbedres, samt at jernbaneulykker, alvorlige jernbanehendelser og jernbanehendelser unngås.
I tillegg er formålet å fastsette minimumskrav til universell utforming.

§ 1-2.Virkeområde

Forskriften gjelder for drift av sporvei, tunnelbane, forstadsbane m.m.

§ 1-3.Definisjoner

I forskriften her forstås med:
  1. a.
    alvorlig jernbanehendelse: en uønsket hendelse som under litt andre omstendigheter kunne ha ført til en jernbaneulykke,
  2. b.
    automatisk hastighetsovervåkning: den del av signalanlegget som overvåker togets hastighet og aktiverer togets bremser dersom hastigheten overstiges,
  3. c.
    barrierer: tekniske, operasjonelle, organisatoriske eller andre planlagte og iverksatte tiltak som har til hensikt å bryte en identifisert uønsket hendelseskjede,
  4. d.
    infrastruktur: trasé, over- og underbygning, strømforsyningsanlegg, signalanlegg og kommunikasjonssystem,
  5. e.
    infrastrukturforvalter: den som har tillatelse til å drive infrastruktur,
  6. f.
    jernbanehendelse: enhver annen uønsket hendelse enn en jernbaneulykke, som har sammenheng med jernbanedriften, og som innvirker på sikkerheten,
  7. g.
    jernbaneulykke: en uønsket eller utilsiktet plutselig hendelse eller en bestemt rekke slike hendelser som har skadelige følger, herunder som medfører at noen dør eller blir alvorlig skadet, som medfører betydelig skade på jernbanemateriell, på infrastruktur, på eiendom utenfor jernbanen eller på miljø, og alle andre lignende ulykker,
  8. h.
    jernbanevirksomhet: drift av infrastruktur, trafikkstyring og/eller trafikkvirksomhet eller den som driver infrastruktur, trafikkstyring og/eller trafikkvirksomhet,
  9. i.
    kjøretøy: et kjøretøy som kjører på egne hjul på jernbane, herunder sporvei, tunnelbane og forstadsbane, med eller uten egen trekkraft,
  10. j.
    kompetanse: kunnskaper, ferdigheter og holdninger,
  11. k.
    risikoakseptkriterier: kriterier som legges til grunn for beslutning om akseptabel risiko,
  12. l.
    risikoanalyse: systematisk bruk av all tilgjengelig informasjon for å identifisere farer og estimere risiko,
  13. m.
    risikoevaluering: prosess for å sammenligne beskrevet eller beregnet risiko med gitte risikoakseptkriterier,
  14. n.
    risikovurdering: den samlede prosessen som omfatter en risikoanalyse og en risikoevaluering,
  15. o.
    sikkerhetsstyring: systematiske tiltak en organisasjon iverksetter for å oppnå, opprettholde og videreutvikle sikkerhetsnivå i overensstemmelse med fastlagte mål,
  16. p.
    sikkerhetsstyringssystem: organisasjon og systemer opprettet av en jernbanevirksomhet med henblikk på sikker forvaltning av deres virksomhet,
  17. q.
    signal: de fastsatte lyssignal, skilt, stolper, flagg, tegn og lyder som brukes ved togframføring og ved skifting,
  18. r.
    signalanlegg: teknisk anlegg som blant annet kan inkludere sikringsanlegg, optiske signaler, linjeblokk, fjernstyring og automatisk hastighetsovervåkning,
  19. s.
    sikringsanlegg: den del av signalanlegget som sikrer at kjørsignal bare gis dersom bestemte betingelser er oppfylt,
  20. t.
    skift: kjøretøy som flyttes under skifting,
  21. u.
    skifting: flytting av kjøretøy som ikke er tog,
  22. v.
    tog: ett eller flere sammenkoblede kjøretøy som skal framføres fra et bestemt utgangssted til et bestemt ankomststed,
  23. w.
    trafikkstyring: togledelse og andre funksjoner som koordinerer og ivaretar sikkerheten for framføringen,
  24. x.
    trafikkutøver: den som har tillatelse til å drive trafikkvirksomhet,
  25. y.
    universell utforming: utforming eller tilrettelegging av hovedløsningen i de fysiske forholdene slik at virksomhetens alminnelige funksjon kan benyttes av flest mulig.