Vedlegg I. Felles sikkerhetsindikatorer
- togsammenstøt, herunder sammenstøt med hindringer innenfor den frie profilen, - togavsporinger, - ulykker ved planoverganger, herunder ulykker der fotgjengere er innblandet, - personulykker forårsaket av rullende materiell i bevegelse, unntatt selvmord, - brann i rullende materiell, - annet.
- passasjerer (også i forhold til samlet antall passasjerkilometer og passasjertogkilometer), - personell, herunder underleverandørers personell, - brukere av planovergang, - uvedkommende personer som befinner seg ulovlig på jernbaneanlegg, - andre.
- ulykker hvor minst ett rullende materiell som frakter farlig gods, som definert i vedlegget, er involvert, - antallet ulykker som omfatter utslipp, under transport, av farlig gods.
- skinnebrudd, - solslyng, - signalfeil, - forbikjøring av stoppsignal, - hjulbrudd og akselbrudd på rullende materiell i drift.
- antall dødsfall og alvorlige personskader multiplisert med verdien av å forebygge en personulykke (Value of Preventing a casualty, VPC), - kostnaden ved miljøskader, - kostnaden ved skader på rullende materiell eller infrastruktur, - kostnaden ved forsinkelser som følge av ulykker.
a) planoverganger med aktiv sikring i form av: i) automatisk varsling mot veifarende, ii) automatisk sikring mot veifarende, iii) automatisk sikring og varsling mot veifarende, iv) automatisk sikring og varsling mot veifarende og sikring mot skinnegangen, v) manuell varsling mot veifarende, vi) manuell sikring mot veifarende, vii) manuell sikring og varsling mot veifarende,
b) planoverganger med passiv sikring.
Tillegg. Felles definisjoner av de felles sikkerhetsindikatorene og felles metoder for beregning av de økonomiske konsekvensene av ulykker
i) skiftende rullende materiell, ii) gjenstander som er fastmontert eller midlertidig befinner seg på eller nær sporet (unntatt ved planoverganger dersom de er mistet av kryssende kjøretøy eller bruker).
- lys- eller semaforsignaler ved sporet, som med farge eller stilling signaliserer fare, eller en stoppordre på linjer der et system for automatisk togstopp (ATCS) eller ATP-system ikke er i drift, - sluttpunktet i en sikkerhetsrelatert kjøretillatelse gitt av et ATCS- eller ATP-systemet, - bestemt punkt som er meddelt gjennom muntlig eller skriftlig godkjenning fastsatt i forskrift, - stoppskilt (sporstoppere er ikke inkludert) eller håndsignaler.
1. Egenverdien av sikkerhet: Verdien av betalingsviljen basert på undersøkelser av oppgitte preferanser gjennomført i de medlemsstatene denne verdien kommer til anvendelse. 2. Direkte og indirekte økonomiske kostnader: anslag over kostnadene beregnet i medlemsstatene, bestående av: - medisinske kostnader og rehabiliteringskostnader, - saksomkostninger, kostnader til politietterforskning eller privat etterforskning av sammenstøt, redningstjeneste og administrative kostnader ved forsikring, - produksjonstap: den verdien samfunnet setter på varer og tjenester som kunne ha blitt produsert av en person dersom vedkommende ikke var blitt utsatt for ulykken.
- estimatene skal være basert på et system for fastsettelse av verdien av redusert risiko for dødsfall i transportsektoren og følge en tilnærmingsmåte som bygger på betalingsviljen i henhold til oppgitte preferanser, - det utvalg av respondenter som benyttes for å fastsette verdiene, skal være representativt for den berørte befolkningen. Utvalget skal særlig gjenspeile fordelingen på alder/inntekt i tillegg til andre relevante samfunnsøkonomiske/demografiske kjennetegn ved befolkningen, - metode for å regne ut verdien av betalingsvilje: spørreundersøkelsen skal være utformet slik at spørsmålene er entydige/gir mening for respondentene.
VT | = | Den pengemessige verdien av innspart reisetid Verdien av tid for en togpassasjer (per time) VTP = [VT for jobbpendlere] * [Gjennomsnittlig prosentandel av jobbpendlere per år] + [VT for andre reisende] * [Gjennomsnittlig prosentandel andre reisende per år] VT målt i EUR per passasjer per time Verdien av tid for et godstog (per time) VTF = [VT for godstog] * [ tonn-km)/(tog-km)] VT måles i EUR per tonn gods per time Gjennomsnittlig antall tonn gods per tog per år = (tonn-km)/(tog-km) |
CM | = | Kostnaden ved 1 minutts forsinkelse for et tog Passasjertog CMP = K1 * (VTP /60) * [(passasjer-km)/(tog-km)] Gjennomsnittlig antall passasjerer per tog per år = (passasjer-km)/(tog-km) Godstog CMF = K2 * (VTF /60) Faktorene K1 og K2 ligger mellom verdien av tid og verdien av forsinkelse, beregnet gjennom preferanseundersøkelser, for å ta hensyn til at tap av tid som følge av forsinkelser oppfattes signifikant mer negativt enn normal reisetid. Kostnaden ved en ulykke = CMP * (antall minutter forsinkelse for passasjertog) + CMF * (antall minutter forsinkelse for godstog) |
- faktiske forsinkelser på jernbanelinjen der ulykken inntraff, - faktiske forsinkelser eller, om dette ikke lar seg beregne, beregnede forsinkelser på andre berørte linjer.
- Sikring i form av fysiske hindringer: - halve eller hele bommer, - grinder.
- Varsling i form av fastmontert utstyr ved planoverganger: - synlige anordninger: lyssignaler, - hørbare anordninger: klokker, horn, sirener, osv. - fysiske anordninger, f.eks. vibrasjoner på grunn av humper i veien.
1. «Planovergang med automatisk sikring og/eller varselsignal mot veifarende» betyr en planovergang der sikringen og/eller varselsignalet aktiveres av det kommende toget.
Slike planoverganger klassifiseres som:i) automatisk varsling mot veifarende, ii) automatisk sikring mot veifarende, iii) automatisk sikring og varsling mot veifarende, iv) automatisk sikring og varsling mot veifarende og sikring mot skinnegangen.
Med «sikring mot skinnegangen» menes et signal eller annet system for automatisk hastighetsovervåkning som bare tillater at et tog passerer dersom planovergangen er sikret mot veifarende og ingen er i ferd med å krysse sporet; dette siste kontrolleres ved bruk av overvåkning og/eller deteksjon av hindringer.
2. Med «planovergang med manuell sikring mot veifarende og/eller varsling» menes en planovergang der sikringen og/eller varslingen aktiveres manuelt og det ikke finnes et forriglet jernbanesignal som varsler toget om at det bare kan passere når sikringen og/eller varselet ved planovergangen er aktivert.
Slike planoverganger klassifiseres som:v) manuell varsling mot veifarende, vi) manuell sikring mot veifarende, vii) manuell sikring og varsling mot veifarende.