6.1Miljøets innvirkning på kjøretøyet6.1.1Miljøforhold med innvirkning på kjøretøyet6.1.1.1HøydeKjøretøy må oppfylle kravene knyttet til drift i aktuelle høyder over havet som fremgår av standarden EN 50125-1. De generelle kravene i TSI LOC & PAS punkt 4.2.6.1 og TSI WAG punkt 4.2.5 gjelder så langt det passer med hensyn til geografiske forhold.6.1.1.2TemperaturKjøretøy må konstrueres i henhold til klasse T2 i standarden EN 50125-1 (-40 + 35 °C).For kjøretøy som er konstruert for høyere minimumstemperaturer enn -40 °C, må driftsmessige begrensninger vurderes. De generelle kravene i TSI LOC & PAS punkt 4.2.6.1 og TSI WAG punkt 4.2.5 gjelder så langt det passer med hensyn til geografiske forhold.6.1.1.3FuktighetKravene i TSI LOC & PAS punkt 4.2.6.1.3 gjelder tilsvarende, men den maksimale temperatursvingningen som skal tas i betraktning skal være opp til 40 °C. Det skal finnes mulighet for drenering fra alle sikkerhetskritiske rom eller åpninger hvor det kan dannes kondens. Ved design og drift av elektriske systemer og bremsesystemer skal det tas hensyn til kondens og frysing. De generelle kravene i TSI LOC & PAS punkt 4.2.6.1, TSI WAG punkt 4.2.5 og CEN/TC 16251 gjelder så langt det passer med hensyn til geografiske forhold.6.1.1.4RegnKjøretøy må tåle de regnmengder som fremgår av standarden EN 50125-1 kapittel 4.6. De generelle kravene i TSI LOC & PAS punkt 4.2.6.1 og TSI WAG punkt 4.2.5 gjelder så langt det passer med hensyn til geografiske forhold.6.1.1.5Snø, is, og haglTrekkraftkjøretøy skal ha snøplog i henhold til punkt 2.1.1.Kjøretøyet skal vintertestes under alle påregnelige vinterforhold for å sikre normal drift uten restriksjoner. Frysing og isdannelse må kunne hindres ved oppvarming for å sikre normal drift av eksempelvis toalettank, vannforsyning, trykkluft for bremsesystemer, frontvindu, speil/videokameraer for sikt bakover m.m.Kravene i TSI LOC & PAS punkt 4.2.6.1.2 knyttet til vanskelige forhold gjelder tilsvarende. De generelle kravene i TSI LOC & PAS punkt 4.2.6.1 og TSI WAG punkt 4.2.5 gjelder så langt det passer med hensyn til geografiske forhold.6.1.1.6SolstrålingKjøretøy må tåle de strålebelastningene som fremgår av standarden EN 50125-1 kapittel 4.9.6.1.1.7Motstand mot forurensingKjøretøy skal tåle belastninger forårsaket av kjemiske stoffer og partikler med forurensende effekt under alle påregnelige driftsforhold.Aksepterte standarder skal legges til grunn, blant annet: EN 60721.6.1.2Aerodynamiske virkninger på kjøretøyet6.1.2.1Virkninger av sidevindVed design og konstruksjon av kjøretøy må det tas hensyn til påregnelige effekter av sidevind. Kravene i TSI LOC & PAS punkt 4.2.6.2.4 gjelder tilsvarende.Aksepterte standarder skal legges til grunn, blant annet: EN 50125, EN 14067.6.1.2.2Største trykkvariasjon i tunellerVed design og konstruksjon av kjøretøy må det tas hensyn til trykkvariasjoner som oppstår ved inn- og utkjøring av og passering av kjøretøy i tunneler. Kravene i TSI LOC & PAS punkt 4.2.6.2.3 gjelder tilsvarende.Aksepterte standarder skal legges til grunn, blant annet: EN 50125, EN 14067, UIC 660.6.2Kjøretøyets innvirkning på miljøet6.2.1Ytre utslipp6.2.1.1Utslipp fra toaletterDet er ikke tillatt å bruke åpne toalettsystemer i jernbanekjøretøy. Se ellers punkt 5.5 i dette vedlegget.6.2.1.2EksosutslippKravene i TSI LOC & PAS punkt 4.2.8.3 gjelder tilsvarende.Aksepterte standarder skal legges til grunn, blant annet: UIC 623 og 624. Forordning 2016/1628 gjelder tilsvarende.6.2.1.3Kjemisk utslipp og partikkelutslippIngen særlige krav gjelder.6.2.2Grenser for støyutslipp6.2.2.1Stasjonær støyvirkningStasjonær støyvirkning må ikke overstige det som er tillatt i henhold til TSI NOI punkt 4.2.1.Aksepterte standarder skal legges til grunn, blant annet: UIC 553, UIC 567 og UIC 651.6.2.2.2Virkning av startstøyStartstøy må ikke overstige det som er tillatt i henhold til TSI NOI punkt 4.2.2 og særtilfellet slik som beskrevet under punkt 7.3.2.3 bokstav (a), jf. forskrift 12. november 2015 nr. 1306 om gjennomføring av TSI NOI § 2 bokstav (a).6.2.2.3ForbikjøringsstøyForbikjøringsstøy må ikke overstige det som er tillatt i henhold til TSI NOI punkt 4.2.3 og særtilfellet slik som beskrevet under punkt 7.3.2.4 bokstav (a) jf. forskrift 12. november 2015 nr. 1306 om gjennomføring av TSI NOI § 2 bokstav (b).6.2.3Grenser for virkning av aerodynamiske belastninger6.2.3.1Trykkbølger i fronten av togetKravene i TSI LOC & PAS punkt 4.2.6.2.2 gjelder tilsvarende. Aksepterte standarder skal legges til grunn, blant annet: UIC 660.6.2.3.2Aerodynamisk innvirkning på passasjerer/materialer på plattformKravene i TSI LOC & PAS punkt 4.2.6.2.1 gjelder tilsvarende.Aksepterte standarder skal legges til grunn, blant annet: UIC 660.6.2.3.3Aerodynamisk innvirkning på sporarbeidereKravene i TSI LOC & PAS punkt 4.2.6.2.1 gjelder tilsvarende. Aksepterte standarder skal legges til grunn, blant annet: UIC 660.6.2.3.4Oppløfting og utslynging av ballast til tilstøtende områderSe punkt 6.1.1.7. Ved beregning av kjøretøys virkninger på ballast må man ta hensyn til at nominell fraksjon for ballast i Norge er 25 til 63 mm.