Til startsiden

Vedlegg II. Prinsipper for ytelsesordningen nevnt i § 6-6

Ytelsesordningen nevnt i § 6-6 skal bygge på følgende prinsipper:
  • a.
    For å oppnå et avtalt ytelsesnivå uten å bringe en tjenestes økonomiske levedyktighet i fare skal infrastrukturforvalteren avtale med søkeren de viktigste parametrene for ytelsesordningen, særlig verdien av forsinkelser, terskelverdiene for skyldige beløp i henhold til ytelsesordningen både med hensyn til individuelle togavganger og alle togavganger hos et jernbaneforetak i en gitt periode.
  • b.
    Infrastrukturforvalteren skal meddele jernbaneforetaket ruteplanen, som skal anvendes som grunnlag for beregning av forsinkelser, minst fem dager før togets avgang. Infrastrukturforvalteren kan benytte en kortere meldingsfrist i tilfelle av force majeure eller sen endring av ruteplanen.
  • c.
    Alle forsinkelser skal tilskrives en av følgende kategorier og underkategorier:
    • 1.
      håndtering av drift/planlegging som kan tilskrives infrastrukturforvalteren
      • 1.1
        utarbeidelse av kjøreplan
      • 1.2
        togsammensetning
      • 1.3
        feil i driftsprosedyre
      • 1.4
        feil anvendelse av prioritetsreglene
      • 1.5
        personale
      • 1.6
        andre årsaker
    • 2.
      jernbaneinfrastrukturanlegg som kan tilskrives infrastrukturforvalteren
      • 2.1
        signalanlegg
      • 2.2
        signalanlegg ved planoverganger
      • 2.3
        telekommunikasjonsanlegg
      • 2.4
        strømforsyningsutstyr
      • 2.5
        spor
      • 2.6
        strukturer
      • 2.7
        personale
      • 2.8
        andre årsaker
    • 3.
      årsaker knyttet til anleggsarbeid som kan tilskrives infrastrukturforvalteren
      • 3.1
        planlagt anleggsarbeid
      • 3.2
        uregelmessigheter ved utførelsen av anleggsarbeid
      • 3.3
        redusert hastighet på grunn av defekt spor
      • 3.4
        andre årsaker
    • 4.
      årsaker som kan tilskrives andre infrastrukturforvaltere
      • 4.1
        forårsaket av foregående infrastrukturforvalter
      • 4.2
        forårsaket av neste infrastrukturforvalter
    • 5.
      kommersielle årsaker som kan tilskrives jernbaneforetaket
      • 5.1
        overskridelse av stopptid
      • 5.2
        anmodning fra jernbaneforetaket
      • 5.3
        lasteoperasjoner
      • 5.4
        uregelmessigheter ved lasting
      • 5.5
        klargjøring av tog
      • 5.6
        personale
      • 5.7
        andre årsaker
    • 6.
      rullende materiell som kan tilskrives jernbaneforetaket
      • 6.1
        planlegging av vaktliste/omlegging av vaktliste
      • 6.2
        togsammensetning som utføres av jernbaneforetak
      • 6.3
        problemer som påvirker passasjervogner (persontransport)
      • 6.4
        problemer som påvirker godsvogner (godstransport)
      • 6.5
        problemer som påvirker vogner, lokomotiver og motorvogner
      • 6.6
        personale
      • 6.7
        andre årsaker
    • 7.
      årsaker som kan tilskrives andre jernbaneforetak
      • 7.1
        forårsaket av neste jernbaneforetak
      • 7.2
        forårsaket av foregående jernbaneforetak
    • 8.
      utenforliggende årsaker som verken kan tilskrives infrastrukturforvalteren eller jernbaneforetaket
      • 8.1
        streik
      • 8.2
        administrative formaliteter
      • 8.3
        ytre påvirkning
      • 8.4
        konsekvenser av værforhold og naturlige årsaker
      • 8.5
        forsinkelser som skyldes ytre årsaker på etterfølgende nett
      • 8.6
        andre årsaker
    • 9.
      sekundære årsaker som verken kan tilskrives infrastrukturforvalteren eller jernbaneforetaket
      • 9.1
        farlige hendelser, ulykker og farer
      • 9.2
        opptatt spor på grunn av togets forsinkelse
      • 9.3
        opptatt spor på grunn av et annet togs forsinkelse
      • 9.4
        omløpstid
      • 9.5
        forbindelse
      • 9.6
        behov for ytterligere undersøkelser.