Forskrift om taubaner
Innhold
- Introduksjon
- Del I. Generelle bestemmelser
- Del II. Drift, driftskontroller og vedlikehold
- Del III. Bestemmelser om tilgjengeliggjøring på markedet av og fri bevegelse for delsystemer og sikkerhetskomponenter til taubaner for persontransport. Krav til utforming, bygging og ibruktaking av nye taubaneanlegg
- Del IV. Felles krav til taubaner for persontransport som er godkjent etter reglene som gjaldt før 3. mai 2004 og godstaubaner
- Del V. Tilleggskrav som gjelder enkelte kategorier taubaner for persontransport som er godkjent etter reglene som gjaldt før 3. mai 2004 og godstaubaner
- Del VI. Krav til kabelkraner
- Del VII. Forskjellige bestemmelser
- Vedlegg til forskriften Del III (Opphevet)
- Forordninger
EØS-henvisninger: EØS-avtalen vedlegg II kap. XXIV nr. 1e (forordning (EU) 2016/424).
Endret ved forskrifter 19 april 2018 nr. 618, 27 juni 2018 nr. 1093.
Oppheves ved forskrift 20 des 2022 nr. 2383 (i kraft 1 juli 2023).
Del I. Generelle bestemmelser
§ 1-1.Formål
§ 1-1.Formål
§ 1-2.Virkeområde
§ 1-2.Virkeområde
a. taubaner omfattet av artikkel 2 nr. 2 i vedlegget til del III i denne forskriften. b. godstaubaner som er to kilometer eller kortere eller som går over egen grunn, eller c. kabelkraner for godstransport som er to kilometer eller kortere eller går over egen grunn.
§ 1-3.Definisjoner
§ 1-3.Definisjoner
a. Taubane: anlegg konstruert, produsert, montert og tatt i bruk for det formål å transportere personer eller gods i vogner eller med trekkinnretninger som bæres av og/ eller beveges med tau plassert i eller langs en trasé. b. Godstaubane: taubane beregnet for transport av gods. c. Taubanevirksomhet: foretak, enkeltpersonforetak eller forvaltningsorgan som har driftstillatelse for en eller flere taubaner. d. Driftstillatelse: tillatelse til å drive taubane, jf. taubaneloven § 6. e. Driftsleder: leder for driften av taubane. f. Taubaneulykke: en uønsket eller plutselig hendelse eller en bestemt rekke slike hendelser som har skadelige følger som fører til død eller alvorlig personskade, betydelige materielle skader på eiendom eller på miljø, og alle andre lignende ulykker. g. Alvorlig taubanehendelse: en uønsket hendelse som under litt andre omstendigheter kunne ha ført til en taubaneulykke. h. Taubanehendelse: enhver annen hendelse enn en ulykke, som har sammenheng med driften og som innvirker på driftssikkerheten.
§ 1-4.Myndighetene
§ 1-4.Myndighetene
§ 1-5.Tilsyn med omsetning av delsystemer og sikkerhetskomponenter (markedstilsyn)
§ 1-5.Tilsyn med omsetning av delsystemer og sikkerhetskomponenter (markedstilsyn)
§ 2-1.Ansvar for taubanevirksomheten
§ 2-1.Ansvar for taubanevirksomheten
§ 2-2.Driftstillatelse og varsel ved endringer av betydning for driftstillatelsen
§ 2-2.Driftstillatelse og varsel ved endringer av betydning for driftstillatelsen
§ 2-3.Søknad om driftstillatelse
§ 2-3.Søknad om driftstillatelse
§ 2-4.Fjerning av taubane
§ 2-4.Fjerning av taubane
§ 2-5.Forsikringsplikt
§ 2-5.Forsikringsplikt
a. Virksomheter som har driftstillatelse for ett eller flere skitau skal minst være forsikret med en dekning på 200 G. b. Virksomheter som har driftstillatelse for ett eller flere skitrekk skal minst være forsikret med en dekning på 400 G. c. Virksomheter som har driftstillatelse for en eller flere godstaubaner skal minst være forsikret med en dekning på 200 G.
§ 2-6.Varslingsplikt om taubaneulykke og alvorlig taubanehendelse
§ 2-6.Varslingsplikt om taubaneulykke og alvorlig taubanehendelse
§ 2-7.Rapporteringsplikt om taubaneulykke, alvorlig taubanehendelse og taubanehendelse
§ 2-7.Rapporteringsplikt om taubaneulykke, alvorlig taubanehendelse og taubanehendelse
§ 2-8.Årsrapport
§ 2-8.Årsrapport
§ 2-9.Forbud mot overdragelse o.l.
§ 2-9.Forbud mot overdragelse o.l.
§ 2-10.Krav om sikkerhetsstyringssystem (internkontroll)
§ 2-10.Krav om sikkerhetsstyringssystem (internkontroll)
§ 2-11.Krav til sikkerhetsstyringssystem
§ 2-11.Krav til sikkerhetsstyringssystem
a. Bestemmelser om hvordan sikkerhetsmessig risiko forbundet med driften av virksomheten skal identifiseres og følges opp. b. Bestemmelser om kontroll, drift og vedlikehold som sikrer tilfredsstillende sikkerhet. c. Krav til kompetanse for personell som har oppgaver som kan påvirke sikkerheten, herunder krav til kompetanse om førstehjelp og redning. Statens jernbanetilsyn kan fastsette minstekrav til kompetanse hos redningspersonell. d. Beskrivelse av hvordan ansvar og myndighet er fordelt i virksomhetens organisasjon, herunder instrukser for driftsleder og annet operativt personell. e. Beredskapsplan for nødsituasjoner og andre situasjonen som kan true sikkerheten. Planen skal minst inneholde: 1. Varslingsliste (intern og ekstern). 2. Oversikt over utstyr for førstehjelp og redning og plassering av dette. 3. Detaljert redningsplan og rutiner for planlegging og gjennomføring av regelmessige redningsøvelser fra svevebaner og kabelbaner med etterfølgende evaluering og oppfølging. 4. For svevebaner og kabelbaner skal det foreligge oversikt over kommunikasjonsutstyr, utstyr for evakuering eller nedfiring av passasjerer samt plassering av utstyret.
f. Rutiner for registrering og oppfølging av taubaneulykke, alvorlig taubanehendelse og taubanehendelse. Rutinene skal omfatte umiddelbare tiltak for å redusere virkningene av ulykken eller hendelsen, samt undersøke årsak og fastsette tiltak for å hindre gjentagelse.
§ 2-12.Kjørerom, vaktrom eller område for vakt
§ 2-12.Kjørerom, vaktrom eller område for vakt
Kapittel 1. Innledende bestemmelser
§ 1-1.Formål
§ 1-2.Virkeområde
a. taubaner omfattet av artikkel 2 nr. 2 i vedlegget til del III i denne forskriften. b. godstaubaner som er to kilometer eller kortere eller som går over egen grunn, eller c. kabelkraner for godstransport som er to kilometer eller kortere eller går over egen grunn.
§ 1-3.Definisjoner
a. Taubane: anlegg konstruert, produsert, montert og tatt i bruk for det formål å transportere personer eller gods i vogner eller med trekkinnretninger som bæres av og/ eller beveges med tau plassert i eller langs en trasé. b. Godstaubane: taubane beregnet for transport av gods. c. Taubanevirksomhet: foretak, enkeltpersonforetak eller forvaltningsorgan som har driftstillatelse for en eller flere taubaner. d. Driftstillatelse: tillatelse til å drive taubane, jf. taubaneloven § 6. e. Driftsleder: leder for driften av taubane. f. Taubaneulykke: en uønsket eller plutselig hendelse eller en bestemt rekke slike hendelser som har skadelige følger som fører til død eller alvorlig personskade, betydelige materielle skader på eiendom eller på miljø, og alle andre lignende ulykker. g. Alvorlig taubanehendelse: en uønsket hendelse som under litt andre omstendigheter kunne ha ført til en taubaneulykke. h. Taubanehendelse: enhver annen hendelse enn en ulykke, som har sammenheng med driften og som innvirker på driftssikkerheten.
§ 1-4.Myndighetene
§ 1-5.Tilsyn med omsetning av delsystemer og sikkerhetskomponenter (markedstilsyn)
Kapittel 2. Generelle krav til taubanevirksomheten
§ 2-1.Ansvar for taubanevirksomheten
§ 2-2.Driftstillatelse og varsel ved endringer av betydning for driftstillatelsen
§ 2-3.Søknad om driftstillatelse
§ 2-4.Fjerning av taubane
§ 2-5.Forsikringsplikt
a. Virksomheter som har driftstillatelse for ett eller flere skitau skal minst være forsikret med en dekning på 200 G. b. Virksomheter som har driftstillatelse for ett eller flere skitrekk skal minst være forsikret med en dekning på 400 G. c. Virksomheter som har driftstillatelse for en eller flere godstaubaner skal minst være forsikret med en dekning på 200 G.
§ 2-6.Varslingsplikt om taubaneulykke og alvorlig taubanehendelse
§ 2-7.Rapporteringsplikt om taubaneulykke, alvorlig taubanehendelse og taubanehendelse
§ 2-8.Årsrapport
§ 2-9.Forbud mot overdragelse o.l.
§ 2-10.Krav om sikkerhetsstyringssystem (internkontroll)
§ 2-11.Krav til sikkerhetsstyringssystem
a. Bestemmelser om hvordan sikkerhetsmessig risiko forbundet med driften av virksomheten skal identifiseres og følges opp. b. Bestemmelser om kontroll, drift og vedlikehold som sikrer tilfredsstillende sikkerhet. c. Krav til kompetanse for personell som har oppgaver som kan påvirke sikkerheten, herunder krav til kompetanse om førstehjelp og redning. Statens jernbanetilsyn kan fastsette minstekrav til kompetanse hos redningspersonell. d. Beskrivelse av hvordan ansvar og myndighet er fordelt i virksomhetens organisasjon, herunder instrukser for driftsleder og annet operativt personell. e. Beredskapsplan for nødsituasjoner og andre situasjonen som kan true sikkerheten. Planen skal minst inneholde: 1. Varslingsliste (intern og ekstern). 2. Oversikt over utstyr for førstehjelp og redning og plassering av dette. 3. Detaljert redningsplan og rutiner for planlegging og gjennomføring av regelmessige redningsøvelser fra svevebaner og kabelbaner med etterfølgende evaluering og oppfølging. 4. For svevebaner og kabelbaner skal det foreligge oversikt over kommunikasjonsutstyr, utstyr for evakuering eller nedfiring av passasjerer samt plassering av utstyret.
f. Rutiner for registrering og oppfølging av taubaneulykke, alvorlig taubanehendelse og taubanehendelse. Rutinene skal omfatte umiddelbare tiltak for å redusere virkningene av ulykken eller hendelsen, samt undersøke årsak og fastsette tiltak for å hindre gjentagelse.
§ 2-12.Kjørerom, vaktrom eller område for vakt
Del II. Drift, driftskontroller og vedlikehold
§ 3-1.Generelle krav til driftspersonellet
§ 3-1.Generelle krav til driftspersonellet
§ 3-2.Driftsleder
§ 3-2.Driftsleder
§ 3-3.Bemanningskrav for taubaner
§ 3-3.Bemanningskrav for taubaner
a. Skitau og skitrekk skal ha en kjører ved påstigningsplass, eller på avstigningsplass dersom dette er sikkerhetsmessig akseptabelt. b. Stolheiser og småkabinbaner skal ha vakt ved påstigningsplasser og avstigningsplasser. En av vaktene kan være kjører. c. Totausbaner skal ha kjører i en kabin og en vakt i den andre kabinen dersom den har passasjerer, med mindre banen er bygget med et annet bemanningskrav. d. Driftsleder eller stedfortredende driftsleder skal under drift være til stede ved svevebanen eller i umiddelbar nærhet av denne, for blant annet å kunne iverksette redningsaksjoner. e. Kabelbaner for offentlig persontransport skal ha vognfører i hvert togsett.
§ 3-4.Kjørers oppgaver
§ 3-4.Kjørers oppgaver
§ 3-5.Vaktens oppgaver
§ 3-5.Vaktens oppgaver
§ 3-6.Krav til informasjon og kommunikasjon
§ 3-6.Krav til informasjon og kommunikasjon
§ 3-7.Beredskap for svevebaner og kabelbaner
§ 3-7.Beredskap for svevebaner og kabelbaner
§ 3-8.Redningsøvelser for svevebaner og kabelbaner
§ 3-8.Redningsøvelser for svevebaner og kabelbaner
§ 3-9.Brannslukningsutstyr
§ 3-9.Brannslukningsutstyr
§ 3-10.Førstehjelpsutstyr
§ 3-10.Førstehjelpsutstyr
§ 3-11.Driftskontroll
§ 3-11.Driftskontroll
§ 3-12.Magnetinduktiv prøving
§ 3-12.Magnetinduktiv prøving
§ 3-13.Vedlikehold
§ 3-13.Vedlikehold
§ 3-14.Skilting
§ 3-14.Skilting
Kapittel 3. Krav til drift, driftskontroller og vedlikehold av taubaner
§ 3-1.Generelle krav til driftspersonellet
§ 3-2.Driftsleder
§ 3-3.Bemanningskrav for taubaner
a. Skitau og skitrekk skal ha en kjører ved påstigningsplass, eller på avstigningsplass dersom dette er sikkerhetsmessig akseptabelt. b. Stolheiser og småkabinbaner skal ha vakt ved påstigningsplasser og avstigningsplasser. En av vaktene kan være kjører. c. Totausbaner skal ha kjører i en kabin og en vakt i den andre kabinen dersom den har passasjerer, med mindre banen er bygget med et annet bemanningskrav. d. Driftsleder eller stedfortredende driftsleder skal under drift være til stede ved svevebanen eller i umiddelbar nærhet av denne, for blant annet å kunne iverksette redningsaksjoner. e. Kabelbaner for offentlig persontransport skal ha vognfører i hvert togsett.
§ 3-4.Kjørers oppgaver
§ 3-5.Vaktens oppgaver
§ 3-6.Krav til informasjon og kommunikasjon
§ 3-7.Beredskap for svevebaner og kabelbaner
§ 3-8.Redningsøvelser for svevebaner og kabelbaner
§ 3-9.Brannslukningsutstyr
§ 3-10.Førstehjelpsutstyr
§ 3-11.Driftskontroll
§ 3-12.Magnetinduktiv prøving
§ 3-13.Vedlikehold
§ 3-14.Skilting
Del III. Bestemmelser om tilgjengeliggjøring på markedet av og fri bevegelse for delsystemer og sikkerhetskomponenter til taubaner for persontransport. Krav til utforming, bygging og ibruktaking av nye taubaneanlegg
§ 4-1.
§ 4-1.
§ 4-2.
§ 4-2.
§ 5-1.(Opphevet)
§ 5-1.(Opphevet)
§ 5-2.(Opphevet)
§ 5-2.(Opphevet)
§ 5-3.(Opphevet)
§ 5-3.(Opphevet)
§ 5-4.(Opphevet)
§ 5-4.(Opphevet)
§ 5-5.(Opphevet)
§ 5-5.(Opphevet)
§ 6-1.(Opphevet)
§ 6-1.(Opphevet)
§ 6-2.(Opphevet)
§ 6-2.(Opphevet)
§ 6-3.(Opphevet)
§ 6-3.(Opphevet)
§ 6-4.(Opphevet)
§ 6-4.(Opphevet)
§ 6-5.(Opphevet)
§ 6-5.(Opphevet)
§ 7-1.(Opphevet)
§ 7-1.(Opphevet)
§ 7-2.(Opphevet)
§ 7-2.(Opphevet)
§ 8-1.(Opphevet)
§ 8-1.(Opphevet)
§ 9-1.(Opphevet)
§ 9-1.(Opphevet)
§ 9-2.(Opphevet)
§ 9-2.(Opphevet)
Kapittel 4.
§ 4-1.
§ 4-2.
Kapittel 5. (Opphevet)
§ 5-1.(Opphevet)
§ 5-2.(Opphevet)
§ 5-3.(Opphevet)
§ 5-4.(Opphevet)
§ 5-5.(Opphevet)
Kapittel 6. (Opphevet)
§ 6-1.(Opphevet)
§ 6-2.(Opphevet)
§ 6-3.(Opphevet)
§ 6-4.(Opphevet)
§ 6-5.(Opphevet)
Kapittel 7. (Opphevet)
§ 7-1.(Opphevet)
§ 7-2.(Opphevet)
Kapittel 8. (Opphevet)
§ 8-1.(Opphevet)
Kapittel 9. (Opphevet)
§ 9-1.(Opphevet)
§ 9-2.(Opphevet)
Del IV. Felles krav til taubaner for persontransport som er godkjent etter reglene som gjaldt før 3. mai 2004 og godstaubaner
§ 10-1.Teknisk tilstand
§ 10-1.Teknisk tilstand
§ 10-2.Generelle tekniske krav
§ 10-2.Generelle tekniske krav
a. Høyden fra belastet eller ubelastet stolsete til bakken eller snøoverflaten skal med god margin være tilstrekkelig til at stolens laveste del, som regel fotbøylen, ikke kan berøre bakken eller snødekket. b. Adkomster til og fra selve stolområdet, skal være atskilt fra hverandre, og de må ikke krysse gjennomfartsområdet for stolene. Det skal være tydelig merking.
§ 10-3.Oppbevaring av dokumentasjon
§ 10-3.Oppbevaring av dokumentasjon
§ 10-4.Krav til materialer, konstruksjon og utrustning
§ 10-4.Krav til materialer, konstruksjon og utrustning
§ 10-5.Sporvidde, klaringer og avstander
§ 10-5.Sporvidde, klaringer og avstander
§ 10-6.Tauenes opplagersikkerhet i mastene
§ 10-6.Tauenes opplagersikkerhet i mastene
§ 10-7.Stasjoner, drivmaskineri og bremser
§ 10-7.Stasjoner, drivmaskineri og bremser
§ 10-8.Utstyr i master
§ 10-8.Utstyr i master
§ 10-9.Kjørehastighet og tillatt kapasitet
§ 10-9.Kjørehastighet og tillatt kapasitet
§ 10-10.Klemmer
§ 10-10.Klemmer
§ 10-11.Bærende konstruksjoner
§ 10-11.Bærende konstruksjoner
§ 10-12.Elektrotekniske innretninger og sikkerhetsinnretninger
§ 10-12.Elektrotekniske innretninger og sikkerhetsinnretninger
§ 10-13.Spesielle inspeksjoner
§ 10-13.Spesielle inspeksjoner
a. Første spesielle inspeksjon: Senest innen 22 500 driftstimer eller 15 år etter første idriftssettelse. b. Andre spesielle inspeksjon. Senest innen 15 000 driftstimer eller ti år etter første spesielle inspeksjon. c. Tredje og etterfølgende spesielle inspeksjoner: Senest innen 7500 driftstimer eller fem år etter forrige spesielle inspeksjon. d. For bærende konstruksjoner skal spesielle inspeksjoner utføres hvert 15. år eller senest innen 22 500 driftstimer.
§ 11-1.Hva kravene gjelder for
§ 11-1.Hva kravene gjelder for
§ 11-2.Anvendelse av ståltau
§ 11-2.Anvendelse av ståltau
§ 11-3.Stramming av ståltau
§ 11-3.Stramming av ståltau
§ 11-4.Reparasjon og utskifting av ståltau
§ 11-4.Reparasjon og utskifting av ståltau
D = taudiameteren
Reduksjon % | Målelengde | Reduksjon % | Målelengde | Reduksjon % | Målelengde | Tillegg | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bæretau | |||||||
- lukket | 10 | 180xD | 5 | 30xD | Trådbrudd i profiltråder som ligger ved siden av hverandre skal ha en minsteavstand på 18xD. | ||
- partspiral | 20 | 180xD | 10 | 40xD | Partspiraltau skal i en part ha maksimalt 35 % tverrsnittsreduk-sjon på grunn av trådbrudd over en lengde på 4xD. | ||
Trekk-, balanse- og bære-trekktau | 25 | 500xD | 10 | 40xD | 6 | 6xD | Parttau skal i en part ha maksimalt 35 % tverrsnittsreduk- sjon på grunn av trådbrudd over en lengde på 6xD. |
Strammetau | 8 | 40xD | 4 | 6xD | Som over. | ||
Trekktau for kabelbaner | 20 | 40xD | 10 | 6xD | Som over. | ||
Trekktau for skitrekk | 25 | 500xD | 10 | 6xD | Som over. |
a. Antall trådbrudd. Flere brudd på en og samme tråd skal bare regnes med en gang. Som brukket tråd regnes også med tråd som er løs, har synlig sprekk eller er revet ut av sin plass i tautverrsnittet, og b. Tverrsnittsreduksjon på grunn av slitasje og korrosjon. For hver tråd skal det regnes med den største reduksjon over referanselengden.
§ 11-5.Forhaling av bæretau
§ 11-5.Forhaling av bæretau
§ 11-6.Spleising og reparasjon av ståltau
§ 11-6.Spleising og reparasjon av ståltau
§ 11-7.Utførelse av spleising
§ 11-7.Utførelse av spleising
§ 11-8.Endefester for ståltau
§ 11-8.Endefester for ståltau
Kapittel 10. Felles krav til taubaner
§ 10-1.Teknisk tilstand
§ 10-2.Generelle tekniske krav
a. Høyden fra belastet eller ubelastet stolsete til bakken eller snøoverflaten skal med god margin være tilstrekkelig til at stolens laveste del, som regel fotbøylen, ikke kan berøre bakken eller snødekket. b. Adkomster til og fra selve stolområdet, skal være atskilt fra hverandre, og de må ikke krysse gjennomfartsområdet for stolene. Det skal være tydelig merking.
§ 10-3.Oppbevaring av dokumentasjon
§ 10-4.Krav til materialer, konstruksjon og utrustning
§ 10-5.Sporvidde, klaringer og avstander
§ 10-6.Tauenes opplagersikkerhet i mastene
§ 10-7.Stasjoner, drivmaskineri og bremser
§ 10-8.Utstyr i master
§ 10-9.Kjørehastighet og tillatt kapasitet
§ 10-10.Klemmer
§ 10-11.Bærende konstruksjoner
§ 10-12.Elektrotekniske innretninger og sikkerhetsinnretninger
§ 10-13.Spesielle inspeksjoner
a. Første spesielle inspeksjon: Senest innen 22 500 driftstimer eller 15 år etter første idriftssettelse. b. Andre spesielle inspeksjon. Senest innen 15 000 driftstimer eller ti år etter første spesielle inspeksjon. c. Tredje og etterfølgende spesielle inspeksjoner: Senest innen 7500 driftstimer eller fem år etter forrige spesielle inspeksjon. d. For bærende konstruksjoner skal spesielle inspeksjoner utføres hvert 15. år eller senest innen 22 500 driftstimer.
Kapittel 11. Krav til ståltau
§ 11-1.Hva kravene gjelder for
§ 11-2.Anvendelse av ståltau
§ 11-3.Stramming av ståltau
§ 11-4.Reparasjon og utskifting av ståltau
D = taudiameteren
Reduksjon % | Målelengde | Reduksjon % | Målelengde | Reduksjon % | Målelengde | Tillegg | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bæretau | |||||||
- lukket | 10 | 180xD | 5 | 30xD | Trådbrudd i profiltråder som ligger ved siden av hverandre skal ha en minsteavstand på 18xD. | ||
- partspiral | 20 | 180xD | 10 | 40xD | Partspiraltau skal i en part ha maksimalt 35 % tverrsnittsreduk-sjon på grunn av trådbrudd over en lengde på 4xD. | ||
Trekk-, balanse- og bære-trekktau | 25 | 500xD | 10 | 40xD | 6 | 6xD | Parttau skal i en part ha maksimalt 35 % tverrsnittsreduk- sjon på grunn av trådbrudd over en lengde på 6xD. |
Strammetau | 8 | 40xD | 4 | 6xD | Som over. | ||
Trekktau for kabelbaner | 20 | 40xD | 10 | 6xD | Som over. | ||
Trekktau for skitrekk | 25 | 500xD | 10 | 6xD | Som over. |
a. Antall trådbrudd. Flere brudd på en og samme tråd skal bare regnes med en gang. Som brukket tråd regnes også med tråd som er løs, har synlig sprekk eller er revet ut av sin plass i tautverrsnittet, og b. Tverrsnittsreduksjon på grunn av slitasje og korrosjon. For hver tråd skal det regnes med den største reduksjon over referanselengden.
§ 11-5.Forhaling av bæretau
§ 11-6.Spleising og reparasjon av ståltau
§ 11-7.Utførelse av spleising
§ 11-8.Endefester for ståltau
Del V. Tilleggskrav som gjelder enkelte kategorier taubaner for persontransport som er godkjent etter reglene som gjaldt før 3. mai 2004 og godstaubaner
§ 12-1.Utforming av kjøretøy
§ 12-1.Utforming av kjøretøy
§ 12-2.Vern mot avsporing
§ 12-2.Vern mot avsporing
§ 12-3.På- og avstigning
§ 12-3.På- og avstigning
§ 13-1.Generelle krav
§ 13-1.Generelle krav
§ 13-2.Tau
§ 13-2.Tau
§ 13-3.På- og avstigning
§ 13-3.På- og avstigning
§ 13-4.Medbringere
§ 13-4.Medbringere
§ 13-5.Bremser
§ 13-5.Bremser
§ 13-6.Krav til maksimum rotasjon av skitau
§ 13-6.Krav til maksimum rotasjon av skitau
§ 14-1.Medbringere
§ 14-1.Medbringere
§ 14-2.Bremser
§ 14-2.Bremser
§ 14-3.Vern mot avsporing
§ 14-3.Vern mot avsporing
§ 14-4.Stoppinnretninger
§ 14-4.Stoppinnretninger
§ 15-1.Kjøretøy
§ 15-1.Kjøretøy
§ 15-2.Bremser
§ 15-2.Bremser
§ 15-3.Kjørerom
§ 15-3.Kjørerom
§ 15-4.Kjørehastighet
§ 15-4.Kjørehastighet
§ 15-5.Betjening av bane i drift
§ 15-5.Betjening av bane i drift
§ 15-6.Oppslag
§ 15-6.Oppslag
§ 15-7.På- og avstigning
§ 15-7.På- og avstigning
§ 16-1.Generelle krav
§ 16-1.Generelle krav
§ 16-2.På- og avstigning
§ 16-2.På- og avstigning
§ 16-3.Kjøretøy
§ 16-3.Kjøretøy
§ 16-4.Bremser
§ 16-4.Bremser
- ved brudd i trekktau, - ved svikt i bremsens utløsersystem, - ved 25 % hastighet over høyeste tillatte på kjøretøy.
§ 16-5.Kjørerom
§ 16-5.Kjørerom
§ 16-6.Oppslag
§ 16-6.Oppslag
§ 17-1.Konstruksjon og dimensjonering
§ 17-1.Konstruksjon og dimensjonering
§ 17-2.Bremser
§ 17-2.Bremser
§ 17-3.Dokumentasjon ved søknad om driftstillatelse
§ 17-3.Dokumentasjon ved søknad om driftstillatelse
a. Oversiktstegning som viser anleggets vertikaltrasé (profil) med tauføring, stasjoner og master. Det skal benyttes en målestokk ikke mindre enn 1:1000. På tegningen skal angis: 1. Høyde- og lengdekoordinater for topp av mastefundamenter, driv- og vendeskiver og opplagringspunkter for bære-, trekk- og balansetau, 2. Nyttelast.
b. Beregning av bære-, trekk- og balansetau, hellnings- og brytningsvinkler, opplagertrykk i master, pilhøyder og motvektbevegelse. Spesifikasjon av bæretau, trekk- og balansetau med angivelse av: taufabrikat, taudiameter, taukonstruksjon, nominell strekkfasthet av tråder, minimum effektiv bruddlast og masse pr. lengdeenhet. For bæretau som ikke er strammet med motvekt skal E-modul angis. c. Beregning av sikkerhet mot glidning av trekktauet på drivskiven. d. Stasjoner 1. Sammenstillingstegninger 2. Detaljtegninger av: - Kraftoverførende deler mellom drivmaskineri og drivskive - Driv-, vende- og ledeskiver - Bremser - Bærende stålkonstruksjoner - Fundamentering - Forankring av bæretau.
3. Styrkeberegning av de i punkt 2. angitte deler. For roterende aksler skal det foreligge utmattingsberegninger.
e. Strammeanordning 1. Sammenstillingstegning(er) med spesifikasjon av strammetau og tyngde av motvekt for bæretau og trekktau. Hvis det benyttes andre strammeanordninger enn motvekt (f.eks. hydraulisk stramming): - Systembeskrivelse og konstruksjonstegninger med spesifikasjoner.
Spesifikasjon av strammetau skal omfatte: - Taufabrikant, taudiameter, taukonstruksjon, nominell strekkfasthet i tråder og spesifisert minste effektive bruddlast.
2. Konstruksjonstegninger av opphengingsanordninger, bærende stålkonstruksjoner og tauskiver. 3. Styrkeberegninger.
f. Master 1. Konstruksjonstegninger med detaljer av skivebatterier og bæretausko. 2. Fundamenttegninger. 3. Styrkeberegninger.
g. Løpeverk, hengestell, vogn 1. Sammenstillingstegninger av løpeverk, hengestell og vogn med angivelse av hoveddimensjoner og vekter. 2. Konstruksjonstegninger av løpeverk, hengestell og vogn og forbindelse mellom trekktau og hengestell. 3. Styrkeberegning av de i punkt 2. angitte deler. 4. Beregning av vindhastighet som gir ubelastet vogn et utsving på 12° på tvers av banen.
h. Elektrisk utstyr Prinsipp- og koblingsskjema med spesifikasjoner for det elektriske utstyret. i. Hydraulisk utstyr Systemtegninger og spesifikasjoner av hydraulisk utstyr med styrkeberegning. j. Sikkerhetsstyringssystem På tegningene skal det angis materialkvaliteter og eventuell ikke-destruktiv prøving av materialet. For sveiste forbindelser skal angis sveisemetode og tilsettingsmaterialer, eventuell varmebehandling etter sveising og omfang av eventuell ikke-destruktiv prøving.
§ 17-4.Kontroll av ståltau
§ 17-4.Kontroll av ståltau
Reduksjon % | Målelengde | Reduksjon % | Målelengde | Reduksjon % | Målelengde | Tillegg | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bæretau | |||||||
- lukket | 10 | 180xD | 5 | 30xD | Trådbrudd i profiltråder som ligger ved siden av hverandre skal ha en minsteavstand på 18xD. | ||
- partspiral | 20 | 180xD | 10 | 20xD | Partspiraltau skal i en part ha maksimalt 35 % tverrsnittsreduk-sjon på grunn av trådbrudd over en lengde på 4xD. | ||
spiraltau | 10 | Alle trådbrudd i yttertråder over hele taulengden skal medregnes. | |||||
Trekk- og balansetau | 25 | 500xD | 10 | 40xD | 6 | 6xD | Som over. |
Strammetau | 8 | 40xD | 4 | 6xD | Som over. |
Kapittel 12. Tilleggskrav til stolheiser som er godkjent etter reglene som gjaldt før 3. mai 2004
§ 12-1.Utforming av kjøretøy
§ 12-2.Vern mot avsporing
§ 12-3.På- og avstigning
Kapittel 13. Tilleggskrav til skitau som er godkjent etter reglene som gjaldt før 3. mai 2004
§ 13-1.Generelle krav
§ 13-2.Tau
§ 13-3.På- og avstigning
§ 13-4.Medbringere
§ 13-5.Bremser
§ 13-6.Krav til maksimum rotasjon av skitau
Kapittel 14. Tilleggskrav til skitrekk som er godkjent etter reglene som gjaldt før 3. mai 2004
§ 14-1.Medbringere
§ 14-2.Bremser
§ 14-3.Vern mot avsporing
§ 14-4.Stoppinnretninger
Kapittel 15. Tilleggskrav til totausbaner for persontransport som er godkjent etter reglene som gjaldt før 3. mai 2004
§ 15-1.Kjøretøy
§ 15-2.Bremser
§ 15-3.Kjørerom
§ 15-4.Kjørehastighet
§ 15-5.Betjening av bane i drift
§ 15-6.Oppslag
§ 15-7.På- og avstigning
Kapittel 16. Tilleggskrav til kabelbaner for offentlig personbefordring som er godkjent etter reglene som gjaldt før 3. mai 2004
§ 16-1.Generelle krav
§ 16-2.På- og avstigning
§ 16-3.Kjøretøy
§ 16-4.Bremser
- ved brudd i trekktau, - ved svikt i bremsens utløsersystem, - ved 25 % hastighet over høyeste tillatte på kjøretøy.
§ 16-5.Kjørerom
§ 16-6.Oppslag
Kapittel 17. Tilleggskrav til godstaubaner
§ 17-1.Konstruksjon og dimensjonering
§ 17-2.Bremser
§ 17-3.Dokumentasjon ved søknad om driftstillatelse
a. Oversiktstegning som viser anleggets vertikaltrasé (profil) med tauføring, stasjoner og master. Det skal benyttes en målestokk ikke mindre enn 1:1000. På tegningen skal angis: 1. Høyde- og lengdekoordinater for topp av mastefundamenter, driv- og vendeskiver og opplagringspunkter for bære-, trekk- og balansetau, 2. Nyttelast.
b. Beregning av bære-, trekk- og balansetau, hellnings- og brytningsvinkler, opplagertrykk i master, pilhøyder og motvektbevegelse. Spesifikasjon av bæretau, trekk- og balansetau med angivelse av: taufabrikat, taudiameter, taukonstruksjon, nominell strekkfasthet av tråder, minimum effektiv bruddlast og masse pr. lengdeenhet. For bæretau som ikke er strammet med motvekt skal E-modul angis. c. Beregning av sikkerhet mot glidning av trekktauet på drivskiven. d. Stasjoner 1. Sammenstillingstegninger 2. Detaljtegninger av: - Kraftoverførende deler mellom drivmaskineri og drivskive - Driv-, vende- og ledeskiver - Bremser - Bærende stålkonstruksjoner - Fundamentering - Forankring av bæretau.
3. Styrkeberegning av de i punkt 2. angitte deler. For roterende aksler skal det foreligge utmattingsberegninger.
e. Strammeanordning 1. Sammenstillingstegning(er) med spesifikasjon av strammetau og tyngde av motvekt for bæretau og trekktau. Hvis det benyttes andre strammeanordninger enn motvekt (f.eks. hydraulisk stramming): - Systembeskrivelse og konstruksjonstegninger med spesifikasjoner.
Spesifikasjon av strammetau skal omfatte: - Taufabrikant, taudiameter, taukonstruksjon, nominell strekkfasthet i tråder og spesifisert minste effektive bruddlast.
2. Konstruksjonstegninger av opphengingsanordninger, bærende stålkonstruksjoner og tauskiver. 3. Styrkeberegninger.
f. Master 1. Konstruksjonstegninger med detaljer av skivebatterier og bæretausko. 2. Fundamenttegninger. 3. Styrkeberegninger.
g. Løpeverk, hengestell, vogn 1. Sammenstillingstegninger av løpeverk, hengestell og vogn med angivelse av hoveddimensjoner og vekter. 2. Konstruksjonstegninger av løpeverk, hengestell og vogn og forbindelse mellom trekktau og hengestell. 3. Styrkeberegning av de i punkt 2. angitte deler. 4. Beregning av vindhastighet som gir ubelastet vogn et utsving på 12° på tvers av banen.
h. Elektrisk utstyr Prinsipp- og koblingsskjema med spesifikasjoner for det elektriske utstyret. i. Hydraulisk utstyr Systemtegninger og spesifikasjoner av hydraulisk utstyr med styrkeberegning. j. Sikkerhetsstyringssystem På tegningene skal det angis materialkvaliteter og eventuell ikke-destruktiv prøving av materialet. For sveiste forbindelser skal angis sveisemetode og tilsettingsmaterialer, eventuell varmebehandling etter sveising og omfang av eventuell ikke-destruktiv prøving.
§ 17-4.Kontroll av ståltau
Reduksjon % | Målelengde | Reduksjon % | Målelengde | Reduksjon % | Målelengde | Tillegg | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bæretau | |||||||
- lukket | 10 | 180xD | 5 | 30xD | Trådbrudd i profiltråder som ligger ved siden av hverandre skal ha en minsteavstand på 18xD. | ||
- partspiral | 20 | 180xD | 10 | 20xD | Partspiraltau skal i en part ha maksimalt 35 % tverrsnittsreduk-sjon på grunn av trådbrudd over en lengde på 4xD. | ||
spiraltau | 10 | Alle trådbrudd i yttertråder over hele taulengden skal medregnes. | |||||
Trekk- og balansetau | 25 | 500xD | 10 | 40xD | 6 | 6xD | Som over. |
Strammetau | 8 | 40xD | 4 | 6xD | Som over. |
Del VI. Krav til kabelkraner
§ 18-1.Driftstillatelse
§ 18-1.Driftstillatelse
Kapittel 18. Driftstillatelse for kabelkran
§ 18-1.Driftstillatelse
Del VII. Forskjellige bestemmelser
§ 19-1.Tilsyn og håndhevelse
§ 19-1.Tilsyn og håndhevelse
§ 19-2.Klage
§ 19-2.Klage
§ 19-3.Underretning til andre myndigheter mv.
§ 19-3.Underretning til andre myndigheter mv.
§ 19-4.Generelle saksbehandlingsregler
§ 19-4.Generelle saksbehandlingsregler
§ 19-5.Overgangsbestemmelser
§ 19-5.Overgangsbestemmelser
§ 19-6.Ikrafttredelse
§ 19-6.Ikrafttredelse
Forskrift 3. mai 2002 nr. 446 om bygging og drift av taubaner og kabelbaner
Forskrift 3. mai 2002 nr. 453 om tekniske krav om taubaneanlegg inkludert kabelbaneanlegg til persontransport
Forskrift 1. januar 1995 nr. 1214 om ståltau for taubaner og kabelbaner
Forskrift 1. januar 1995 nr. 1216 om skitrekk
Forskrift 1. januar 1996 nr. 1474 om totausbane
Forskrift 4. februar 2002 nr. 921 om skitau
Forskrift 4. februar 2002 nr. 925 om stolheis
Forskrift 20. desember 2011 nr. 1424 om kabelkran
Forskrift 20. desember 2011 nr. 1460 om godstaubane
Forskrift 20. desember 2011 nr. 1494 om kabelbane
Forskrift 24. november 2014 nr. 1459 om krav til gjennomføring av magnetinduktiv prøving av ståltau på taubaner og kabelbaner og krav om rapportering.
Kapittel 19. Administrative bestemmelser
§ 19-1.Tilsyn og håndhevelse
§ 19-2.Klage
§ 19-3.Underretning til andre myndigheter mv.
§ 19-4.Generelle saksbehandlingsregler
§ 19-5.Overgangsbestemmelser
§ 19-6.Ikrafttredelse
Forskrift 3. mai 2002 nr. 446 om bygging og drift av taubaner og kabelbaner
Forskrift 3. mai 2002 nr. 453 om tekniske krav om taubaneanlegg inkludert kabelbaneanlegg til persontransport
Forskrift 1. januar 1995 nr. 1214 om ståltau for taubaner og kabelbaner
Forskrift 1. januar 1995 nr. 1216 om skitrekk
Forskrift 1. januar 1996 nr. 1474 om totausbane
Forskrift 4. februar 2002 nr. 921 om skitau
Forskrift 4. februar 2002 nr. 925 om stolheis
Forskrift 20. desember 2011 nr. 1424 om kabelkran
Forskrift 20. desember 2011 nr. 1460 om godstaubane
Forskrift 20. desember 2011 nr. 1494 om kabelbane
Forskrift 24. november 2014 nr. 1459 om krav til gjennomføring av magnetinduktiv prøving av ståltau på taubaner og kabelbaner og krav om rapportering.
Vedlegg til forskriften Del III (Opphevet)
Forordninger
(pdf)
(pdf)