Kabelbaner skal normalt være utstyrt med to bremsesystem, slik at det finnes både driftsbrems og sikkerhetsbrems. Bremsesystemene skal være elektrisk og mekanisk uavhengige. I tillegg skal det være mulig å bremse anlegget ved hjelp av hoveddrivverket. Bremsene må gi tilfredsstillende bremsevirkning ved kjøring i begge retninger.Ved kabelbaner med pendeldrift skal kjøretøy utstyres med skinnebrems som virker direkte på banens skinnegang eller på egen bremseskinne.Skinnebremsen skal kunne utløses manuelt i anlegg med vognfører.Utløsningsorganet skal være sikret mot utilsiktet aktivering.Skinnebremsen skal utløses automatisk ved følgende tilfeller:
-ved brudd i trekktau,
-ved svikt i bremsens utløsersystem,
-ved 25 % hastighet over høyeste tillatte på kjøretøy.
Utløsning av skinnebremsen skal automatisk utløse nødstopp.En utløst skinnebrems skal ikke kunne resultere i avsporing.