Første halvår meldte jernbanevirksomhetene inn 30 slike hendelser, mot 17 hendelser i hele fjor.
- Fare for løpsk materiell gjelder risiko for at vogner kunne ha kommet ukontrollert i drift, og ikke ulykker der vognene faktisk har vært i drift på det åpne jernbanenettet. Feilene ble oppdaget i tide. Mange av hendelsene skjedde på steder med sporsperre, sier Erik Ø. Reiersøl-Johnsen, direktør i Statens jernbanetilsyn.
Tilsynet ønsker at virksomhetene skal gå sjekkrunder, kontrollere, loggføre avvik og iverksette tiltak for å unngå løpsk materiell. Mye tyder på at virksomhetene har blitt bedre til å fange opp slike saker.
Økt bevissthet
- Økningen i antall innrapporterte hendelser skyldes trolig en økt bevissthet i bransjen om hendelser som kan føre til løpsk materiell. Vi er veldig fornøyd med at mange av togselskapene har tatt tak i dette, men vet ikke om bedringen gjelder alle selskapene, sier Reiersøl-Johnsen.
De innrapporterte hendelsene gjelder enten tekniske problemer med vognene eller at man ikke har fulgt prosedyrer for å flytte materiell.
Eksempler på innrapporterte hendelser:
- Før lasting av tog ble det oppdaget at vognen ikke var avbremset.
- Togets bremsesystem ble tømt for luft før parkeringsbrems ble tilsatt. Alle bremsene ble altså tatt av før mekaniske bremser ble satt på.
- Bruk av feil bremsesko. Det ble brukt en for smal bremsesko til skinnegangen.
- Bremsen ble satt feil på, og var dermed for svak.
- Lastepersonell tok selv av bremser og flyttet på vogner, men dette skal bare gjøres av ansatte i jernbanevirksomheten.