EU-kommisjonen vedtok høsten 2023 endringer i TSI-ene CCS, OPE, ENE, INF, LOC&PAS, NOI, OPE, PRM og WAG, og registrene RINF og ERATV. Endringene trådte i kraft i EU 28. september samme år.
For at rettsaktene fra TSI-revisjonen skal bli en del av norsk rett, må de tas inn i EØS-avtalen. EØS-komiteens funksjon er å godkjenne innføringen av forordninger og direktiver fra EU i de tre EØS-landene som ikke er EU-medlemmer (Norge, Island og Liechtenstein). Komiteen møtes vanligvis åtte ganger i året i Brussel.
Unntak i EØS-avtalen
I EØS-avtalens vedlegg 13 er det unntak («specific cases») som må endres for å være i tråd med de nye TSI-ene. EU-kommisjonen har nylig gitt beskjed om at de ikke åpner for å gi unntak på ubegrenset tid for egenskaper ved strømavtager og krav til regenerativ bremsing. Kommisjonen vil ha tidsbegrenset unntak til 2035 for krav til statisk kontaktkraft og dynamiske egenskaper, samt regenerativ bremsing. Etter 2035 er det i så fall hovedregelen i TSI LOC&PAS som skal gjelde.
Inntil dette er avklart med kommisjonen vil ikke TSI-endringene i (EU)2023/1694, (EU)2023/1695 og (EU)2023/1696 bli gjennomført nå i desember.
SJT har diskutert saken med Bane NOR og vil drøfte med Samferdselsdepartementet hvordan våre unntak i TSI LOC&PAS skal avklares. Mest sannsynlig vil de resterende rettsaktene komme på dagsordenen i EØS-komiteen i februar 2025.